Cat AD45
Ultraren diesel
Den senaste maskintekniken och emissionskontrollerna sänker koldioxidavtrycket och förbättrar luftkvaliteten
Perfekt matchning med R1700 LHD
Överlägsen produktivitet tack vare optimal matchning med R1700
Teknikförbättrade
standardfunktioner som mätsystem för trucknyttolast och Cat Product Link™-elitsystem
Specifikationer
Motor
Motormodell | Cat® C18 |
Motoreffekt – EU Steg V-motor – ISO 14396:2002 | 446 K/W |
Motoreffekt – Tier 3-motor – ISO 14396:2002 | 433 K/W |
Motoreffekt – VR-motor – ISO 14396:2002 | 433 K/W |
Cylinderdiameter | 145 millimeter |
Slaglängd | 183 millimeter |
Slagvolym | 18.1 l |
Obs! (1) | Nominell effekt gäller vid märkvarvtalet 2000 varv/min när uppmätning sker under förhållanden enligt specificerad standard. |
Obs! (2) | Alla effektklassningar är baserade på standardförhållanden för inloppsluft enligt ISO/TR14396:2002 med ett totalt lufttryck på 100 kPa (29,5tum kvicksilver), med ett ångtryck av 1 kPa (0,295tum kvicksilver), och 25°C (77°F). Prestandan mättes med bränsle enligt EPA-specifikationerna i 40 CFR del 1065 och EU-specifikationer i direktiv 97/68/EG med en densitet på 0,845–0,850kg/l vid 15°C (59°F) och en temperatur vid bränsleinloppet på 40°C (104°F). |
Obs! (3) | Minimal motoreffektreducering* krävs upp till 3 048 m (10 000 ft) vid nominellt motorvarvtal för Steg V-motorer, 2 700 m (8 858 ft) för motorer motsvarande Tier 3/steg IIIA och 3 505 m (11 500 ft) för motorer motsvrarande Tier 2/Steg II VR. |
Obs! (4) | Paket för ventileringsreduktion kan köpas till. |
Anmärkning (5) | Motorer med emissioner motsvarande Tier 3 och steg IIIA finns också tillgängliga som tillval. |
Anmärkning (6) | Alternativ motor finns som uppfyller emissionskraven i U.S. EPA Tier 4 Final och EU steg V. |
Obs! (7) | *<5 % |
Driftspecifikationer
Nominell nyttolastkapacitet | 45000 kg |
Bruttomaskinmassa | 89250 kg |
Leveransmassa (Steg V-motormodell) | 43645 kg |
Leveransmassa (andra motormodeller) | 42825 kg |
Korgkapaciteter | 18,0–25,1m³ (23,5–32,8yd³) |
Vikter (Steg V-motormodell)
Driftmassa | 41405 kg |
Driftmassa – framaxel | 29285 kg |
Driftmassa – bakaxel | 12120 kg |
Driftmassa + nominell nyttolast | 86405 kg |
Driftmassa + nominell nyttolast – framaxel | 40475 kg |
Driftmassa + nominell nyttolast – bakaxel | 45930 kg |
Vikt (andra motormodeller)
Driftmassa | 40060 kg |
Driftmassa – framaxel | 27770 kg |
Driftmassa – bakaxel | 12290 kg |
Driftmassa + nominell nyttolast | 85060 kg |
Driftmassa + nominell nyttolast – framaxel | 38715 kg |
Driftmassa + nominell nyttolast – bakaxel | 46345 kg |
Viktfördelning (Steg V-motormodell)
Tom – framaxel | 70.7% |
Tom – bakaxel | 29.3% |
Lastad – framaxel | 46.8% |
Lastad – bakaxel | 53.2% |
Viktfördelning (andra motormodeller)
Tom – framaxel | 69.3% |
Tom – bakaxel | 30.7% |
Lastad – framaxel | 45.5% |
Lastad – bakaxel | 54.5% |
Transmission
Framåt – 1 | 7 km/h |
Framåt – 2 | 9.5 km/h |
Framåt – 3 | 12.9 km/h |
Framåt – 4 | 17.3 km/h |
Framåt – 5 | 23.5 km/h |
Framåt – 6 | 31.7 km/h |
Framåt – 7 | 42.4 km/h |
Bakåt – 1 | 6.8 km/h |
Bakåt – 2 | 9 km/h |
Obs! | Högsta färdhastighet med 29,5 × R29-standarddäck. |
Slutväxlar
Differentialförhållande | 3.46:1 |
Utväxlingsförhållande slutväxel | 5.65:1 |
Totalt reduktionsförhållande | 19.55:1 |
Korglyft (Steg V-motormodell)
Lyft | 15 sekunder |
Lägre | 21 sekunder |
Total cykeltid | 36 sekunder |
Korglyft (andra motormodeller)
Lyft | 14 sekunder |
Lägre | 21 sekunder |
Total cykeltid | 35 sekunder |
Korgkapaciteter
Dumperkorg – 1 | 18 m³ |
Dumperkorg – 2 – standard | 21.3 m³ |
Dumperkorg – 3 | 25.1 m³ |
Ejektorkorg | 22.9 m³ |
Obs! | Rågad SAE 2:1. |
Vänddimensioner
Utvändig frigångsradie* | 9420 millimeter |
Invändig frigångsradie* | 5310 millimeter |
Ramoscillering | 10° |
Styrvinkel | 42.5° |
Obs! | *Måtten är endast till för referens. |
Volymuppgifter för service
Motorvevhus – med filter | 64 l |
Transmission | 60 l |
Hydraultank | 266 l |
Kylsystem | 85 l |
Främre differential och slutväxlar | 77 l |
Bakre differential och slutväxlar | 83 l |
Bränsletank | 764 l |
Däck
Däckstorlek | 29,5 × R29 |
Normer
Normer | ROPS-/FOPS-certifierad hytt |
Fördelar och funktioner
Säkerhet
- Förarnärvarosystemet som standard skyddar maskinen och föraren från okontrollerade maskinrörelser med hydraulsystemneutralisering och dörrsensor.
- Backkameror och hyttlastkameror som tillval, samt en extra kamera på höger sida för att öka sikten för EU steg V-modellen.
- Säkrare i- och urstigning med antihalkytor och ledstänger på den övre plattformen, och 3-punktstillgång till både hytt och maskin.
- Ett oljekylt fyrhörnsbromssystem ger utmärkt kontroll. Med ett färdbromssystem som aktiveras av hydrauliskt tryck och parkeringsbromsfunktion ansätts med fjädrar och frigörs automatiskt. På så sätt går det att bromsa även om hydraultrycket försvinner helt.
- Säkrare service med styrramslås, fästpinnar för korg, värmesköld för avgassystem och monterad brandvägg, hydrauliska ramledsslangar med bristningsskydd, fästpinnar för bakläm (ejektorkorg) och varm och kall sida av motorn.
Förarkomfort och kontroll
- Reglage, spakar, omkopplare och mätare är placerade för att ge bästa produktivitet och minimera tröttheten.
- En ljuddämpad ROPS-hytt finns som tillval och ger en tyst, säker och bekväm luftkonditionerad arbetsmiljö där frisk, trycksatt och temperaturreglerad luft cirkulerar.
- Ergonomiskt, helt justerbart fjädrande säte med tjocka kuddar som minskar trycket på ländryggen och låren, samt ett brett, säkert och bekvämt rullbälte.
- Bekväm ratt med lutning som ger en bekväm körställning, säkert grepp och bättre kontroll.
- Skyddsstrukturen mot vältning (ROPS) och skyddsstrukturen mot fallande föremål (FOPS) och de är monterade med fjädring på huvudramen för att isolera föraren från vibrationer och göra körningen mer bekväm.
Produktivitet och prestanda
- Systemet för truckens nyttolastkontroll registrerar automatiskt lastcykler när lasten dumpas, vilket ger förare lastdata i realtid och sorterar det för nedladdning.
- Automatisk retarderstyrning (ARC) styr elektroniskt retardering i lutning vilket låter föraren hålla optimala motorhastigheter för snabbare transport i nedförsbacke och ökad produktivitet.
- Lyftcylindrar av enstegstyp som ger snabba tippningscykler på 16 sekunder för att höja och 21 sekunder för att sänka.
Kraft och effektivitet
- Cat C18-motorn har ett effektivt bränsleregleringssystem som ger snabba reaktioner, hög produktivitet och exceptionell livslängd.
- Vridmomentsökning som är effektivt anpassad till transmissionens växlingspunkter för att ge maximal verkningsgrad och snabba cykeltider.
- Momentomvandlare med låsning kombinerar maximal dragkraft från momentomvandlarens drivning med direktdrivningens effektivitet och prestanda när momentomvandlaren med låsning aktiveras.
- Det direktinsprutande högtrycksbränslesystemet med mekaniskt aktiverad elektronisk enhetsinsprutning (MEUI™) övervakar förarens önskemål och givarvärden elektroniskt för att optimera motorns prestanda och bränsleförbränning.
- Cats sjuväxlade powershift-transmission av planettyp matchas med den direktinsprutade Cat C18-motorn och levererar konstant kraft över ett brett område arbetshastigheter.
Trucklastkorgar
- Cats trucklastkorgar är utformade för optimal styrka, kapacitet och hållbarhet.
- Utformade och anpassade till det integrerade chassisystemet för optimal tillförlitlighet, hållbarhet och livslängd.
- Två Cat-korgtyper, dumperkorg och ejektorkorg, för den mest effektiva transportlösningen till lägsta kostnad per ton.
- Det är enkelt att ta bort ejektorkorgen och montera en dumperkorg, vilket gör maskinen mer mångsidig.
Tillförlitlighet och hållbarhet
- Ramdesign med lådsektioner med styva rambalkar som står emot vridkrafter, svetsade förbindningar och material är matchade för att optimera ramlivslängden.
- Helt flytande axlar som avlastar inre spänningar och ökar hållbarheten, samt valsade splines som ger ökad livslängd.
- Två oberoende fjädringscylindrar som avleder stötbelastningarna från transportvägen vilket ger längre hållbarhet på ramen och en bekvämare körning.
- Den beprövade Powershift-transmissionen av planettyp är byggd för att ge långa intervall mellan underhållstillfällena.
- Ramen, drivlinan, motorn och komponenterna är utformade för att kunna renoveras och ha ett andra och tredje liv.
Servicevänlighet
- Marknivåtillgång till tankar, filter, smörjpunkter och utrymmesavtappningar. Framdragna bränslefilter och synglas i vätskenivå förenklar servicen.
- Luftfilter med radiell tätning som är lätta att byta, vilket reducerar tiden för luftfilterservice.
- Elektriska anslutningar som är förseglade för att stänga ute damm och fukt, kablage som är täckta för skydd och kablar som är färg- samt nummerkodade för enklare diagnos och reparation.
- Serviceverktyget Cat (ET) ger snabb elektronisk diagnostik av maskinens prestanda och viktiga diagnostikdata för effektivt underhåll och reparation.
- Cats elektroniska övervakningssystem (EMS) ger kontinuerligt tillgång till viktiga data för att maskinen ska fortsätta prestera på hög nivå.
Intelligent elektronik
- Smidigare växling och ökad livslängd med varvtalsreglering vid växling. Den reglerar motorvarvtal, momentomvandlarens spärrkoppling och kopplingen.
- Lägre bränsleförbrukning, lägre ljudnivå och potentiellt längre livslängd för motorn med ekonomiväxlingsläge.
- Kontroll av körriktningsväxling förhindrar maskinskada. Den reglerar motorhastigheten för att undvika riktningsändringar i hög hastighet. Växelspärren vid upplyft korg förhindrar att transmissionen växlar högre än en förinställd växel, utan att korgen är helt nedsänkt.
- Automatisk retarderstyrning har övervarvningsskydd som ansätter bromsarna om en osäker motorhastighet uppnås när gasreglaget trycks in av föraren.
Hållbarhet
- Motor med Steg V-emissionspaket för gruvor som måste uppfylla de högsta emissionsnormerna som sänker utsläppen av dieselpartiklar och NOx-emission till nära noll och samtidigt förbättra den allmänna luftkvaliteten och bibehålla höga maskinprestanda.
- Ventilationsreduktion (VR) som tillval använder selektiv motormaskinvara för att minska dieselpartikelmateria i motoravgassystemet. Detta innebär betydligt minskad ventilationsgrad, minskad bränsleförbrukning och bibehållen eller förbättrad produktprestanda.
- Cats dieselpartikelfilter kompletterar VR-motorn genom att minska mängden partiklar i avgaserna ytterligare.
- Kontinuerlig forskning och utveckling har möjliggjort att motorerna är kompatibla med dieselbränsle blandat med bränslen med lägre kolintensitet, som biobränslen och förnybara bränslen, samt effektalternativ som hjälpdrift.
- Programmen Cat Rebuild och Cat Reman tar vara på råmaterial, sparar energi och minskar utsläppen och går att eftermontera och uppgradera för äldre maskiner för att använda effektivitetsförbättringar och utsläppsminskning.