Stora hjullastare
Cat 988 GC
OPTIMALT 50 TON LASTBAR MATCHLASTARE
Öka produktionen med en optimerad lastbilsmatchning för att maximera mängden material som flyttas till lägsta driftskostnad per ton.
UPP TILL 10% LÄGRE ÄGANDE- OCH DRIFTSKOSTNADER
Utformad för att minska dina service- och underhållskostnader med grupperade servicepunkter och åtkomst från marknivå till det elektriska servicecentret.
LÄTT ATT ANVÄNDA OCH UNDERHÅLLA
Förbättrade förarreglage ger högre effektivitet, produktivitet och komfort.
UPP TILL 5% MINDRE KOLDIOXIDUTSLÄPP
988 GC släpper ut upp till 5 % mindre CO2 än föregående 988K.
Specifikationer
Motor
| Motormodell | Cat® C15 |
| Nominellt motorvarvtal | 2000 varv/min |
| Varvtal för maximal effekt | 1600 varv/min |
| Bruttoeffekt – SAE J1995:2014 | 340 K/W |
| Nettoeffekt – SAE J1349:2011 | 334 K/W |
| Cylinderdiameter | 137 mm |
| Slaglängd | 171.5 mm |
| Slagvolym | 15.2 l |
| Högsta vridmoment (1 200 varv/min) – SAE J1995:2014 | 2411 N·m |
| Vridmomentstegring | 16% |
| Obs! (1) | Två emissionsalternativ för motorn finns tillgängliga: 1. Uppfyller emissionskraven enligt U.S. EPA Tier 4 Final, EU steg V och Japan. 2. Uppfyller emissionskraven enligt Brazil MAR-1, motsvarande U.S. EPA Tier 3 och EU steg IIIA. |
| Obs! (2) | Angiven nettoeffekt är den tillgängliga effekten på svänghjulet när motorn är utrustad med fläkt vid lägsta hastighet, luftintagssystem, avgassystem och generator. |
| Obs! (3) | Nettoeffekten vid svänghjulet när fläkten roterar med maximalt varvtal är 304 kW/408 hp vid referensförhållanden enligt SAE. |
| Emissioner | U.S. EPA Tier 4 Final, EU steg V och Japan 2014 |
Driftspecifikationer
| Arbetsvikt | 50996 kg |
| Skopkapacitetsområde | 6,4–7,6 m3 (8,3–10 yd3) |
| Nominell nyttolast – stenbrott | 11.3 t |
| Matchning med Cat-truck – höga lyft | 772/773/775 |
Transmission
| Typ av transmission | Cat powershift-transmission av planettyp |
| Framåt - 1,6 | 7.3 km/h |
| Framåt - 3,2 | 12.2 km/h |
| Bakåt - 1,6 | 7.6 km/h |
| Bakåt - 3,21 | 13.6 km/h |
| Direktdrivning – Framåt 1 | Lockup inaktiverad |
| Direktdrivning – Framåt 2 | 12.7 km/h |
| Direktdrivning – Framåt 3 | 22 km/h |
| Direktdrivning – Framåt 4 | 39 km/h |
| Direktdrivning – Bakåt 1 | Lockup inaktiverad |
| Direktdrivning – Bakåt 2 | 14.1 km/h |
| Direktdrivning – Bakåt 3 | 25 km/h |
| Direktdrivning – bakåt 4 | 40.8 km/h |
| Obs! | Körhastigheter baseras på däckdimension 35/65-R33. |
Hydrauliskt system – lyft/tilt
| Lyft/tiltsystem – krets | EH - Lastavkänning |
| Lyft/tiltsystem – Pump | Kolvpump med variabel slagvolym |
| Maximalt flöde vid 2165 varv/min | 600 l/min |
| Tryckbegränsningsventilens inställning – lyft/tilt | 31700 kPa |
| Cylindrar, dubbelverkande – lyft, cylinderdiameter och slaglängd | 190 mm x 1216 mm (7,5 tum x 48 tum) |
| Dubbelverkande cylindrar – tilt, cylinderdiameter och slaglängd | 170 mm x 722 mm (6.7 in x 28.4 in) |
| Pilotsystem | Kolvpump med variabel slagvolym |
| Tryckbegränsningsventilens inställning | 3450 kPa |
| Lyft/tiltsystem | 2X x 145 cc kolv med variabel slagvolym |
Hydrauliska cykeltider
| Bakåttiltning | 3.8 s |
| Lyft | 7.5 s |
| Tömning | 3 s |
| Sänkning med flytläge | 4.6 s |
| Total hydraulisk cykeltid – tom skopa | 18.9 s |
Hydrauliskt system – styrning
| Styrsystem – krets | Pilot, lastkännande |
| Styrsystem – pump | Kolv, variabel slagvolym |
| Maximalt flöde vid 2165 varv/min | 200 l/min |
| Tryckbegränsningsventilens inställning - styrning | 27600 kPa |
| Total styrningsvinkel | 70° |
| Styrning, cykeltid – hög tomgång | 3 s |
| Styrning, cykeltid – låg tomgång | 5.2 s |
Luftkonditioneringssystem
| Luftkonditionering | Luftkonditioneringssystemet i den här maskinen innehåller kylmedlet R134a eller R1234yf med fluorerade växthusgaser. Se märkningen eller handboken för att identifiera gasen. – Om R134a (global uppvärmningspotential = 1 430) används innehåller systemet 1,8 kg (3,9 lb) kylmedel, vilket motsvarar 2,574 ton (2,837 short tons) koldioxid. |
Axlar
| Fram | Fast |
| Bak | Ok |
| Pendlingsvinkel | +/-12.5° |
Bromsar
| Bromsar | ISO 3450:2011 |
Förarhytt
| ROPS/FOPS-skydd | Skyddsstruktur mot vältning/fallande föremål (ROPS/FOPS) uppfyller följande standarder: 3471:2008 och ISO 3449:2005 Level II |
Ljudprestanda – Tier 4 Final/steg V
| Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008) | 73 dB(A) |
| Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008) | 113 dB(A) |
| Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008)* | 72 dB(A) |
| Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008)** | 110 dB(A) |
| Obs! (1) | * För maskiner avsedda för länder inom Europeiska unionen och andra länder som följer EU- och UK-direktiven. |
| Obs! (2) | ** EU-direktivet 2000/14/EG med ändringar enligt 2005/88/EG och UK Noise Regulation 2001 No. 1701. |
| Obs! (3) | Maskinens ljudeffektnivå mättes enligt ISO 6395:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (4) | Operatörens ljudtrycksnivå mättes enligt ISO 6396:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (5) | Hörselskydd kan behövas om maskinen används med en hytt som inte är rätt underhållen, eller om dörrar eller fönster är öppna under längre tidsperioder, eller i en bullrig omgivning. |
Ljudprestanda – Tier 3/steg IIIA
| Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008) | 74 dB(A) |
| Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008) | 113 dB(A) |
| Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008)* | 73 dB(A) |
| Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008)** | 110 dB(A) |
| Obs! (1) | * För maskiner avsedda för länder inom Europeiska unionen och andra länder som följer EU- och UK-direktiven. |
| Obs! (2) | ** EU-direktivet 2000/14/EG med ändringar enligt 2005/88/EG och UK Noise Regulation 2001 No. 1701. |
| Obs! (3) | Maskinens ljudeffektnivå mättes enligt ISO 6395:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (4) | Operatörens ljudtrycksnivå mättes enligt ISO 6396:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (5) | Hörselskydd kan behövas om maskinen används med en hytt som inte är rätt underhållen, eller om dörrar eller fönster är öppna under längre tidsperioder, eller i en bullrig omgivning. |
Volymuppgifter för service
| Bränsletank | 535 l |
| KYLSYSTEM | 101 l |
| Motorns vevhus | 34 l |
| AdBlue, vätsketank | 21 l |
| Transmission | 75 l |
| Differential - slutväxlar - fram | 186 l |
| Differential - slutväxlar - bak | 170 l |
| Fabriksfyllt hydraulsystem | 355 l |
| Obs! | Cat-dieselmotorer ska använda ULSD (dieselbränsle med ultralåg svavelhalt med högst 15 ppm svavel eller mindre) och vara kompatibla* med ULSD blandat med följande bränslen med lägre kolintensitet**: – upp till 20 % FAME-biodiesel (fettsyrametylestrar)*** – 100 % förnybar diesel, HVO-bränslen (vätebehandlad vegetabilisk olja) och GTL-bränslen (gas-to-liquid). Se riktlinjerna för tillämpning. Kontakta din Cat-återförsäljare eller se ”Caterpillars vätskerekommendationer” (SEBU6250) för mer information. * Medan Caterpillars motorer är kompatibla med dessa alternativa bränslen är användningen av dem inte tillåtet i alla regioner. ** Växthusgasemissioner vid avgasröret från bränslen med lägre kolintensitet är i princip desamma som från traditionella bränslen. *** Motorer utan någon enhet för efterbehandling kan använda högre blandningar med upp till 100 % biodiesel (kontakta en Cat-återförsäljare om du vill använda högre blandningar än 20 % biodiesel). |
Mått (ungefärliga) – höga lyft
| Höjd till ROPS-skyddets överkant | 4100 mm |
| Höjd till avgasrörens överkant | 4060 mm |
| Höjd till huvens överkant | 3270 mm |
| Spelrum från mark till bränsletank | 686 mm |
| Bakaxel – centrumlinje till stötfångare | 3132 mm |
| Framaxelns mittlinje till skopans spets | 5100 mm |
| Hjulbas | 3810 mm |
| Maximal total längd | 12042 mm |
| Markfrigång till ramledens undersida | 459 mm |
| Markfrigång till framaxelns mitt | 978 mm |
| Frigång vid maximalt lyft (45° tömning) | 3732 mm |
| B-pinnens höjd – max. lyft | 5755 mm |
| Maximal total höjd – höjd skopa | 7582 mm |
| Räckvidd vid maximalt lyft (45° tömning) | 2342 mm |
| Obs! | Specifikationerna beräknas med 6,9 m3 (9,0 yd3) bergskopa utrustad med Michelin XLDD1 35/65 R33-däck. |
Ljudprestanda – Tier 4 Final/EU steg V – Standard
| Obs! (1) | Ljudtrycksnivån vid föraren uppmättes enligt de testprocedurer och förhållanden som anges i ISO 6396:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (3) | Maskinens ljudeffektnivå uppmättes enligt de testprocedurer och förhållanden som anges i ISO 6395:2008. Mätningen utfördes vid 70% av motorkylfläktens maximala varvtal. |
| Obs! (2) | Hörselskydd kan behövas om maskinen används med en hytt som inte är rätt underhållen, eller om dörrar eller fönster är öppna under längre tidsperioder, eller i en bullrig omgivning. |
Skopor
| Skopvolymer | 6,4–7,6 m3 (8,3–10 yd3) |
Hållbarhet
| Återvinningsbarhet | 96% |
Fördelar och funktioner
Beprövad driftsäkerhet
- Cat C15-motorn är byggd och testad för att klara dina mest krävande tillämpningar.
- Cats momentomvandlare med lockup-koppling eliminerar förluster av momentomvandlare och sänker systemvärmen.
- Maximal respons med integrerad styr- och växelmanövrering (STIC™).
- Flyttar mer material effektivare med förbättrad effekt och kontroll.
- Transmissionens frikopplingspedal förlänger färdbromsens livslängd och ger full effekt vid stillastående lastning.
- MEUI-bränslesystemet (Electronic Unit Injection)™ och den elektroniska styrmodulen ADEM™ (Advanced Diesel Engine Management) A5 hanterar bränsletillförseln för optimal prestanda och snabb motorrespons.
Värde och hållbarhet på lång sikt
- Transmission av världsklass för lång livslängd och konsekvent, smidig växling. Specialutformad för gruvtillämpningar.
- APECS-transmissionsreglagen (Avancerad produktivitet Växling av elektronisk styrning) ger större fart i lutningar.
- Hydrauliskt system med positiv flödeskontroll (PFC) bidrar till att öka effektiviteten, kontrollen över skopan och responsen med konsekventa prestanda.
- Det avancerade filtreringssystemet ger högre prestanda och tillförlitlighet i det hydrauliska systemet.
- Turbinkopplingens momentomvandlare (ICTC) bidrar till att minimera risken för hjulspinn genom att anpassa vridmomentet efter markförhållandena.
- Det avancerade filtreringssystemet ger högre prestanda och tillförlitlighet i det hydrauliska systemet.
Uppnå högre produktivitet
- Optimal tändstickslastare på 50 ton.
- Tipphöjden är utformad för effektiv lastning upp till 775.
- Förbättrad sikt över länkaget.
- Nominell nyttolast i linje med 988.
- Smidiga och responsiva elektrohydrauliska reglage ökar förarproduktiviteten.
- Integrerade styr- och transmissionskontroller.
Kraftfull effektivitet
- Upp till 5 % lägre bränsleförbrukning än 988K.
- Flödesdelningshydraulik för fullt flöde vid reducerat motorvarvtal.
- De helt integrerade elektroniska motorstyrningarna gör att bränslet räcker längre.
- Tomgångsavstängning av motorn för mindre bränsle som används vid tomgång.
Produktivitet med hjälp av teknik
- Cat-teknik som är utvecklad för att övervaka, hantera och förbättra verksamheten på arbetsplatsen.
- Cat Payload ready ger exakt vägning* av det material du lastar och transporterar. Payload-data visas i realtid, vilket förbättrar produktiviteten och minskar överlastning.
- Tillvalet Cat Detect ökar medvetenheten om miljön runt arbetsutrustningen och varnar för att skydda människor och tillgångar på arbetsplatsen.
- Product Link™ ansluter trådlöst till utrustningen och ger tillgång till viktig information som du behöver känna till för att bedriva verksamheten. Få värdefulla insikter om hur maskinparken presterar.
- En prenumeration på Advanced Productivity (tillval) ger dig omfattande och användbar information som hjälper dig att hantera och förbättra produktiviteten och lönsamheten i din verksamhet.
- Standardigenkänning av arbetsredskap ger medvetenhet om skopinstallation.
Säkerheten främst
- Med 43graders styrutslag får du precis kontroll över din position när det är trångt.
- Exakt maskinstyrning med det lastavkännande hydrauliska styrsystemet.
- Standard LED-lampor för förbättrad synlighet.
- Valfri vänster- och högertrappa med 45 graders vinkel.
- Datoriserat övervakningssystem med varningsindikatorer.
- Standardutrustningen bakre Cat Vision förbättrar sikten bakom maskinen och hjälper dig att arbeta säkert och tryggt.
- Trycksatt hytt med filtrerad luft och mindre buller.
Spara på service och underhåll
- Upp till 25 % lägre underhållskostnader än 988K.
- Grupperade servicepunkter ger enkel åtkomst till viktiga dagliga servicekontroller.
- Elektrohydrauliska reglage.
- Utsvängbara servicedörrar för motorrum.
- Minskat avfall med underhållsfria batterier.
- Ekologiska avtappningar för att förhindra spill och möjliggöra enkel service.
- Lös problem innan de uppstår med hjälp av meddelanden från informationshanteringssystemet VIMS™.
- Växelstyrventilerna nås från marknivå.
Förarkomfort och kontroll
- Världsledande komfort och ergonomi.
- Säten i Comfort III-serien med extra tjocka, profilerade dynor för komfort under hela arbetsdagen.
- Spakar som är lätta att nå och en sätesmonterad redskapskonsol bidrar till att minska risken för utmattning.
- Ergonomisk placering av strömställare och monitorer med stora, bakgrundsbelysta reglage och indikatorer med lysdioder.
- Vippomkopplare med två lägen aktiverar den elektrohydrauliska parkeringsbromsen.
- Mindre vibrationer tack vare de isolerade hyttfästena och det luftfjädrade sätet.
- Automatisk temperaturreglering i hytten.
- Upp till 47 % tystare STIC-styrning minskar förarens ljudnivåer avsevärt.
Hållbarhet
Hållbarhet
- Cat® C15-motorn finns i konfigurationer som uppfyller emissionskraven enligt U.S. EPA Tier 4 Final, EU steg V och Japan 2014 eller emissionskraven Brazil MAR-1, motsvarande emissionskraven enligt U.S. EPA Tier 3 och EU steg IIIA.
- 988 GC släpper ut upp till 5 % mindre CO2/h än 988K.
- Cat U.S. EPA Tier 4 Final, EU steg V och Japan 2014-dieselmotorer måste använda ULSD (dieselbränsle med ultralåg svavelhalt med högst 15 ppm svavel) eller ULSD blandat med följande bränslen med lägre koldioxidintensitet upp till: 20 % biodiesel FAME (fettsyrametylester)* eller 100 % förnybar diesel, HVO (vätebehandlad vegetabilisk olja) och GTL-bränslen (gas-till-vätska)
- Cat-motorer som uppfyller Brazil MAR-1 emissionskraven, motsvarande U.S. EPA Tier 3 och EU steg IIIA, är kompatibla med dieselbränslen blandade med följande bränslen med lägre koldioxidintensitet upp till: 100 % FAME-biodiesel (fettsyrametylester)** eller 100 % förnybar diesel, HVO (vätebehandlad vegetabilisk olja) och GTL-bränslen (gas-to-liquid). Se riktlinjerna för tillämpning. Kontakta din Cat-återförsäljare eller se "Caterpillars vätskerekommendationer"
- (SEBU6250) för mer information.
- Motorns tomgångshanteringssystem och automatisk tomgångsavstängning minskar tomgångsvarvtalet och maximerar bränsleeffektiviteten.
- Lastkännande hydraulik producerar flöde och tryck vid behov och endast i mängder som är nödvändiga för att utföra de nödvändiga funktionerna.
- Cat Payload-tekniken maximerar lastningseffektiviteten och hjälper förare på alla kunskapsnivåer att arbeta mer exakt för att minska lastningstiden, bränslekostnaderna och utsläppen av växthusgaser.
- Längre underhållsintervall minskar inte bara stilleståndstiden utan minskar även mängden vätska och filter som byts ut under maskinens livslängd.
- Cats modul för rena emissioner (tillval) inkluderar dieselpartikelfilter (DPF), dieseloxidationskatalysator (DOC) och SCR-teknik (selektiv katalytisk reduktion) för att minska motorns utsläpp.