Cat 798 AC
Den eldrivna trucken Cat® 798 AC är designad för att transportera mer – med högre effektivitet, kontrollerbarhet och tillförlitlighet än någon annan eldriven truck på marknaden. Och även om den är ett nytt tillskott till Cats sortiment levererar den samma kraftfulla, beprövade prestanda som du förväntar dig av en Cat-truck. 798 AC har kapacitet för en nyttolast på upp till 372 ton (410 short tons), hög hastighet i sluttningar, enklare underhåll och utmärkt elektrisk retardation samt bromsprestanda. Resultatet? Förbättrad produktivitet, hög tillgänglighet och tryggare förare.
KLASSLEDANDE 410 SHORT TONS NOMINELL NYTTOLAST
Högsta standardnyttolasten i sin klass.
UPP TILL 18 % HÖGRE VRIDMOMENT ON DEMAND
Med TorqueBoost-teknik från Cat® utnyttjas hela drivlinans kapacitet för arbete även i de tuffaste förhållandena.
ENKLARE UNDERHÅLL MER SÄLLAN
Stora gångbord på båda sidor om motorn gör underhållet till en enkel och snabb åtgärd.
Specifikationer
Motor
Bruttoeffekt – SAE J1995 | 2610 kW |
Motormodell | Cat® C175-16 |
Nettoeffekt – SAE J1349 | 2539 kW |
Tillvalsbruttoeffekt – SAE J1995 | 2312 kW |
Nominellt motorvarvtal | 1800 r/min |
Emissionsklassning | Bränsleoptimerad |
Cylinderdiameter | 175 mm |
Slaglängd | 220 mm |
Slagvolym | 85 l |
Obs! (1) | Angiven nettoeffekt är den tillgängliga effekten på svänghjulet när motorn är utrustad med luftintagssystem, avgassystem och generator. |
Obs! (2) | U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V finns tillgängligt för tillämpliga marknader. |
Obs! (3) | Ytterligare bränsleoptimerad, valbar effektklassning: 2 312 kW/3 100 hk |
Motor – endast på hög höjd
Motormodell | Cat® C175-20 |
Bruttoeffekt – SAE J1995:2014 | 3095 kW |
Nettoeffekt – SAE J1349:2011 | 2983 kW |
Nominellt motorvarvtal | 1750 r/min |
Emissionsklassning | Bränsleoptimerad |
Cylinderdiameter | 175 mm |
Slaglängd | 220 mm |
Slagvolym | 106 l |
Obs! (1) | Angiven nettoeffekt är den tillgängliga effekten på svänghjulet när motorn är utrustad med luftintagssystem, avgassystem och generator. |
Obs! 2 | Ytterligare bränsleoptimerad, valbar effektklassning: 2 983 kW / 4 000 hp |
Vikt – Ungefärlig
Maskinens nominella bruttovikt | 623690 kg |
Chassivikt | 205852 kg |
Arbetsviktsområde | 38 833–43 275 kg (85 611–95 406 pund) |
Obs! (1) | Kontakta däcktillverkaren angående maximal däckbelastning |
Obs! (2) | Chassivikt med 100 % bränsle, lyftanordning, korgmonteringsgrupp, fälgar och däck. |
Obs! (3) | Korgvikten varierar beroende på hur korgen är utrustad. |
Nominell nyttolast | 372 t |
Viktfördelningar – Ungefärliga
Framaxel – tom | 47 % |
Bakaxel – tom | 53 % |
Framaxel – lastad | 33 % |
Bakaxel – lastad | 67 % |
Obs! | Viktfördelningarna är optimerade med Cat-korgen. |
AC-drivsystem
Totalt reduktionsförhållande | 35:1 |
Topphastighet – lastad | 64 km/h |
Generator | Borstlös motormonterad, dubbla lager |
Reglage | IGBT-växelriktarteknik, luftkylning, trycksatt styrskåp med filtrering |
Hjulmotor | Cat AC-induktion med högt vridmoment, monterad på bakaxeln |
Kylsystem | Hydrauliskt drivet kylsystem med variabel hastighet från Cat |
Däck
Fälgar | 44" x 63" fälgar |
Standarddäck | 59/80 R63 |
Obs! (1) | Snabbytesfälgar finns som tillval. |
Obs! (2) | Caterpillar rekommenderar att kunden utvärderar alla arbetsförhållanden och kontaktar däcktillverkaren för rätt val av däck och specifikationer för TKPH (TMPH). |
Bromssystem
Färdbromsar | Fyra hörn, våta skivor, oljekylning, hydraulisk aktivering |
Främre våta skivbromsar, yta | 146081 cm² |
Bakre – Våta skivbromsar, yta | 211163 cm² |
Normer | Färdbroms och nödbroms: ISO 3450:2011 |
Elektrisk retardation | Radialkonstruktion |
Dynamisk retardationskraft – kontinuerlig | 4086 kW |
Parkeringsbromsar | Fyra hörn, flera skivor, fjäderansatt, hydraulisk frigöring |
Belastningsbroms | Bakre färdbromsar |
Obs! | ABS-system med CMD-paket som tillval |
Kapacitet – HE-korg – 100 % fyllningsfaktor
Struken | 129–200 m³ (168–261 yd³) |
Rågad (SAE 2:1) | 218–276 m³ (285–361 yd³) |
Obs! | Prata med Cat-återförsäljaren beträffande korgrekommendationer. |
Korglyftning
Typ | Dubbla hydraulcylindrar av tvåstegstyp med dämpningsventil |
Pumpflöde – Hög tomgång | 964 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Höj | 20884 kPa |
Korghöjningstid – Hög tomgång | 21 s |
Korgsänkningstid – Flytläge | 22 s |
Korgeffektminskning – hög tomgång | 17.5 s |
Obs! (1) | Dubbla hydraulcylindrar av tvåstegstyp monterade utanpå huvudramen, dubbelverkande cylindrar i båda stegen. |
Obs! (2) | Effekthöjning i båda stegen, effektsänkningskapacitet i båda stegen. |
Obs! (3) | Automatisk korgsänkningsmodulering minskar påverkan på ramen. |
Upphängning
Typ | Inkapslade kväve-/oljecylindrar, montering sprint-till-sprint, övre och nedre dubbla saxgaffelfästen |
Cylinderns effektiva slaglängd – fram | 254 mm |
Cylinderns effektiva slaglängd – bak | 133.35 mm |
Volymuppgifter för service
Bränsletank | 4922 l |
Bränsletank (Tier 4) | 4542 l |
AdBlue, vätsketank | 379 l |
Kylsystem | 799 l |
Vevhus | 310 l |
Slutväxel – vardera | 254 l |
Hydrauliskt system – inklusive tank | 1458 l |
Hydraultank | 1121 l |
Smörjmedelstank | 41 kg |
Obs! (1) | DEF-tank endast tillgänglig för motoralternativet som uppfyller U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V |
Påfyllningskapacitet för service – endast hög höjd
Bränsletank | 7571 l |
Kylsystem | 1032 l |
Vevhus | 471 l |
Hydraultank | 1032 l |
Hydrauliskt system (inklusive tank) | 1296 l |
Hytt
Luftkonditionering | HFC – 134A-kylmedel: 21 600 Btu/h |
Värmeaggregat/defroster | 24600 Btu/h |
Obs! | Kapacitet vid omgivningstemperaturer ner till −15 °C (5 °F) för värmeaggregat/defroster och upp till 50 °C (122 °F) för luftkonditionering. |
ROPS-standarder (1) | Ljudnivån för föraren, 75 dB(A), har mätts i enlighet med ISO 6394:2008 och ISO 6396:2008. |
ROPS-standarder (2) | ROPS-skyddet (skyddsstruktur mot vältning) uppfyller ISO 3471:2008 för föraren och ISO 13459:2012 för instruktören. |
FOPS, standard | FOPS-skyddet (skydd mot fallande föremål) uppfyller ISO 3449:2005 nivå II för föraren och ISO 13459:2012 nivå II för instruktören. |
Styrning
Styrvinkel | 39 ° |
Vänddiameter – Fram | 32.4 m |
Styrningsnormer | Styrningsstandarder: ISO 5010:2007 |
Obs! | Vänddiameter (ISO 7457:1997) |
Mått (ungefärliga)
Höjd – ROPS-skyddets överkant | 6720 mm |
Total längd | 15679 mm |
Hjulbas | 6674 mm |
Bakaxel – korgände | 4898 mm |
Tipphöjd – tom | 1744 mm |
Lasthöjd – tom | 7784 mm |
Total höjd – Upplyft korg | 14890 mm |
Bredd över framhjulens centrumlinje | 7028 mm |
Framaxelns markfrigång – lastad | 855 mm |
Total skyddstaksbredd (med stenskydd) | 10103 mm |
Yttre korg-/skyddstaksbredd (utan stenskydd) | 9639 mm |
Korgbredd, insidan | 8973 mm |
Främre skyddstakshöjd – tom | 7928 mm |
Bakaxelns markfrigång – lastad | 854 mm |
Bredd över bakre dubbeldäckens centrumlinje | 5943 mm |
Totalbredd över däcken – tom | 9226 mm |
Total längd (endast hög höjd) | 15810 mm |
Obs! | Måtten inkluderar takskydd |
Fördelar och funktioner
Prestanda
BEPRÖVAD ANVÄNDNING I HELA VÄRLDEN
– Ramkonstruktion: 18M+ timmar
– C175-motor: 22M+ timmar
– Fältvalidering: 85 000+ timmar
– Högst antal drifttimmer för en 798 AC: 19 000+ timmar
– Elektriskt drivsystem: 7M+ timmar
TRANSPORTERAR MER, SNABBARE
– Effektiv design ger högre nyttolast
– Optimerad drivsystemintegrering ger mer kraft till marken
ÖVERLÄGSEN KONTROLL
Boostar förartryggheten:
– Stark dynamisk retardation
– Robust design som gör det möjligt för föraren att använda oljekylda bromsar oavsett hastighet eller nyttolast
Integrering
CATERPILLAR FRÅN STÖTFÅNGARE TILL STÖTFÅNGARE
De enskilda komponenterna, programvaran, systemen och motorn som finns i en Cat-truck har olika syften, men de har en mycket viktig sak gemensamt: De är alla tillverkade av Caterpillar och support finns tillgänglig i Cats nätverk av återförsäljare.
Det säkerställer att hela trucken – från korg och stötfångare till motor och elektronik – kan optimeras för att leverera lägsta möjliga kostnad per ton.
DEN ENDA ELTRUCKEN DÄR ALLA KOMPONENTER KOMMER FRÅN EN OCH SAMMA LEVERANTÖR I SIN STORLEKSKLASS
Cat-motorn, AC-drivsystemet, hydrauliken och reglagen har integrerats för att göra 798 användarvänlig, vilket ger utmärkt kontroll vid låga hastigheter inom serviceområden och överlägsen respons vid acceleration för att snabbt förflytta sig från lastnings- eller tömningsområden. Integreringen av motorn och drivlinan ger låga rörelsekostnader tack vare elektroniskt kombinerade drivlinekomponenter.
– 100 % designad, validerad och konstruerad av Caterpillar
– Fullständig support från Cats nätverk för återförsäljare och reservdelar
DIN PARTNER GENOM HELA UTRUSTNINGENS LIVSCYKEL
Ingen vet mer om hur man får ut mesta möjliga från Cats utrustning än din lokala Cat-återförsäljare. Det här unika supportnätverket erbjuder expertservice, integrerade lösningar, support efter försäljningen, snabb och effektiv leverans av delar, ombyggnads- och renoveringsmöjligheter i världsklass och mycket mer.
Cat-återförsäljarna består av nästan 200 lokala företag – som vart och ett är engagerat i sitt eget geografiska område. Det betyder att du arbetar med personer som du känner, som känner till din verksamhet och som arbetar inom dina tidsramar.
Hållbarhet
GRUVDRIFT FÖR EN BÄTTRE VÄRLD
Styrande organ och tillsynsmyndigheter kräver att du upprättar och följer miljöriktiga policyer och praxis när du möter efterfrågan på material från gruvdrift. Vi gör vårt bästa för att se till att våra truckar hjälper dig att uppfylla kraven i sådana bestämmelser.
SÄNKER EMISSIONERNA
Vi har designat 798 AC till att använda mindre bränsle, vilket minskar motoremissionerna och koldioxidavtrycket. TIllvalsmotorn (U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V) tar det ett steg längre då den även sänker mängden NOx med 62 % och partiklar med 93 % jämfört med Tier 1-emissioner.
Dessutom är ett centrifugaloljefilter och självrengörande filter standard i alla motorer, vilket förlänger oljebytesintervallerna och sänker oljeförbrukningen.
Vi fortsätter även att undersöka alternativa energikällor, som biobränslen och flytande naturgas (LNG) samt alternativ som elektrifiering och hjälpdrift, för att hitta nya sätt att minska emissionerna. Dessutom bevarar vi råvaror, sparar energi och minskar emissionerna genom Cat Reman-programmet, där uttjänta komponenter återställs till nyskick.
EFFEKTIVITET
Cats elektriska drivning är ett högspänningssystem (2 600 V) som arbetar med lägre ström än de flesta konkurrenters truckar. I kombination med Cats integrering och design av trucken och drivsystemet blir resultatet högre effektivitet, lägre värmeutveckling samt mindre och lättare komponenter med längre livslängd.
– EEOF-paketet (Enhanced Engine Oil Filtration) eliminerar behovet av att byta motoroljefilter och minskar oljeförbrukningen.