Stora hjullastare
Cat 988 XE
LÄGRE BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Kortare cykeltider vid lastning och transport tillsammans med förbättrad stabilitet och snabbare manövrering med ett motviktstillval leder till ökad produktivitet.
MINDRE DRIVLINEUNDERHÅLL
Minska underhållet för din drivlina med 50 % med serviceintervall på 2 000 timmar och ingen ombyggnad av komponenter förrän efter 17 500 timmar.
EFFEKTIVARE GRÄVCYKLER
Utformad för enklare drift med en pedal med dynamisk bromsning och funktioner för förarassistans, för snabbare utbildning av nya förare.
Specifikationer
Motor
| Motoreffekt - ISO 14396:2002 | 432 K/W |
| Motormodell | Cat® C18 |
| Nominellt motorvarvtal | 1700varv/min |
| Varvtal för maximal effekt | 1500varv/min |
| Bruttoeffekt – SAE J1995:2014 | 439 K/W |
| Nettoeffekt – SAE J1349:2011 | 401 K/W |
| Cylinderdiameter | 145 mm |
| Slaglängd | 183 mm |
| Slagvolym | 18.1 l |
| Högsta vridmoment – 1200varv/min | 3023 N·m |
| Vridmomentstegring | 58% |
| Obs! (1) | Två emissionsalternativ för motorn finns tillgängliga: 1. Uppfyller emissionskraven enligt U.S. EPA Tier 4 Final, EU steg V och Japan 2014. 2. Uppfyller emissionskraven enligt Brazil MAR-1, motsvarande U.S. EPA Tier 3 och EU steg IIIA. |
| Obs! (2) | Angiven nettoeffekt är den tillgängliga effekten på svänghjulet när motorn är utrustad med fläkt vid lägsta hastighet, luftintagssystem, avgassystem och generator. |
| Emissioner | U.S. EPA Tier 4 Final, EU steg V och Japan 2014 |
Driftspecifikationer
| Arbetsvikt | 52781 kg |
| Skopkapacitetsområde | 4,7–13 m3 (6,2–17 yd3) |
| Nominell nyttolast – stenbrott | 11.3 t |
| Nominell nyttolast – löst material | 14.5 t |
Transmission
| Typ av transmission | Eldrift med reluktansstegmotorteknik (SR) från Cat |
| Framåt 1 (virtuell) | 7 km/h |
| Framåt 2 (virtuell) | 11.3 km/h |
| Framåt 3 (virtuell) | 22.2 km/h |
| Framåt 4 (virtuell) | 32.1 km/h |
| Bakåt 1 (virtuell) | 7 km/h |
| Bakåt 2 (virtuell) | 11.3 km/h |
| Bakåt 3 (virtuell) | 28.2 km/h |
Hydrauliskt system – lyft/tilt
| Lyft/tiltsystem – krets | EH – Positiv flödeskontroll, delat flöde |
| Lyft/tiltsystem – Pump | Kolvpump med variabel slagvolym |
| Maximalt flöde vid 1400-1600 varv/min | 580 l/min |
| Tryckbegränsningsventilens inställning – lyft/tilt | 32800 kPa |
| Lyftcylinder – cylinderdiameter | 210 mm |
| Lyftcylinder – slaglängd | 1050 mm |
| Tiltcylinder – cylinderdiameter | 266 mm |
| Tiltcylinder – slaglängd | 685 mm |
Hydrauliska cykeltider
| Bakåttiltning | 4.5 s |
| Lyft | 8 s |
| Tömning | 2.2 s |
| Sänkning med flytläge | 3.5 s |
| Hydraulisk cykeltid, totalt | 18.2 s |
Hydrauliskt system – styrning
| Styrsystem – krets | Pilot, lastkännande |
| Styrsystem – pump | Kolv, variabel slagvolym |
| Maximalt flöde vid 1400-1600 varv/min | 270 l/min |
| Styrningens frånkopplingstryck | 30000 kPa |
| Total styrningsvinkel | 86° |
| Styrning, cykeltid – hög tomgång | 3.4 s |
| Styrning, cykeltid – låg tomgång | 5.6 s |
Luftkonditioneringssystem
| Luftkonditionering | Luftkonditioneringssystemet i den här maskinen innehåller kylmedlet R134a eller R1234yf med fluorerade växthusgaser. Se märkningen eller handboken för att identifiera gasen. • Om R134a (global uppvärmningspotential = 1 430) används innehåller systemet 1,8 kg (3,9 lb) kylmedel, vilket motsvarar 2,574 ton (2,837 short tons) koldioxid. |
Axlar
| Fram | Fast |
| Bak | Ok |
| Pendlingsvinkel | 13° |
Bromsar
| Bromsar | ISO 3450:2011 |
Förarhytt
| ROPS/FOPS-skydd | ROPS/FOPS-skydden uppfyller kraven i ISO 3471:2008 och ISO 3449:2005 Nivå II |
Ljudprestanda – Tier 4 Final/steg V
| Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008) | 72 dB(A) |
| Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008) | 109 dB(A) |
| Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008)* | 72 dB(A) |
| Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008)** | 109 dB(A) |
| Obs! (1) | * För maskiner avsedda för länder inom Europeiska unionen och andra länder som följer EU- och UK-direktiven. |
| Obs! (2) | ** EU-direktivet 2000/14/EG med ändringar enligt 2005/88/EG och UK Noise Regulation 2001 No. 1701 |
| Obs! (3) | Maskinens ljudeffektnivå mättes enligt ISO 6395:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (4) | Operatörens ljudtrycksnivå mättes enligt ISO 6396:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (5) | Hörselskydd kan behövas om maskinen används med en hytt som inte är rätt underhållen, eller om dörrar eller fönster är öppna under längre tidsperioder, eller i en bullrig omgivning. |
Ljudprestanda – Tier 3/steg IIIA
| Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008) | 72 dB(A) |
| Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008) | 110 dB(A) |
| Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008)* | 72 dB(A) |
| Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008)** | 110 dB(A) |
| Obs! (1) | * För maskiner avsedda för länder inom Europeiska unionen och andra länder som följer EU- och UK-direktiven. |
| Obs! (2) | ** EU-direktivet 2000/14/EG med ändringar enligt 2005/88/EG och UK Noise Regulation 2001 No. 1701 |
| Obs! (3) | Maskinens ljudeffektnivå mättes enligt ISO 6395:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (4) | Operatörens ljudtrycksnivå mättes enligt ISO 6396:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (5) | Hörselskydd kan behövas om maskinen används med en hytt som inte är rätt underhållen, eller om dörrar eller fönster är öppna under längre tidsperioder, eller i en bullrig omgivning. |
Volymuppgifter för service
| Bränsletank | 555 l |
| Kylsystem – kylmantelvatten | 112 l |
| Kylsystem – drivlina | 30 l |
| Motorns vevhus | 60 l |
| AdBlue, vätsketank | 33 l |
| Transmission | 60 l |
| Differential - slutväxlar - fram | 186 l |
| Differential - slutväxlar - bak | 186 l |
| Hydrauliskt system – redskap/styrning | 475 l |
| Obs! | Cat-dieselmotorer som följer U.S. EPA Tier 4 Final, EU steg V och Japan 2014 ska använda ULSD (dieselbränsle med ultralåg svavelhalt på maximalt 15 ppm svavel eller mindre) och är kompatibla* med ULSD blandat med följande bränslen med lägre koldioxidintensitet**, upp till: • 20 % FAME-biodiesel (fettsyrametylestrar)*** • 100 % förnybar diesel, HVO-bränsle (hydrerad vegetabilisk olja) och GTL-bränsle (gas-to-liquid) • Cat-motorer som uppfyller emissionskraven enligt Brazil MAR-1, motsvarande U.S. EPA Tier 3 och EU steg IIIA är kompatibla med dieselbränslen blandade med följande bränslen med lägre koldioxidintensitet** upp till: • 100 % FAME-biodiesel (fettsyrametylestrar)*** • 100 % förnybar diesel, HVO-bränsle (hydrerad vegetabilisk olja) och GTL-bränsle (gas-to-liquid). Information om hur dessa bränslen används på bästa sätt finns i instruktionerna. Kontakta din Cat-återförsäljare eller se ”Caterpillars vätskerekommendationer” (SEBU6250) för mer information. * Även om Caterpillar-motorer är kompatibla med dessa alternativa bränslen är användningen av dem inte tillåtet i alla regioner. ** Växthusgasemissioner vid avgasröret från bränslen med lägre koldioxidintensitet är i princip desamma som från traditionella bränslen. *** Motorer utan någon enhet för efterbehandling kan använda högre blandningar med upp till 100 % biodiesel (kontakta en Cat-återförsäljare om du vill använda högre blandningar än 20 % biodiesel). |
Mått (ungefärliga) – standardlyft
| Höjd till ROPS-skyddets överkant | 4202 mm |
| Höjd till avgasrörens överkant | 4521 mm |
| Höjd till huvens överkant | 3334 mm |
| Markfrigång till stötfångaren | 933 mm |
| Bakaxel – centrumlinje till stötfångare | 3187 mm |
| Framaxelns mittlinje till skopans spets | 4254 mm |
| Hjulbas | 4550 mm |
| Maximal total längd | 11991 mm |
| Markfrigång till ramledens undersida | 568 mm |
| Markfrigång till axelmitt | 978 mm |
| Avstånd vid maximal lyfthöjd | 3641 mm |
| B-pinnens höjd – max. lyft | 5491 mm |
| Maximal total höjd – höjd skopa | 7455 mm |
| Räckvidd – max. lyft | 1981 mm |
| Obs! | Specifikationerna är beräknade med en 6,9 m³ (9,0 yd³) bergskopa och Michelin XLDD2 med 978 mm (3,2 fot) mittlinje vid bakaxelhöjd. |
Mått (ungefärliga) – höga lyft
| Höjd till ROPS-skyddets överkant | 4202 mm |
| Höjd till avgasrörens överkant | 4521 mm |
| Höjd till huvens överkant | 3334 mm |
| Markfrigång till stötfångaren | 933 mm |
| Bakaxel – centrumlinje till stötfångare | 3187 mm |
| Framaxelns mittlinje till skopans spets | 4661 mm |
| Hjulbas | 4550 mm |
| Maximal total längd | 12398 mm |
| Markfrigång till ramledens undersida | 568 mm |
| Markfrigång till axelmitt | 978 mm |
| Avstånd vid maximal lyfthöjd | 4043 mm |
| B-pinnens höjd – max. lyft | 5887 mm |
| Maximal total höjd – höjd skopa | 7849 mm |
| Räckvidd – max. lyft | 2062 mm |
| Obs! | Specifikationerna är beräknade med en 6,9 m³ (9,0 yd³) bergskopa och Michelin XLDD2 med 978 mm (3,2 fot) mittlinje vid bakaxelhöjd. |
Mått – sågverkslänkage
| Höjd till ROPS-skyddets överkant | 4221 mm |
| Höjd till avgasrörens överkant | 4214 mm |
| Höjd till huvens överkant | 3334 mm |
| Markfrigång till stötfångaren | 933 mm |
| Bakaxel – centrumlinje till stötfångare | 3187 mm |
| Framaxelns mittlinje till gaffelns spets | 5023 mm |
| Hjulbas | 4550 mm |
| Maximal total längd | 12761 mm |
| Markfrigång till ramledens undersida | 568 mm |
| Markfrigång till framaxelns mitt | 978 mm |
| Gaffelhöjd med armar i horisontellt läge | 2474 mm |
| Öppning för gaffelns gripklo | 4006 mm |
| Gaffelhöjd vid maximal lyftning | 5242 mm |
| Ledbultshöjd vid maximal lyftning | 4918 mm |
| Tömningsvinkel vid max. lyft | -39.4 ° |
Ljudprestanda – Tier 4 Final/EU steg V – Standard
| Obs! (1) | Ljudtrycksnivån vid föraren uppmättes enligt de testprocedurer och förhållanden som anges i ISO 6396:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (3) | Maskinens ljudeffektnivå uppmättes enligt de testprocedurer och förhållanden som anges i ISO 6395:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (2) | Hörselskydd kan behövas om maskinen används med en hytt som inte är rätt underhållen, eller om dörrar eller fönster är öppna under längre tidsperioder, eller i en bullrig omgivning. |
Hållbarhet
| Återvinningsbarhet | 96% |
Skopor
| Skopvolymer | 4,7–13 m3 (6,2–17 yd3) |
Fördelar och funktioner
Beprövad driftsäkerhet
- Med över 15 års erfarenhet av elmotorer kombinerar 988 XE den enkla men robusta reluktansstegstekniken med beprövad maskinkonstruktion från den befintliga 988.
- Identisk med 988 till mer än 90 procent.
- Färre rörliga delar än traditionella momentomvandlare och mekaniska transmissionssystem.
- Halvledarbaserad, helt inkapslad och vätskekyld elektronik som maximerar hållbarheten i extrema förhållanden.
- Flyttar mer material effektivare med förbättrad effekt och kontroll.
- Cat C18-motorn är byggd och testad för att klara dina mest krävande tillämpningar.
- Det avancerade filtreringssystemet ger högre prestanda och tillförlitlighet i det hydrauliska systemet.
Värde och hållbarhet på lång sikt
- Ger en lång motorlivslängd och förbättrad bränsleeffektivitet med minskat högt tomgångsvarvtal.
- Automatisk retarderstyrning bidrar till att bibehålla farten i lutningar.
- Gjutna partier i ett stycke hjälper till att förbättra frontlänkagestyrkan i viktiga ledpunkter.
- Den bakre ramen står emot torsionsstötar och vridkrafter.
- Den hållbara konstruktionen står emot även de tuffaste belastningarna i många år.
- Dynamisk bromsning bidrar till längre bromslivslängd vid körning i enpedalsläge.
Uppnå högre produktivitet
- Det elektriska drivsystemet eliminerar behovet av växling och förenklar styrningen, vilket bidrar till att sänka inlärningskurvan för nya förare.
- Överlägsen acceleration, smidigare körriktningsväxling och kortare transporttider.
- Maximal respons med integrerad styr- och växelmanövrering (STIC™).
- Smidiga och responsiva elektrohydrauliska reglage ökar förarproduktiviteten.
- Utmärkt grävning, högre skopfyllning och kortare grävtider.
- Förbättrad sikt över länkaget.
Kraftfull effektivitet
- Upp till 32 procent bättre bränsleeffektivitet vid lastningstillämpningar.
- Steglöst variabel hastighet upp till max. körhastighet.
- Hydrauliskt system med positiv flödeskontroll (PFC) bidrar till att öka effektiviteten, kontrollen över skopan och responsen med konsekventa prestanda.
- Ekonomiläget ger ett motorvarvtal som är 100 % styrt av en elektronisk styrmodul och bidrar till ett så bränsleeffektivt varvtal som möjligt under maskindrift.
- De helt integrerade elektroniska motorstyrningarna bidrar till att bränslet räcker längre.
- Motoravstängning vid tomgång för lägre bränsleförbrukning vid tomgång.
- Flödesdelningshydraulik för fullständigt flöde vid lägre varvtal.
- Högre hydraulisk hastighet och kortare cykeltider för mindre tomgång, lägre bränsleförbrukning och optimal effektivitet.
Produktivitet med hjälp av teknik
- Cat-teknik som är utvecklad för att övervaka, hantera och förbättra verksamheten på arbetsplatsen.
- Cat Payload ger korrekt vägning* av de material som lastas eller flyttas. Payload-data visas i realtid, vilket förbättrar produktiviteten och minskar överlastning.
- Cat Detect förbättrar medvetenheten om miljön runt arbetsutrustningen och larmar, vilket ökar säkerheten för personer och tillgångar på arbetsplatsen.
- Product Link™ ansluter trådlöst till utrustningen och ger tillgång till viktig information som du behöver känna till för att bedriva verksamheten.
- Få värdefulla insikter om hur maskinparken presterar.
- En Advanced Productivity-prenumeration (tillval) ger omfattande och användbar information som hjälper dig att hantera och förbättra produktiviteten och lönsamheten i din verksamhet.
- Förbättrade cykeltider och bättre skopfyllning med förarcoachning som tillval.
- Optimerad grävcykel med förarassistans som tillval – skydd mot däckslirning, automatisk inställning av däck och skydd mot lyftstopp.
- Enklare att manövrera med en pedal med dynamisk bromsning och funktioner för förarassistans för snabbare utbildning av nya förare.
- Öka förareffektiviteten med förarcoachning genom tips ombord vid lastning.
Säkerheten främst
- Avkänning av förarnärvaro aktiverar parkeringsbromsen automatiskt om maskinen upptäcker rörelse utan att det sitter en förare i sätet.
- Ett externt varningsljus för förarens säkerhetsbälte varnar när föraren inte använder säkerhetsbältet.
- Standardmonterade LED-lampor ger en säkrare arbetsmiljö vid arbete i mörker.
- Lampan för farliga spänningar säkerställer att det elektriska drivsystemet är strömlöst och att maskinen är säker för arbete.
- Med 43graders styrutslag får du precis kontroll över din position när det är trångt.
- Exakt maskinstyrning med det lastavkännande hydrauliska styrsystemet.
- Mindre branta trappsteg och stegbelysning som standard minskar risken för att halka, snubbla och ramla tack vare bättre sikt i trappstegen.
- Datoriserat övervakningssystem med varningsindikatorer.
- Standardutrustningen Cat Vision förbättrar sikten bakom maskinen, vilket bidrar till en säker och trygg arbetsplats.
- Trycksatt hytt med filtrerad luft och mindre buller.
Spara på service och underhåll
- Det elektriska drivsystemet bidrar till att maximera livslängden och minska användningen av olja och filter. Ger dubbelt så lång livslängd för drivlineolja och fyra gånger så lång livslängd för filter.
- Tre nivåer av dynamisk bromsning vid körning i enpedalsläge bidrar till att minska bromsslitaget.
- Funktioner för förarassistans bidrar till att minska slitage på komponenter och däck genom att automatisera viktiga grävsegment vid arbete i materialhögen.
- Minska risken för att hjulen glider utan att sänka den hydrauliska effekten med RCS (dragkraftstyrsystem) och reglering av den vänstra pedalen från 100 till 25 procent.
- Lång livslängd, reparationsmöjligheter och högt andrahandsvärde med låga underhållskostnader.
- Grupperade servicepunkter och utsvängbara serviceluckor till motorrummet ger enkel åtkomst till servicekontroller som måste utföras varje dag.
- Ekologiska avtappningar för att förhindra spill.
- Minskat avfall med underhållsfria batterier.
- Lös problem innan de uppstår med hjälp av meddelanden från informationshanteringssystemet VIMS™.
- Förarna kan nu kontrollera däcktrycket under drift. Felkoder skickas till VisionLink® vid eventuella förändringar, vilket hjälper till att förhindra däckfel.
Förarkomfort och kontroll
- Världsledande komfort och ergonomi.
- Cat Premium Plus-säte med standardfunktioner inklusive läderfinish, forcerad luftvärmning och luftnedkylning, lårstöd med två lägen, elreglage för svankstöd och ryggstöd, samt dynamisk änddämpning för att ge fullständig komfort under hela arbetsdagen.
- Spakar som är lätta att nå och en sätesmonterad redskapskonsol bidrar till att minska risken för utmattning.
- Ergonomisk placering av strömställare och monitorer med indikatorer med lysdioder.
- Den elektrohydrauliska parkeringsbromsen aktiveras med en vippströmställare med två lägen.
- Mindre vibrationer tack vare de isolerade hyttfästena och det luftfjädrade sätet.
- Automatisk temperaturreglering i hytten.
Specialkonstruerade modeller
- Lasta av en typisk timmerbil på en enda vända med de större tilt- och lyftcylindrarna och en unik tiltspak för att maximera länkagekraften. Upp till 20 % högre lyftkapacitet och 26 % högre tiltkapacitet än standardmodellen 988.
- Utsvängbar fläktkylare för smidigare service i sågverkstillämpningar med hög skräpnivå bidrar till att minska stilleståndstider för underhåll och service. Automatiskt reverserande fläktsystem hjälper till att avlägsna skräp och upprätthålla luftflödet genom kylarelementen.
- Extra motvikt för att öka stabiliteten för ökad trygghet vid manövrering av fulla laster.
- Specialbyggd lyftarm med sänkt tvärbalk för förbättrad sikt över gafflarnas spetsar, vilket bidrar till att öka hastigheten vid inriktning av lasten och minskar förarens rörelser för att kunna se gafflarna.
Hållbarhet
Hållbarhet
- Cat® C18-motorn uppfyller emissionsnormerna enligt U.S. EPA Tier 4 Final, EU nivå V och Japan 2014.
- 988 XE släpper ut upp till 37 % mindre koldioxid än föregångaren 988K*.
- Cat-dieselmotorer ska använda ULSD (dieselbränsle med ultralåg svavelhalt med högst 15 ppm svavel eller mindre) eller ULSD blandat med följande bränslen med lägre kolintensitet, upp till: 20 % FAME (fettsyrametylestrar) biodiesel ** eller 100 % förnybar diesel, HVO-bränslen (hydrerad vegetabilisk olja) och GTL-bränslen (gas-to-liquid). Se riktlinjerna för tillämpning. Kontakta Cat-återförsäljaren eller "Caterpillar Machine Fluids Recommendations" (SEBU6250) för mer information.
- Cats® modul för rena utsläpp innehåller teknikerna dieselpartikelfilter (DPF), dieseloxidationskatalysator (DOC) och selektiv katalytisk reduktion (SCR) för att minska motorns utsläpp.
- Timer för motoravstängning vid tomgång sparar bränsle och minskar växthusgasutsläpp genom att stänga av maskinen enligt en förinställd tomgångstid.
- Autodig hjälper dig att arbeta mer effektivt och produktivt och minska bränsleförbränning, växthusgasutsläpp, maskinslitage och förartrötthet.
- Auto Set Däck minskar däckslitaget och sänker bränsleförbränningen och utsläppen av växthusgaser.
- Längre underhållsintervall minskar inte bara stilleståndstiden utan minskar även mängden vätska och filter som byts ut under maskinens livslängd.
- Bakre objektdetektering för 988 XE bidrar både till att förbättra säkerheten på arbetsplatsen och medvetenheten om döda vinkeln när du backar.
- Cat® Payload-tekniken maximerar lastningseffektiviteten och hjälper förare på alla nivåer att arbeta mer exakt för att minska lasttid, bränslekostnader och utsläpp av växthusgaser. Uppgradera till Advanced Payload för utökade funktioner som ytterligare kan öka förarens effektivitet och noggrannhet.