Cat 18
18 bygger vidare på framgångarna med 16M och erbjuder extra kraft, ett bredare hyvelblad och möjligheten att använda en mer aggressiv bladvinkel, vilket gör den perfekt för gruvdrift med truckar på 172 ton (190 short tons) eller mindre. 18 förbättrar effektiviteten genom att öka täckningen och minska antalet överfarter som krävs för att slutföra hela vägbredden i vissa tillämpningar. 18 har funktioner som ger stora fördelar för driftskostnaden och förbättrar drifttiden och prestandan såväl som säkerheten.
OffertförfråganFlytta mer med mindre bränsle
Eco-läge sparar bränsle med bibehållen produktivitet.
Bibehåll tvärfall
Cat Grade Control hjälper föraren att bibehålla rätt tvärfall.
Hantera din maskinpark
Cat MineStar hjälper dig hantera din maskinpark och optimera kvalitet och rörelsekostnader.
Specifikationer
Motor
Baseffekt (1:a växeln) – netto | 227 kW |
Motormodell | Cat® C13 |
Cylinderdiameter | 130 mm |
Slaglängd | 157 mm |
Varvtal vid nominell effekt | 2 000 varv/min |
Standard – kapacitet vid omgivningstemperatur | 50 °C |
Grundeffekt (1:a växeln) – netto – metriskt | 227 kW |
VHP-område – netto | 227-266 kW (304-357 hp) |
Maximalt vridmoment – ISO 9249 – motsvarande Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) | 1721 N·m |
Effektsänkningshöjd – motsvarande Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) | 3954 m |
Effektsänkningshöjd – motsvarande Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) | 3711 m |
Maximalt vridmoment – ISO 9249 – motsvarande Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) | 1721 N·m |
Standard – fläktvarvtal – minimalt | 550 varv/min |
Emissioner (1) | U.S. EPA Tier 4 Final/EU:s steg V/Japan 2014 (Tier 4 Final) |
Vridmomentökning – Tier 4/steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final) | 40% |
Maximalt vridmoment – ISO 9249 – Tier 4/steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final) | 1771 N·m |
Effektsänkningshöjd – Tier 4/steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final) | 3810 m |
Vridmomentökning – motsvarande Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) | 38% |
Standard – fläktvarvtal – maximalt | 1 450 varv/min |
Emissioner (2) | Emissionsnormer motsvarande TIER 3/steg IIIa/Japan 2006 (Tier 3) |
Vridmomentökning – motsvarande Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) | 38% |
VHP-område – netto – metriskt | 227-266 kW (309-362 hp) |
Emissioner (3) | Emissionsnormer motsvarande TIER 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) |
Slagvolym | 12.5 l |
Antal cylindrar | 6 |
Optimerat VHP-område – netto | 227-266 kW (304-357 hp) |
Drivlina
Framåt-/bakåtväxlar | 8 framåt/6 bakåt |
Transmission | Direktdrivning, powershift, motroterande |
Bromsar – parkering | Fjäderansatt, hydraulisk frigöring |
Bromsar – dynamiskt bromsvridmoment per hjul | 36701 N·m |
Bromsar – färdbromsar | Oljeaktiverade, skivor i olja |
Bromsar – nödbromsar | Oljeaktiverade, skivor i olja |
Hydrauliskt system
Kretstyp | Elektrohydrauliskt lastavkännande, stängt mittläge |
Pumptyp | Variabel kolv |
Maximalt systemtryck | 24750 kPa |
Standbytryck | 5900 kPa |
Pumpprestanda* | 280 l/min |
Obs! | *Pumpkapacitet uppmätt vid 2 150 varv/min. |
Driftspecifikationer
Framåt – 6:e växeln | 25.8 km/h |
Framåt – 2:a växeln | 6.1 km/h |
Framåt – 8:e växeln | 51.7 km/h |
Framåt – 5:e växeln | 19 km/h |
Bakåt – 3:e växeln | 9.7 km/h |
Svängradie – framdäckens utsida | 9.3 m |
Framåt – 4:e växeln | 12.3 km/h |
Topphastighet – bakåt | 40.8 km/h |
Framåt – 7:e växeln | 35.5 km/h |
Styrvinkel – vänster/höger | 20° |
Bakåt – 1:a växeln | 3.6 km/h |
Framåt – 3:e växeln | 8.9 km/h |
Bakåt – 4:e växeln | 15 km/h |
Framåt – 1:a växeln | 4.5 km/h |
Topphastighet – framåt | 51.7 km/h |
Bakåt – 6:e växeln | 40.8 km/h |
Styrutslag – vänster/höger | 47.5° |
Bakåt – 2:a växeln | 6.6 km/h |
Bakåt – 5:e växeln | 28 km/h |
Obs! | Beräknat med högfriktions- och 23.5R25 L-3-däck. |
Rymduppgifter – service
Bränslevolym | 496 l |
Kylsystem | 70 l |
Hydraulsystem – tank | 70 l |
Hydraulsystem – totalt | 146 l |
DEF-tank | 16 l |
Motorolja | 36 l |
Transmission – differential – slutväxlar | 98.5 l |
Tandemhus – vardera | 129 l |
Framhjulens spindellagerhus | 0.9 l |
Hus för svängbordsdrivning | 10 l |
Ramverk
Främre ramkonstruktion – bredd | 356 mm |
Framaxel – höjd till centrum | 670 mm |
Svängbord – diameter | 1822 mm |
Främre ramkonstruktion – tjocklek | 14 mm |
Främre ramkonstruktion – höjd | 460 mm |
Svängbord – bladbalkens tjocklek | 50 mm |
Dragram – bredd | 76 mm |
Framaxel – hjullutning | 18° vänster/17° höger |
Framaxel – total pendling per sida | 35° |
Dragram – höjd | 203 mm |
Tandemlådor
Tjocklek sidoväggar – yttre | 22 mm |
Tjocklek sidoväggar – inre | 22 mm |
Tandempendling – fram, uppåt | 15° |
Tandempendling – fram, nedåt | 25° |
Höjd | 648 mm |
Bredd | 236 mm |
Delning, drivkedja | 63.5 mm |
Hjulaxelavstånd | 1841 mm |
Hyvelblad
Bladets bredd | 5.5 m |
Bågradie | 413 mm |
Öppning | 126 mm |
Nedåttryck – maximal bruttovikt | 19895 kg |
Bladdragkraft* – basbruttovikt | 21417 kg |
Bladdragkraft* – maximal bruttovikt | 23985 kg |
Ändstål – bredd | 152 mm |
Nedåttryck – basbruttovikt | 15426 kg |
Skärkantens tjocklek | 35 mm |
Tjocklek | 25 mm |
Bredd | 5.5 m |
Skärstålets bredd | 254 mm |
Ändstål – tjocklek | 19 mm |
Höjd | 787 mm |
Obs! | *Bladtryck beräknat vid en dragkoefficient på 0,9, vilket är detsamma som vid ideala förhållanden utan slirning, och med bruttomaskinvikten. |
Bladområde
Max. bladpositioneringsvinkel | 65° |
Max. lyft ovanför marknivån | 400 mm |
Maximalt skärdjup | 470 mm |
Max skulderräckvidd utanför däcken – höger | 2605 mm |
Sidoställning, svängbord – höger | 560 mm |
Max skulderräckvidd utanför däcken – vänster | 2605 mm |
Sidoställning, hyvelblad – höger | 790 mm |
Bladlutningsområde – bakåt | 5° |
Sidoställning, hyvelblad – vänster | 740 mm |
Sidoställning, svängbord – vänster | 690 mm |
Bladlutningsområde – framåt | 40° |
Rivare
Ytrivararmhållare, avstånd – minimalt | 445 mm |
Rivdjup – maximalt | 452 mm |
Rivararmhållare | 7 |
Genomträngningskraft | 13749 kg |
Lossbrytningskraft | 19822 kg |
Ökning av maskinlängd, upplyft rivarbalk | 1610 mm |
Ytrivararmhållare, avstånd – maximalt | 500 mm |
Vikter
Arbetsvikt – typiskt utrustad | 33713 kg |
Vikter Tier 4 Final/steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final)*
Fordonets bruttovikt – typiskt utrustad – bakaxel | 24417 kg |
Fordonets bruttovikt – bas** – total | 32794 kg |
Fordonets bruttovikt – maximalt testad – bakaxel | 26650 kg |
Fordonets bruttovikt – maximalt testad – framaxel | 11850 kg |
Fordonets bruttovikt – typiskt utrustad – framaxel | 9296 kg |
Fordonets bruttovikt – bas** – framaxel | 8998 kg |
Fordonets bruttovikt – maximalt testad – total | 38500 kg |
Fordonets bruttovikt – typiskt utrustad – totalt | 33713 kg |
Fordonets bruttovikt – bas** – bakaxel | 23796 kg |
Anmärkning (2) | **Grundarbetsvikten beräknad för en maskin med standardkonfiguration med 23.5R25-däck, full bränsletank, förare och ROPS-hytt. |
Anmärkning (1) | *Ej motor för emissionsnorm Tier 4 Final/Steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final): dra ifrån 150 kg (331 lb) från bakaxelns vikt och totalvikten. |
Mått (ungefärliga)
Höjd – cylindrarnas överkant | 3115 mm |
Bredd – bakdäckens utsida | 3411 mm |
Höjd – avgasrör | 3584 mm |
Längd – mellan tandemaxlar | 1841 mm |
Längd – framaxel till tandemlådans mitt | 7365 mm |
Bredd – däckens centrumlinjer | 2703 mm |
Längd – framaxel till hyvelblad | 3066 mm |
Längd – motvikt till rivare | 12051 mm |
Höjd – framaxelns centrum | 760 mm |
Bredd – framdäckens utsida | 3411 mm |
Längd – framdäck till maskinens bakre ände – inklusive bogserkrok | 10593 mm |
Höjd – hyttens överkant | 3746 mm |
Markfrigång – bakaxel | 423 mm |
Normer
Ljud | ISO 6394: 2008/ISO 6395: 2008/ISO 6396: 2008 |
ROPS/FOPS-skydd | ISO 3471: 2008/ISO 3449: 2005 |
Bromsar | ISO 3450: 2011 |
Styrning | ISO 5010: 2007 |
Emissionsnormer (variabel effekt) motsvarande Tier 4 Final/steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final), Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) eller Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) – metriskt
Växel – framåt 1:a | 227 kW |
Växel – framåt 2:a | 227 kW |
Växel – back 2:a | 227 kW |
Växel – framåt 4:e | 239 kW |
Växel – framåt 6:e | 251 kW |
Växel – framåt 5:e | 244 kW |
Växel – framåt 8:e | 266 kW |
Växel – back 1:a | 227 kW |
Växel – framåt 3:e | 232 kW |
Växel – framåt 7:e | 255 kW |
Växel – back 3:e–6:e | 232 kW |
Tillvalsalternativ för däck
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (2) | Däck: 23.5R25 Bridgestone VKT 1 Star |
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (1) | Däck: 23.5R25 Bridgestone VKT 2 Star |
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (3) | Däck: 23.5R25 Bridgestone VJT 1 Star |
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (4) | Däck: 23.5R25 Michelin XHA 2 Star |
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (5) | Däck: 23.5R25 Michelin XLDD 2 Star L5 |
Emissionsnormer (variabel effekt) motsvarande Tier 4 Final/steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final), Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) eller Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) – netto
Växel – framåt 4:e | 239 kW |
Växel – back 2:a | 227 kW |
Växel – framåt 1:a | 227 kW |
Växel – back 3:e–6:e | 232 kW |
Växel – framåt 3:e | 232 kW |
Växel – framåt 5:e | 244 kW |
Växel – framåt 7:e | 255 kW |
Växel – framåt 2:a | 227 kW |
Växel – back 1:a | 227 kW |
Växel – framåt 6:e | 251 kW |
Växel – framåt 8:e | 266 kW |
Fördelar och funktioner
Bättre komfort och kontroll
- 18-fots hyvelblad och ett rakt skärstål på 10 tum x 1 3/8 tum, vilket gör att föraren kan öka täckningen med 12,5 % jämfört med ett 16-fots hyvelblad. Föraren kan använda en mer aggressiv bladvinkel och ändå deponera strängen bort från däcken för att öka däckens livslängd. Aggressivare bladvinklar minskar belastningen på maskinen och möjliggör bättre rörelsehastighet vilket ger ökade prestanda.
- VHP (Variable Horse Power) ger rätt mängd kraft i alla växlar för att effektivt utföra olika väghyveluppgifter och samtidigt skydda strukturen och drivlinans komponenter.
- Med en optimerad kombination av vikt och balans ger 18 bättre dragkraft och möjlighet att hålla rörelsehastigheten framför allt när bladet är tungt belastat.
- Tekniken för emissionsminskning är transparent och automatisk, och inga åtgärder krävs av föraren.
- Bakre rivare/ytrivare river upp hårda material snabbt så att de blir lättare att flytta med hyvelbladet. Standardrivaren har tre armar och det går att lägga till ytterliga fyra armar för ökad mångsidighet.
- Pekskärmens informationsdisplay i flerfärg är förarens gränssnitt för övervakning av maskinens prestanda, och erbjuder ett bekvämt sätt att ändra maskinparametrarna så att prestanda anpassas till det aktuella arbetet. Ger åtkomst till serviceinformation för inledande felsökning.
- Cat Product Link™ Elite är helt integrerat i maskinen och bidrar till att eliminera gissningar när det gäller hantering av utrustning. Enkel åtkomst till aktuell information såsom maskinlokalisering, timmar, bränsleförbrukning, tomgångstid och händelsekoder online via användargränssnittet VisionLink® kan hjälpa dig att effektivt hantera maskinparker och sänka rörelsekostnaderna.
Uppnå högre produktivitet
- 18 bidrar till att minska stilleståndstiden och rörelsekostnaderna genom förbättringar av servicemöjligheter, bränsleekonomi samt minskat underhåll. Viktiga komponenter är modulärt utformade och kan oftast avlägsnas och installeras om utan att andra komponenter behöver röras.
- Eco-läget förbättrar bränsleekonomin genom att minska de höga tomgångsvarvtalet samtidigt som maskinens effekt bibehålls. ECO-läget reglerar det höga tomgångsvarvtalet (begränsas vid 1 900 varv/min i arbetsväxlar) vilket säkerställer att motorn presterar så effektivt som möjligt. Ger stora bränslebesparingar särskilt vid arbete som vanligen kör lätta till måttliga belastningar.
- Centrumförskjutningsdelen på den främre ramen är tillverkad av kraftiga gjutna ståldetaljer vilket ger bättre fördelning av belastningen på det här partiet med hög belastning, för ökad hållbarhet.
- Den bakre ramkonstruktionen är förlängd för att ge enkel åtkomst till servicekomponenter i motorinkapslingen samt förbättra maskinens balans.
- Framaxelns styrcylinder har utformats för att förbättra hållbarheten och hydraulslangarna har dragits för att ge bättre tillförlitlighet.
- Ett framaxelskydd skyddar framaxeln från stenar eller skräp som kan skada axeln eller dess komponenter.
- Transmissionsskyddet i stål skyddar mot skräp på marken.
- Ett modulärt kylarpaket ger enkel borttagning och installation av komponenter i kylsystemet vilket minskar tiden för service.
- Motorrumsluckorna ger fullständig och enkel åtkomst till motorn utan att hindras av eventuella stänger.
- Utökade underhållsintervall minskar antalet servicearbeten och stilleståndstiden.
- OK to Start-funktionen och övervakningssystemet för kritiskt låg vätskenivå förhindrar att viktiga komponenter skadas vid låga vätskenivåer. All information finns tillgänglig via informationsdisplayen i hytten och diagnostikkoder loggas.
Inbyggda säkerhetsfunktioner
- Caterpillar tar hänsyn till säkerheten för alla i, på eller runt Cat-utrustningen när vi utvecklar nya produkter eller förbättrar säkerheten på befintliga produkter.
- 18 har ett flertal säkerhetsfunktioner, däribland -
- Åtkomst till gångbord
- Belysning med lysdioder i serviceutrymme
- Indikation för säkerhetsbälte
- Förberedd för brandbekämpningssystem
- Bakåtriktad kamera
- Arbetsplattform (tillval)
- Serviceplattform (tillval)
Service och support i toppklass
- Din lokala Cat-återförsäljare strävar efter att hjälpa dig lyckas genom att säkerställa att du har rätt maskin för jobbet och smidig tillgång till reservdelar och service, samt tillhandahålla förarutbildning och erbjuda mångsidiga arbetsredskap.