Cat AD63
AD63 ramstyrd gruvtruck drivs av Cat C27®-motorn med EU steg V-certifiering. Trucken levererar beprövad effektivitet med förbättrad nyttolast, drivlineprestanda och servicemöjligheter. AD63 är ett nytt, kraftfullt verktyg för gruvdrift.
5 % ÖKNING AV KAPACITET
63 ton (69 short tons) nyttolast med sju karosstorlekar, inklusive en ny dumperkorg med låg vikt och två ejektorkorgsalternativ som uppfyller dina krav för gruvdrift.
DRIVLINEPRESTANDA
Ökning av motorns vridmoment från 18 % till 28 % har kombinerats med en uppdatering av drivlinekvoten för att sprida ut vridmomentsökningen, vilket ger överlägsen hållförmåga.
TEKNIK SOM HJÄLPER DIG
System för truckens nyttolastkontroll (TPMS) och Cat Product Link™ Elite-systemet (PLE) ingår som standard för konfigurationer och underlättar övervakning av produktionscykeln och truckens tillstånd under hela livstiden.
Specifikationer
Motor
Motormodell | Cat® C27 |
Cylinderdiameter | 137.2 mm |
Slaglängd | 152.4 mm |
Slagvolym | 27 l |
Anmärkning (1) | Nominell effekt gäller vid märkvarvtalet 1800 varv/min när uppmätning sker under förhållanden enligt specificerad standard. |
Obs! (2) | Alla effektklassningar är baserade på standardförhållanden för inloppsluft enligt ISO/TR14396 med ett totalt lufttryck på 100 kPa (29,5 tum kvicksilver), med ett ångtryck av 1 kPa (0,295 tum kvicksilver), och 25 °C (77 °F). Prestandan mättes med bränsle enligt EPA-specifikationerna i 40 CFR del 1065 och EU-specifikationer i direktiv 97/68/EG med en densitet på 0,845–0,850 kg/l vid 15°C (59°F) och en temperatur vid bränsleinloppet på 40°C (104°F). |
Motoreffekt – EU steg V-motor – ISO 14396:2002 | 593 kW |
Bruttoeffekt – SAE J1995 | 593 kW |
Driftspecifikationer
Maskinens bruttoarbetsmassa | 118940 kg |
Korgkapaciteter | 26,9–38,3 m³ (35,2–50,1 yd³) |
Nominell nyttolastkapacitet | 63000 kg |
Vikter
Tom | 52425 kg |
Tom – framaxel | 37066 kg |
Tom – bakaxel | 15359 kg |
Lastad | 115425 kg |
Lastad – framaxel | 57456 kg |
Lastad – bakaxel | 57969 kg |
Vikts distribution
Tom – framaxel | 70.7% |
Tom – bakaxel | 29.3% |
Lastad – framaxel | 49.8% |
Lastad – bakaxel | 50.2% |
Växellåda
Framåt – 1 | 6.5 km/h |
Framåt – 2 | 9.2 km/h |
Framåt – 3 | 12.4 km/h |
Framåt – 4 | 16.6 km/h |
Framåt – 5 | 22.5 km/h |
Framåt – 6 | 30.3 km/h |
Framåt – 7 | 41 km/h |
Bakåt – 1 | 8.6 km/h |
Obs! | Högsta färdhastighet med standarddäck 35 × 65 R33. |
Slutväxlar
Differentialförhållande | 3.46:1 |
Utväxlingsförhållande slutväxel | 5.5:1 |
Totalt reduktionsförhållande | 19.04:1 |
Korglyft
Lyft | 13 s |
Lägre | 24 s |
Total cykeltid | 37 s |
Korgkapaciteter
Dumperkorg – 1 – standard | 26.9 m³ |
Dumperkorg – 2 | 32.6 m³ |
Dumperkorg – 3 | 33.8 m³ |
Dumperkorg – 4 | 36.6 m³ |
Dumperkorg – 5 (lätt material) | 38.3 m³ |
Obs! | Rågad SAE 2:1. |
Ejektorkorg – 1 | 26.9 m³ |
Ejektorkorg – 2 | 29.1 m³ |
Vänddimensioner
Yttre friradie | 10005 mm |
Inre vändradie | 5540 mm |
Ramoscillering | 10° |
Styrvinkel | 42.5 ° |
Volymuppgifter för service
Motorvevhus – med filter | 95 l |
Växellåda | 53 l |
Hydraultank | 381 l |
Kylsystem | 150 l |
Främre differential och slutväxlar | 138 l |
Bakre differential och slutväxlar | 138 l |
Bränsletank | 900 l |
Däck
Däckstorlek | 35 × 65 R33 |
Normer
Normer | ROPS-/FOPS-certifierad hytt |
Fördelar och funktioner
Drivlina – motor: cat c27®-motorn för eu steg v-emissioner är konstruerad för att vara kraftfull, tillförlitlig och effektiv.
Cat C27-motor
Cat C27-motorn med EU Steg V-emissionsklassning rekommenderas för gruvor som måste uppfylla de mest strikta emissionsnormerna under jord eller för kunder som vill sänka utsläppen av dieselpartiklar och NOx-emission och samtidigt förbättra den allmänna luftkvaliteten och bibehålla höga maskinprestanda. Avgassystem och efterbehandlingskomponenterna är väl skyddade och avskärmade från värme. Cat C27 steg V-motorn behöver inte ett regenereringssystem för att uppnå EU steg V-utsläpp, vilket gör att det inte behövs någon modul för rena emissioner (CEM) tillsammans med dieselavgasvätska (DEF). Användning av 15 ppm-diesel med mycket låg svavelhalt och CJ-4-motorolja med låg askhalt krävs.
Ett Cat-dieselpartikelfilter (väggflödesfilter eller genomflödesfilter) som tillval kan användas för att minska dieselpartiklarna i avgaserna ytterligare. Lösningen kräver även användning av 15 ppm-diesel med mycket låg svavelhalt och CJ-4-motorolja med låg askhalt.
EUI (Electronic Unit Injection, elektronisk bränsleinsprutning)
Det elektroniskt kontrollerade bränsleinsprutningssystemet känner av driftförhållandena och reglerar bränsletillförseln för optimal bränsleverkningsgrad. Det beprövade högtrycksbränslesystemet ger förbättrade reaktionstider och mer effektiv bränsleförbränning med lägre utsläpp och mindre avgasrök.
Elektroniskt styrdon (ECM)
ECM:en har ett avancerat motorstyrningsprogram som övervakar, styr och skyddar motorn med hjälp av självdiagnostiserande elektroniska givare. Det datoriserade systemet "känner av" driftförhållandena och kraftbehoven och justerar motorn för topprestanda och effektivast möjliga drift vid alla tidpunkter.
Konstruktion
Caterpillars eget gjutjärnsblock i ett stycke ger maximal styrka och hållbarhet. Ledade, tvådelade kolvar med krona av smidesstål har utformats för att tåla högre cylindertryck.
Drivlina – transmission: ger dig mer kraft till marken för ökad produktivitet.
Mekanisk drivlina
Cats mekaniska drivlina och Powershift-transmission ger oöverträffad drifteffektivitet och kontroll i branta lutningar, på dåliga underlag och på transportvägar med högt rullmotstånd.
Växellåda
Cats sjuväxlade powershift-transmission av planettyp är anpassad till den direktinsprutade C27-motorn och levererar konstant kraft över ett brett område arbetshastigheter.
Robust konstruktion
Den beprövade Powershift-transmissionen av planettyp är konstruerad för påfrestande underjordiskt gruvarbete och byggd för att ge långa intervall mellan underhållstillfällena.
Ny utväxling för momentomvandlare
AD63-drivlinan har en ny utväxling för momentomvandlaren för att öka högsta vridmoment och förbättra växelkvarhållningen i varierande lutningar. Den optimerade växlingsstrategin för transmissionen ger mjukare körning i uppförsbacke och större komfort för föraren. Den nya momentomvandlaren ökar även dragkraften när man börjar köra efter ett stopp.
Momentomvandlarens spärrkoppling
Kombinerar maximal hjuldrivkraft och mjuk växling av momentomvandlarens drivning med direktdrivningens effektivitet och prestanda. När låsningskopplingen är aktiverad ger den överlägsen drivlineeffektivitet genom att ge mer kraft till hjulen.
Lockup-koppling frigörs och aktiveras snabbt för att minska vridmomentsbelastningar på drivlinan, vilket ger smidigare växling, lång hållbarhet och mer bekväm körning.
Smidig växling
Individuell kopplingsmodulering i transmissionen ger smidig aktivering av kopplingen för att optimera prestanda och öka kopplingens livslängd.
Slutväxlar
Cats slutväxlar fungerar som ett system tillsammans med Powershift-transmissionen av planettyp för att ge maximal kraft till marken. Slutväxlarna är gjorda för att klara påkänningarna av höga moment och stötar och ger höga vridmoment för att ytterligare minska påfrestningarna på drivlinan.
Helt flytande axlar
De helt flytande axlarna minskar de inre påfrestningarna och ger bättre hållbarhet. Valsade splines ger också ökad livslängd.
Integrerad motor/drivlina: intelligent elektronik för bästa prestanda.
CAT-datalänk
Integrerar maskinens datorsystem elektroniskt för att optimera drivlinans totala prestanda, öka pålitligheten och komponenternas livslängd samt minska driftskostnaderna.
- Ekonomiväxlingsläge – Ger lägre bränsleförbrukning, lägre ljudnivå och eventuellt längre hållbarhet på motorn.
- Kontroll av körriktningsväxling – Reglerar motorvarvtalet under körriktningsväxling för att hindra skador orsakade av körriktningsändringar vid höga hastigheter.
- Växelspärr vid upplyft korg – Säkerställer att det inte går att växla högre än en förinställd växel om korgen inte är helt nedsänkt.
Electronic Technician (Cat ET)
Genom Cat ET-serviceverktyget kan serviceteknikerna lätt komma åt diagnostiska data genom Cat Data Link för att förenkla problemdiagnostiken och öka tillgängligheten.
Övervarvningsskydd
Den automatiska retarderstyrningen (ARC) ger skydd mot övervarvning av motorn. ARC aktiverar bromsarna om följande inträffar samtidigt:
- Ett osäkert motorvarvtal nås.
- Gasreglaget trycks in av föraren.
Cat® bromssystem: överlägsen kontroll för förartrygghet.
Integrerat bromssystem
Cats oljekylda bromssystem ger pålitliga prestanda och god kontroll i de mest extrema gruvdriftsförhållanden. Det integrerade systemet kombinerar färdbroms-, nödbroms-, parkeringsbroms- och retarderfunktionerna i samma robusta system för optimal bromsningseffektivitet.
Oljekylda bromsar av flerskivstyp
Tryckoljekylda bromsar av flerskivstyp på fyra hjul kyls kontinuerligt av vatten-olja-värmeväxlare för att ge utmattningsbeständiga bromsnings- och retardationsprestanda. De är även helt inkapslade för att förhindra förorening och minska behovet av underhåll.
ARC (Automatic Retarder Control, automatisk retarderstyrning)
Kontrollerar retardationen i lutningar elektroniskt för att bibehålla bästa motorvarvtal och kylning av oljan. Ytterligare bromsverkan kan fås med hjälp av den manuella retardern eller bromspedalen. ARC medger även att föraren bibehåller optimala motorvarvtal för snabbare transporter i utförslut och högre produktivitet. ARC aktiveras automatiskt när motorvarvtalet överskrider den förinställda nivån.
Överlägsen kontroll
Automatisk bromsmodulering ger mjukare gång och bättre kontroll, vilket gör att föraren kan koncentrera sig på körningen.
Förarkomfort: ergonomisk utformning för god komfort, kontroll och produktivitet hela dagen.
Förarplatsen på AD63 är ergonomiskt utformad för total maskinkontroll i en bekväm, produktiv och säker miljö. Alla reglage, spakar, omkopplare och mätare är placerade för att ge bästa produktivitet och minimera förartröttheten.
Överrullningsskydd
Skyddsstrukturen mot vältning (ROPS) och skyddsstrukturen mot fallande föremål (FOPS) är integrerade i hytten och på ramen, och de är monterade med fjädring på huvudramen för att isolera föraren från vibrationer och göra körningen mer bekväm.
Standardhytt
En ljuddämpad ROPS-hytt är standard och ger en tyst, säker och bekväm luftkonditionerad arbetsmiljö där frisk, trycksatt och temperaturreglerad luft cirkulerar.
Fjädrande säte
Ett ergonomiskt, helt justerbart fjädrande säte ger bästa förarkomfort. Tjocka dynor minskar trycket mot ländryggen och låren. Breda rullbälten ger säker och bekväm fastspänning.
Rattstång
Bekväm ratt med lutning ger en bekväm körställning, säkert grepp och bättre kontroll.
Framåtvänd instruktörsstol
Framåtvänd instruktörsstol ger bättre utrymme och komfort för instruktören.
Elmoduls-HVAC
HVAC-system drivs av ett elsystem med batteri, så att det kan användas även när motorn inte är igång, vilket ger mindre tomgångskörning och lägre rörelsekostnader. Ventilations- och luftkonditioneringssystemet med kanaler ger truckens förare fullständig kontroll med nio justerbara spjäll för behaglig kylning och effektiv borttagning av imma.
Övervakningssystem
Cats elektroniska övervakningssystem (Cat EMS) ger kontinuerligt viktiga data för att maskinen ska fortsätta prestera på högsta nivå. Displayerna är bakgrundsbelysta för att vara lätta att läsa av.
Kamera
Backkamera som tillval som hjälper föraren att köra trucken på ett säkert sätt.
Lastkorgssystem: robusta och tillförlitliga vid krävande gruvarbeten under jord.
Cat-trucklastkorgar
Caterpillar erbjuder två specifika korgtyper som ger de mest effektiva transportlösningarna till lägsta kostnad per ton.
- Dumperkorg
- Ejektorkorg
Korgval
Det finns sju karosstorlekar för AD63, inklusive en ny dumperkorg med låg vikt och två ejektorkorgar. Valet av korg beror på material-, transportvägs- och tömningsförhållanden. Ju bättre anpassning av korgen till tillämpningen, desto större effektivitet. Cat-återförsäljaren kan hjälpa till att välja rätt karosstorlek och korgsystem för arbetsplatsens specifika förhållanden.
Korgkonstruktion
Cats trucklastkorgar är utformade för optimal styrka, kapacitet och hållbarhet. Cats lastkorgar bygger på år av erfarenhet och är konstruerade för lång livslängd och låg kostnad per ton.
Korg/chassi-integrering
Cats trucklastkorgar är utformade och anpassade till det integrerade chassisystemet för optimal tillförlitlighet, hållbarhet och livslängd.
Snabba lyftcykeltider
Lyftcylindrar med två steg ger korta tippningscykeltider på 13 sekunder för upphöjning och 24 sekunder för nedsänkning med dämparfunktion aktiverad för att skydda ramen och komponenterna i slutet av nedsänkningscykeln.
System för truckens nyttolastkontroll (TPMS)
TPMS-systemet finns som tillval och beräknar den nyttolast som trucken transporterar och fastställer cykeltiderna. Det finns nu digitala nyttolastmätningar på båda sidorna av trucken, vilket ger LHD-föraren visuell information om nyttolasten i realtid.
Ramverk: robusta cat-ramverk – grunden för hållbarheten hos ad63.
Ramkonstruktion
Ramen har en lådkonstruktion med styva rambalkar som står emot vridpåkänningar. Material och svetsskarvar är anpassade för att ge bästa hållbarhet på ramen.
Ledad/pendlande draganordning
Det här systemet tillhandahåller styrning och pendling och gör att trucken kan bibehålla markkontakt med alla hjul i ojämn terräng.
Upphängningssystem
Två oberoende fjädringscylindrar avleder stötbelastningarna från transportvägen vilket ger längre hållbarhet på ramen och en bekvämare körning. En ny gjuten H-ramsupphängning används för att öka livslängden för upphängningens ram.
Servicevänlighet: mer produktionstid.
Serviceåtkomst
Lättåtkomliga underhållspunkter förenklar det dagliga underhållet och kortar ned tiden för regelbundet underhåll.
Tiltbar hytt
Underhållspersonalen kan nu luta hytten, vilket ger enklare åtkomst till motorn på hyttsidan, bättre åtkomst till bromsackumulatorn och bättre åtkomst till motorns fästdon.
Den lutningsbara hytten ger även tillgång till generator och startmotor utan att bukplåtarna behöver tas bort.
Åtkomst från marknivå
Ger bekväm åtkomst för service på alla tankar, filter, smörjpunkter och avtappningar. Elektrisk bränsleurluftning och fjärrmonterat bränslefilter för enklare service.
Luftfilter
Luftfiltren med radiell tätning är lätta att byta, vilket reducerar tiden för luftfilterservice. Kylarpaketet är större för att förbättra åtkomsten till förrenare och filter. Luftintagsfilter är nu framåtmonterade på kylarpaketet.
Synglas
Det är enklare att kontrollera bränslenivåerna tack vare synglasen som syns från marknivå.
Diagnostik
Serviceverktyget Cat ET (Cat Electronic Technician) ger snabb elektronisk diagnostik av maskinens prestanda och viktiga diagnostikdata för effektivt underhåll och reparation.
Inkapslade elektriska kontakter
De elektriska anslutningarna är inkapslade för att stänga ute damm och fukt. Kablagen är täckta för att vara skyddade. Kablarna är färg- och sifferkodade för enkel diagnostik och reparation.
Planerad oljeprovtagning
S·O·SSM gör att mindre reparationer inte behöver bli stora. Provtagningsadaptrar är monterade på maskinen som standard.
Kundsupport: cats återförsäljarservice håller gruvutrustningen produktiv.
Erfarna återförsäljare
Cats återförsäljare kan leverera den service du behöver, överallt i världen. Återförsäljarens tekniska experter har den kunskap, erfarenhet, utbildning och de verktyg som krävs för att hantera dina reparations- och underhållsbehov, när och där du behöver dem.
Produktsupport
När Cat-produkterna anländer till arbetsplatsen är de understödda dygnet runt, alla dagar av ett världsomfattande nätverk av pålitliga och snabba reservdelsdistributörer, återförsäljarnas servicecenter och tekniska utbildningsanläggningar för att hålla dina maskiner i bästa skick.
Servicesupport
Utrustning från Cat är konstruerad och tillverkad för att ge maximal produktivitet och driftsekonomi under hela livslängden. Cat-återförsäljarna kan alltid hjälpa dig och har oöverträffad reservdelssupport över hela världen, utbildade tekniker och kundserviceavtal.
Teknikprodukter
Cats återförsäljare erbjuder en rad avancerade teknikprodukter som är utformade för att öka effektiviteten och produktiviteten och minska kostnaderna. Product Link™ Elite-systemet (PLE) är standardutrustning för att kunna samla in data och övervaka utrustningens hälsa. Systemet gör det möjligt att dela data mellan flera destinationer, minska luckor i data eller att data går förlorade på grund av nätverksproblem, och är direktanslutet till Caterpillar och Cat-återförsäljare för fjärrsupport och tjänster, till exempel övervakning av skick.
Byte
Reparera eller renovera? Din Cat-återförsäljare kan hjälpa dig utvärdera kostnaderna så att du kan fatta rätt beslut.
Säkerhet: konstruerad med säkerhet som högsta prioritet.
Produktsäkerhet
Caterpillar har varit och fortsätter att vara förutseende när det gäller att utveckla gruvdriftsmaskiner som uppfyller eller överträffar alla säkerhetsstandarder. Säkerheten är en viktig del i alla maskin- och systemkonstruktioner.
Motoravstängningsbrytare
En sekundär motorbrytare är placerad på marknivå.
Integrerad ROPS/FOPS-hytt
ROPS och FOPS är integrerade i hytten och på ramen, och är fjädrande för att isolera föraren från vibrationer och göra körningen mer bekväm.
Bromssystem
Ett oljekylt fyrhörnsbromssystem ger utmärkt kontroll. Färdbromsarna och retardationssystemet aktiveras av modulerat hydrauliskt tryck, medan parkeringsbromsen ansätts med fjädrar och frigörs hydrauliskt. Det här systemet gör att det går att bromsa om hydrauliska trycket sjunker. Parkeringsbroms med motverkande av bakåtrullning är en ytterligare funktion.
Förarnärvarosystem
Systemet för förarnärvaro hjälper till att skydda maskinen och föraren från okontrollerade maskinrörelser. Systemet lägger automatiskt i parkeringsbromsen, inaktiverar styrnings-, redskaps- och transmissionskontrollen och stänger av motorn om föraren lämnar hytten utan att lägga i parkeringsbromsen.
Konfigurationen för motoravstängning kan ändras av Cat-återförsäljaren med hjälp av serviceverktyget Cat ET.
Säkerhetsfunktioner
Halkskyddsplåtar, nya och förbättrade ledstänger på den övre plattformen, 3-punktsåtkomst till hytt och maskin, ytterligare åtkomst finns nu via frontgrillen, säkerhetsglas, utmärkt sikt, fjädrande säte, passagerarsäte, rullbälten, styrramslås, fönster med dubbelt galler, fästbultar för korgen, automatisk retarderstyrning, värmesköld för avgaser och brandvägg, hydraulslangar till lyftanordningen – monterade skydd mot bristning, fästbultar för bakläm (ejektorkorg), nödutgång genom fönstren, nivåglas på marknivå. Kamera för bakåtsikt som tillval, Ansul Liquid Vehicle System (LVS) tillgängligt från fabriken.
SAFETY.CAT.COM
Mer utförlig information om säkerhet finns på www.cat.com/safety.
Tillverkning: fokus på kvalitet och säkerhet
AD63 utformades i Burnie i Tasmanien (Australien) och tillverkas i Rayong i Thailand.
I Burnie ligger även testområdet Caterpillar Burnie Proving Grounds där det finns en testanläggning för Command för arbete under jord och ett utbildningscenter som är tillgängliga för kunder. En video med anläggningen finns på www.cat.com/underground.
Fabriken med gruvdrift under jord i Rayong är en av Caterpillars nyaste tillverkningsanläggningar, där man fokuserar enbart på gruvdrift i hårt berg.
Rayong-anläggningen har utformats och byggts av Caterpillar och hanteras och drivs av ett mycket kompetent och mångsidigt team som har anammat Cats tillverkningssystem.
En ny anställd hos teamet i Rayong genomgår 250 timmars utbildning innan arbetet på produktionslinjen. Svetsare genomgår betydligt längre utbildning. För att säkerställa ett lyckat arbete ger vi våra svetsare de senaste verktygen så att de kan arbeta ergonomiskt och nå hög svetskvalitet. Kvaliteten på Cat-maskinen börjar med teammedlemmarna.
Varje steg i tillverkningsprocessen har strikta kvalitetskontroller. Alla anställda är behöriga att stoppa produktionslinjen för att kontinuerligt förbättra säkerheten eller tillverkningen.
En ren omgivning bidrar till att hålla komponenterna fria från föroreningar och ger en bättre arbetsmiljö. Precis som på Caterpillars andra anläggningar runt om i världen är besökare välkomna att komma och se var och hur maskinerna tillverkas.