Cat 798 AC
Den eldrivna trucken Cat® 798 AC är designad för att transportera mer – med högre effektivitet, kontrollerbarhet och tillförlitlighet än någon annan eldriven truck på marknaden. Och även om den är ett nytt tillskott till Cats sortiment levererar den samma kraftfulla, beprövade prestanda som du förväntar dig av en Cat-truck. 798 AC har kapacitet för en nyttolast på upp till 372 ton (410 short tons), hög hastighet i sluttningar, enklare underhåll och utmärkt elektrisk retardation samt bromsprestanda. Resultatet? Förbättrad produktivitet, hög tillgänglighet och tryggare förare.
OffertförfråganKlassledande nominell angiven nyttolast
Högsta standardnyttolasten i sin klass
Upp till 18 % mer vridmoment
Dra nytta av högsta möjliga drivlinekapacitet med Cats TorqueBoost-teknik
Enklare underhåll, mer sällan
Med förbättrad serviceåtkomst, långa serviceintervall, servicevänliga och modulära konstruktioner och mycket mer
Specifikationer
Motor
Bruttoeffekt – SAE J1995 | 2610 kW |
Motormodell | Cat® C175-16 |
Nettoeffekt – SAE J1349 | 2539 kW |
Tillvalsbruttoeffekt – SAE J1995 | 2312 kW |
Nominellt motorvarvtal | 1800 varv/min |
Emissionsklassning | Bränsleoptimerad |
Cylinderdiameter | 175 millimeter |
Slaglängd | 220 millimeter |
Slagvolym | 85 l |
Obs! (1) | Angiven nettoeffekt är den tillgängliga effekten på svänghjulet när motorn är utrustad med luftintagssystem, avgassystem och generator. |
Obs! (2) | U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V finns tillgängligt för tillämpliga marknader. |
Obs! (3) | Ytterligare bränsleoptimerad, valbar effektklassning: 2 312 kW/3 100 hk |
Motor – endast på hög höjd
Motormodell | Cat® C175-20 |
Bruttoeffekt – SAE J1995:2014 | 3095 kW |
Nettoeffekt – SAE J1349:2011 | 2983 kW |
Nominellt motorvarvtal | 1750 varv/min |
Emissionsklassning | Bränsleoptimerad |
Cylinderdiameter | 175 millimeter |
Slaglängd | 220 millimeter |
Slagvolym | 106 l |
Obs! (1) | Angiven nettoeffekt är den tillgängliga effekten på svänghjulet när motorn är utrustad med luftintagssystem, avgassystem och generator. |
Obs! 2 | Ytterligare bränsleoptimerad, valbar effektklassning: 2 983 kW / 4 000 hp |
Vikt – Ungefärlig
Maskinens nominella bruttovikt | 623690 kg |
Chassivikt | 205852 kg |
Arbetsviktsområde | 38 833–43 275 kg (85 611–95 406 pund) |
Obs! (1) | Kontakta däcktillverkaren angående maximal däckbelastning |
Obs! (2) | Chassivikt med 100 % bränsle, lyftanordning, korgmonteringsgrupp, fälgar och däck. |
Obs! (3) | Korgvikten varierar beroende på hur korgen är utrustad. |
Nominell nyttolast | 372 t |
Viktfördelningar – Ungefärliga
Framaxel – tom | 47 % |
Bakaxel – tom | 53 % |
Framaxel – lastad | 33 % |
Bakaxel – lastad | 67 % |
Obs! | Viktfördelningarna är optimerade med Cat-korgen. |
AC-drivsystem
Totalt reduktionsförhållande | 35:01:00 |
Topphastighet – lastad | 64 km/h |
Generator | Borstlös motormonterad, dubbla lager |
Reglage | IGBT-växelriktarteknik, luftkylning, trycksatt styrskåp med filtrering |
Hjulmotor | Cat AC-induktion med högt vridmoment, monterad på bakaxeln |
Kylsystem | Hydrauliskt drivet kylsystem med variabel hastighet från Cat |
Däck
Fälgar | 44" x 63" fälgar |
Standarddäck | 59/80 R63 |
Obs! (1) | Snabbytesfälgar finns som tillval. |
Obs! (2) | Caterpillar rekommenderar att kunden utvärderar alla arbetsförhållanden och kontaktar däcktillverkaren för rätt val av däck och specifikationer för TKPH (TMPH). |
Bromssystem
Färdbromsar | Fyra hörn, våta skivor, oljekylning, hydraulisk aktivering |
Främre våta skivbromsar, yta | 146081 cm² |
Bakre – Våta skivbromsar, yta | 211163 cm² |
Normer | Färdbroms och nödbroms: ISO 3450:2011 |
Elektrisk retardation | Radialkonstruktion |
Dynamisk retardationskraft – kontinuerlig | 4086 kW |
Parkeringsbromsar | Fyra hörn, flera skivor, fjäderansatt, hydraulisk frigöring |
Belastningsbroms | Bakre färdbromsar |
Obs! | ABS-system med CMD-paket som tillval |
Kapacitet – HE-korg – 100 % fyllningsfaktor
Struken | 129–200 m³ (168–261 yd³) |
Rågad (SAE 2:1) | 218–276 m³ (285–361 yd³) |
Obs! | Prata med Cat-återförsäljaren beträffande korgrekommendationer. |
Lyftanordning för korg
Typ | Dubbla hydraulcylindrar av tvåstegstyp med dämpningsventil |
Pumpflöde – Hög tomgång | 964 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Höj | 20884 kPa |
Korghöjningstid – Hög tomgång | 21 s |
Korgsänkningstid – Flytläge | 22 s |
Korgeffektminskning – hög tomgång | 17.5 s |
Obs! (1) | Dubbla hydraulcylindrar av tvåstegstyp monterade utanpå huvudramen, dubbelverkande cylindrar i båda stegen. |
Obs! (2) | Effekthöjning i båda stegen, effektsänkningskapacitet i båda stegen. |
Obs! (3) | Automatisk korgsänkningsmodulering minskar påverkan på ramen. |
Upphängning
Typ | Inkapslade kväve-/oljecylindrar, montering sprint-till-sprint, övre och nedre dubbla saxgaffelfästen |
Cylinderns effektiva slaglängd – fram | 254 millimeter |
Cylinderns effektiva slaglängd – bak | 133.35 millimeter |
Volymuppgifter för service
Bränsletank | 4922 l |
Bränsletank (Tier 4) | 4542 l |
AdBlue, vätsketank | 379 l |
Kylsystem | 799 l |
Vevhus | 310 l |
Slutväxel – vardera | 254 l |
Hydrauliskt system – inklusive tank | 1458 l |
Hydraultank | 1121 l |
Smörjmedelstank | 41 kg |
Obs! (1) | DEF-tank endast tillgänglig för motoralternativet som uppfyller U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V |
Påfyllningskapacitet för service – endast hög höjd
Bränsletank | 7571 l |
Kylsystem | 1032 l |
Vevhus | 471 l |
Hydraultank | 1032 l |
Hydrauliskt system (inklusive tank) | 1296 l |
Hytt
Luftkonditionering | HFC – 134A-kylmedel: 21 600 Btu/h |
Värmeaggregat/defroster | 24600 Btu/h |
Obs! | Kapacitet vid omgivningstemperaturer ner till −15 °C (5 °F) för värmeaggregat/defroster och upp till 50 °C (122 °F) för luftkonditionering. |
ROPS-standarder (1) | Ljudnivån för föraren, 75 dB(A), har mätts i enlighet med ISO 6394:2008 och ISO 6396:2008. |
ROPS-standarder (2) | ROPS-skyddet (skyddsstruktur mot vältning) uppfyller ISO 3471:2008 för föraren och ISO 13459:2012 för instruktören. |
FOPS, standard | FOPS-skyddet (skydd mot fallande föremål) uppfyller ISO 3449:2005 nivå II för föraren och ISO 13459:2012 nivå II för instruktören. |
Styrning
Styrvinkel | 39 ° |
Vänddiameter – Fram | 32.4 m |
Styrningsnormer | Styrningsstandarder: ISO 5010:2007 |
Obs! | Vänddiameter (ISO 7457:1997) |
Mått (ungefärliga)
Höjd – ROPS-skyddets överkant | 6720 millimeter |
Total längd | 15679 millimeter |
Hjulbas | 6674 millimeter |
Bakaxel – korgände | 4898 millimeter |
Tipphöjd – tom | 1744 millimeter |
Lasthöjd – tom | 7784 millimeter |
Total höjd – Upplyft korg | 14890 millimeter |
Bredd över framhjulens centrumlinje | 7028 millimeter |
Framaxelns markfrigång – lastad | 855 millimeter |
Total skyddstaksbredd (med stenskydd) | 10103 millimeter |
Yttre korg-/skyddstaksbredd (utan stenskydd) | 9639 millimeter |
Korgbredd, insidan | 8973 millimeter |
Främre skyddstakshöjd – tom | 7928 millimeter |
Bakaxelns markfrigång – lastad | 854 millimeter |
Bredd över bakre dubbeldäckens centrumlinje | 5943 millimeter |
Totalbredd över däcken – tom | 9226 millimeter |
Total längd (endast hög höjd) | 15810 millimeter |
Obs! | Måtten inkluderar takskydd |
Fördelar och funktioner
Säkerhet
- Bättre sikt tack vare ett brett synfält från hytten och en radialkonstruktion som förbättrar sikten åt höger.
- Säkrare i- och urstigning med 600 mm (23,6 tum) breda steg, plan plattform, sparkplåtar och en motoriserad trappstege som tillval.
- Trygghetsstärkande funktioner som spärr mot bakåtrullning, dragkraftsreglering, spärr mot backväxling, automatisk retarderstyrning och dörrgivarvarning för parkeringsbromstillämpningar.
- Fullständig dynamisk bromsning genom ett kompakt radiellt bromsmotstånd, med bakre stopp från Caterpillars beprövade oljekylda bromsar i fyra hörn, för stabil hantering och säkra stopp.
- Det helt oberoende sekundära bromssystemet ger manövrerbarhet vid nödsituationer med en hydrauliskt aktiverad sekundär bromspedal som fungerar som reservbroms för de elektroniska reglagen.
Produktivitet
- Den här eldrivna trucken är effektivast i sin klass och flyttar fler ton per liter (ton per gallon) och transporterar mer material snabbare – så att du kan flytta mer under ett och samma skift eller transportera samma mängd material med färre truckar.
- Maskinen finns tillgänglig med högre effekt för att boosta produktiviteten i djupare gruvor samt elektroniskt justerbara lägre effektinställningar som gör 798 anpassningsbar för blandade maskinparker.
- Enkel manövrering och sänkta kostnader tack vare djupgående integrering av Cat-motorn, AC-drivsystemet, hydrauliken och reglagen.
- Översikt över alla truckparametrar för optimerad bränsleeffektivitet, hastighet i lutning och hjälpaggregatbelastning inom hela driftområdet.
- Utmärkt manövrerbarhet i låg hastighet inom serviceområden samt överlägset motorvridmoment och acceleration från grävmaskinen.
Förarkomfort
- Ergonomisk hyttlayout, utmärkt sikt åt alla håll och optimalt placerade reglage, spakar och strömställare.
- Automatisk klimatanläggning och lägre vibrations- och ljudnivåer.
- Nästa generations säte med justerbar höjd, en justerbar mekanism som förhindrar att bältet skaver mot axeln och stöd för ryggen, sidorna och svanken för bättre stabilitet.
Servicevänlighet
- Stor slagvolym, låga varvtal och låga effektklassningar ger mer tid på transportvägarna och mindre tid på verkstaden.
- Inloppsgrenrör och turboaggregat är placerade utanför motorns V-form, vilket ger serviceteknikerna mer utrymme att arbeta på motorns ovansida och i motorutrymmet.
- Det tätade och trycksatta skåpet för växelriktare kräver ingen rengöring, vilket eliminerar behovet av hundratals timmars underhåll under truckens livslängd.
- Gångbord vid motorn och serviceplattformar, modulära komponenter, servicevänlig konstruktion och grupperade servicepunkter på marknivå.
- Förlängda oljebytesintervaller (upp till tre gånger) med standardmotorutrustning, inklusive oljefilter av centrifugaltyp (COF) och självrengörande filter (SCF).
Slitstyrka och lång livslängd
- Första beräknade underhållsperioden på 25 000 timmar för lägre ägandekostnader, med en beprövad C175-motor och elektriskt drivsystem.
- Väl beprövad och validerad rak rambalkskonstruktion som eliminerar risken för böjar och brott som kan uppstå vid punktbelastningar.
- Enastående slitstyrka tack vare konstruktionen med lådsektioner, där Caterpillars egenutvecklade stålspecifikation har använts för utmärkta svetsegenskaper.
- Längre livslängd för ramen tack vare djupa, lådsektionsuppbyggda huvudbalkar på utsatta ställen av ramen för minskade belastningsnivåer.
- Ram, drivlina, motor och komponenter som är skapade för att kunna renoveras — vilket ger en längre total livslängd med samma utmärkta prestanda till en bråkdel av nypriset.
Beprövat ac-drivsystem
- Ett högspänningssystem som arbetar med lägre ström än de flesta konkurrerande truckarna, vilket bidrar till en högre effektivitet, lägre värmeutveckling, mindre och lättare komponenter samt en längre livslängd.
- Radialkonstruktion med AC-elmotor som inte kräver något regelbundet motorunderhåll och är tystare och lättare än lådkonstruktioner.
- Toppmoderna IGBT:er med hög spänning för maximal effektivitet i AC-drivsystemet och en borstlös generator med dubbla lager som ger en lång livslängd och mindre underhåll, utan att några mellanlägg behövs.
- Dynamisk retardation med AC-drivning för kontinuerlig bromskraft, AC-elmotor som minskar behovet av underhåll och toppmoderna IGBT:er med hög spänning för maximal effektivitet i AC-drivsystemet.
- Variabel hydraulisk fläkt med optimerad kylning även vid tomgång för bättre komponentprestanda och livslängd.
Hållbarhet
- Utformad för att använda mindre bränsle, vilket minskar motoremissionerna och koldioxidavtrycket.
- TIllvalsmotorn uppfyller U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V och sänker mängden NOx med 62 % och partiklar med 93 %, jämfört med Tier 1-emissioner.
- Minskat avfall tack vare oljefilter av centrifugaltyp (COF), självrengörande motorfilter som standard, förlängda oljebytesintervaller och lägre oljeförbrukning.
- Motorerna är kompatibla med dieselbränsle blandat med bränslen med lägre kolintensitet, som biobränslen och förnybara bränslen, samt effektalternativ som hjälpdrift.
- Cat Rebuild- och Cat Reman-programmen tar reda på råvaror, sparar energi och minskar emissionerna.
Tekniska lösningar
- Utrustad med Product Link™ Elite-övervakningssystem som standard, vilket levererar maskinstatus- och nyttolastinformation för att upprätthålla höga prestanda och möjliggöra proaktiv underhållsplanering.
- Fabriksförberedd för helt integrerad Cat MineStar™ Command för transport – en autonom transportlösning som har bevisats öka produktiviteten med upp till 30 %.
- Övervakningssystemet MineStar Fleet (tillval) mäter, hanterar och optimerar den övergripande transportprocessen.
- Närhetsdetekteringssystemet MineStar Detect (tillval) använder kameror för att ge förarna bättre koll på vad som händer runt utrustningen.
- Cats säkerhetssystem för förare (DSS) (tillval) ingriper när det upptäcker utmattning eller distraktion hos föraren.
Cat-korgar
- Korgarna är utformade för att passa med chassit, dimensionerade för att uppfylla kraven på nyttolast och fungerar som en del av trucksystemet.
- Högeffektiv (HE) dumperkorg finns som tillval och är lätt, förenklad och slitstark.
- Med sin unika och minimalistiska design ger HE-korgen en lång livslängd samtidigt som vikten minimeras för ökad nyttolast.
- HE-korgen är dimensionerad och konfigurerad för att klara kraven för fragmentering, nötning, kohesion och lastverktyget vid gruvdrift.