Fredrik-Faraj_cat.jpg

Fredrik Faraj


Yrke/titel: Reservdelssäljare

Ålder: 28 år

Var utgår du ifrån: Upplands Väsby

Familj: Singel

Favoritsysslor på fritiden: Gymma, resa och umgås med vänner

 

Fredrik är en positiv kollega och människa som brinner för att hjälpa våra kunder. Med sin inställning att alltid sprida glädje runtomkring sig ser han möjligheterna i vardagen. Både på och vid sidan av jobbet. Här kan du läsa om vad som driver Fredrik och vilka saker han anser vara viktiga för en bra arbetsdag. 

 

Hej Fredrik, berätta kort för oss om din bakgrund:

– Jag är uppväxt i Nälsta och för två år sedan flyttande jag till Upplands Väsby. Det bästa med flytten är att det bara tar 5 min att cykla till jobbet. Att kunna cykla till jobbet är en stor frihet i min värld då jag varken behöver sitta i långa bilköer eller påverka miljön negativt. Och samtidigt få en riktigt uppfriskande start på dagen.

 

– Efter jobbet så gymmar jag, måndag till fredag, vilket är en viktig del för mig. Utöver träningen umgås jag även en hel del med vänner samt skruvar på mina bilar.

 

Vad gjorde du innan du började på Zeppelin?

– Jag kommer från personbilssidan där jag startade min egen bilverkstad i Kallhäll redan 2014. Verkstaden drev jag sedan vidare fram till 2018 då jag beslutade mig för att sälja företaget och hoppa på ett jobberbjudande som Bentley servicerådgivare.

 

– Efter detta ville jag utöka mina kunskaper inom el och hybridsidan. Jag hoppade därför på en utbildning som heter kvalificerad el/elhybridstekniker där vi bland annat fick läsa kurser inom hydraulik och fordonssäkerhet. Innan utbildningen var avslutad så fick jag möjligheten att börja som reservdelssäljare här på Zeppelin i Upplands Väsby, en roll som jag fått förtroendet att fortsätta i 1,5 år nu och som jag verkligen trivs med.

 

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– En vanlig arbetsdag på jobbet kan variera en del, men vi börjar alltid klockan 07.00 och då telefonslingan öppnar brukar beställningarna komma in direkt, både via telefon och i mailboxarna. Sedan finns det oftast beställningar att hantera i mailkorgen från kvällen innan. Det är ett löpande flöde av reservdelsbeställningar över hela dagen, så vi gör allt för att hjälpa våra kunder så snabbt vi kan. Var femte vecka har vi något som kallas ”fem-veckan”. Under denna vecka jobbar man till fem fredag-torsdag och avslutar veckan med en kortare fredag, vilket är skönt efter en intensiv vecka.

 

Vad driver dig på jobbet?

– Viktigaste och största utmaningen på jobbet är att alltid se till så att vi har nöjda kunder. Vi jobbar stenhårt för att sätta våra kunder i första rummet och alla på reservdelsteamet har ett brett ansvarsområde där vi hanterar flera saker utöver reservdelsbeställningar. Det kommer en mängd olika typer av frågor och kan handla om allt från tekniska frågor kopplat till våra maskiner till att söka efter leveranser, vilket är varierande och utvecklande.

 

Vad är din relation till Caterpillar-maskiner?

– Inget direkt sedan tidigare, men när man går igenom verkstaden är det intressant att se hur våra mekaniker preppar, reparerar och färdigställer maskinerna inför leverans. Jag har även fått gå en utbildning i hur man kör både hjul- och bandlastare, vilket var väldigt lärorikt.

 

Dina tre bästa tips för en bra arbetsdag:

 

  1. Sprid glädje och positivitet runt omkring dig – glädje kommer man långt med och det är extra kul när det smittar av sig på andra människor också.
  2. Ge alltid feedback – genom att alltid vara öppen och ge feedback till varandra, oavsett om den är positiv eller negativ, kan vi hitta lösningar tillsammans.  
  3. Håll tiden – både till arbetet och i dina åtaganden. Detta är något jag tror kan sprida av sig på ett positivt sätt mot kollegor och kunder.   

 

 

Några andra saker du gör vill tipsa om som gör att du mår bra på jobbet?

 

  1. Tänk alltid på ergonomin under arbetsdagen. Det kan vara små saker som gör skillnad, t.ex. har jag nyligen fått ett fotstöd som hjälpt mig mer än jag trodde.
  2. Ät frukost – det gör skillnaden för en bra arbetsdag. 


     

 


  • Call
  • Arrow

Kontakta oss


 

 

HAR DU FRÅGOR GÄLLANDE FAKTUROR? 

Ring oss på 020-65 00 53 eller maila fakturainfo@zeppelin.com.

Mejla oss

 

För reservdelsfrågor vänligen fyll i formuläret här.
 

Inte kund hos oss än? Fyll i formuläret här.

Hur vill du att vi kontaktar dig? *