Cat 796 AC
Den eldrivna trucken Cat® 796 AC erbjuder mer flexibilitet än någon annan truck i sin storleksklass och levererar både optimerade prestanda och bättre produktivitet. 796 AC är baserad på beprövad truckarkitektur och strukturer med hög hållfasthet. Den har en nominell tillåten nyttolast på upp till 327 ton (360 short tons), oavsett redskap. Lägg till ett beprövat drivsystem med branschledande servicevänlighet så får du en transportlösning som du kan lita på – vilket resulterar i hög tillförlitlighet, hög tillgänglighet och låga livscykelkostnader. Genom att transportera mer för varje last, varje cykel och varje skift ger maskinen en drift med låg kostnad per ton och som levererar ett bättre resultat.
OffertförfråganNyttolast utan kompromisser
Nominell nyttolast för alla truckkonfigurationer – inklusive redskap.
Upp till 8 % ökat vridmoment på begäran
Dra nytt av högsta möjliga drivlinekapacitet med Cats TorqueBoost-tekinik
Ökad livslängd för däck och TKPH
327 ton (360 short tons) nyttolast i kombination med 59/80 R63-däck sänker kostnaderna och förbättrar däckens prestanda.
Specifikationer
Motor
Bruttoeffekt – SAE J1995 | 2610 kW |
Motormodell | Cat® C175-16 |
Nettoeffekt – SAE J1349 | 2539 kW |
Nominellt motorvarvtal | 1800 varv/min |
Emissionsklassning | Bränsleoptimerad |
Cylinderdiameter | 175 millimeter |
Slaglängd | 220 millimeter |
Slagvolym | 85 l |
Obs! (1) | Angiven nettoeffekt är den tillgängliga effekten på svänghjulet när motorn är utrustad med luftintagssystem, avgassystem och generator. |
Obs! (2) | U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V finns tillgängligt för tillämpliga marknader. |
Obs! (3) | Ytterligare bränsleoptimerad, valbar effektklassning: 2 312 kW/3 100 hk |
Vikt – Ungefärlig
Maskinens nominella bruttovikt | 576072 kg |
Chassivikt | 203398 kg |
Arbetsviktsområde | 38 833−42 907 kg (85 611−94 594 pund) |
Obs! (1) | Kontakta däcktillverkaren angående maximal däckbelastning |
Obs! (2) | Chassivikt med fulla bränsle- och vätsketankar, standardtillbehör och obligatoriska tillbehör, lyftanordning, korgmonteringsgrupp, fälgar och däck. |
Obs! (3) | I Cats 10/10/20-riktlinjer för överbelastning av gruvtruckar (AEXQ0250) finns begränsningar för den maximala maskinbruttovikten |
Nominell nyttolast | 327 t |
Viktfördelningar – Ungefärliga
Framaxel – tom | 47 % |
Bakaxel – tom | 53 % |
Framaxel – lastad | 33 % |
Bakaxel – lastad | 67 % |
Obs! | Viktfördelningarna är optimerade med Cat-korgen. |
AC-drivsystem
Totalt reduktionsförhållande | 35:1 |
Topphastighet – lastad | 64 km/h |
Generator | Cat, borstlöst, motormonterat, dubbla lager |
Reglage | Cat, IGBT-växelriktarteknik, luftkylning, trycksatt styrskåp med filtrering |
Hjulmotor | Cat AC-induktion, monterad på bakaxeln |
Kylsystem | Hydrauliskt drivet kylsystem med variabel hastighet från Cat |
Däck
Standarddäck | 59/80 R63 |
Fälgar | 44" x 63" |
Obs! (1) | Snabbytesfälgar finns som tillval. |
Obs! (2) | Caterpillar rekommenderar att kunden utvärderar alla arbetsförhållanden och kontaktar däcktillverkaren för rätt val av däck och specifikationer för TKPH (TMPH). |
Bromssystem
Färdbromsar | Fyra hörn, våta skivor, oljekylning, hydraulisk aktivering |
Främre våta skivbromsar, yta | 131473 cm² |
Bakre – Våta skivbromsar, yta | 198388 cm² |
Normer | Färdbroms och nödbroms: ISO 3450:2011 |
Parkeringsbroms | Fyra hörn, flera skivor, fjäderansatt, hydraulisk frigöring |
Belastningsbroms | Bakre färdbromsar |
Dynamisk retardationskraft – kontinuerlig | 4086 kW |
Obs! | ABS-system med CMD-paket som tillval |
Kapacitet – HE-korg – 100 % fyllningsfaktor
Struken | 97–153 m³ (127–200 yd³) |
Rågad (SAE 2:1) | 186–237 m³ (243–310 yd³) |
Obs! | Prata med din lokala Cat-återförsäljare om rekommendationer för lastkorgar. |
Lyftanordning för korg
Typ | Dubbla hydraulcylindrar av tvåstegstyp med dämpningsventil |
Pumpflöde – Hög tomgång | 964 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Höj | 20884 kPa |
Korghöjningstid – Hög tomgång | 21 s |
Korgsänkningstid – Flytläge | 22 s |
Korgeffektminskning – hög tomgång | 17.5 s |
Obs! (1) | Dubbla hydraulcylindrar av tvåstegstyp monterade utanpå huvudramen, dubbelverkande cylindrar i båda stegen. |
Obs! (2) | Effekthöjning i båda stegen, effektsänkningskapacitet i båda stegen. |
Obs! (3) | Automatisk korgsänkningsmodulering minskar påverkan på ramen. |
Upphängning
Typ | Inkapslade kväve-/oljecylindrar, montering sprint-till-sprint, övre och nedre dubbla saxgaffelfästen |
Cylinderns effektiva slaglängd – fram | 102.1 ml |
Cylinderns effektiva slaglängd – bak | 50.5 millimeter |
Bakaxel – pendling | +/−5,32 grader |
Volymuppgifter för service
Bränsletank | 4922 l |
Bränsletank (Tier 4) | 4542 l |
AdBlue, vätsketank | 378 l |
Kylsystem | 799 l |
Vevhus | 310 l |
Framhjul – vardera | 28 l |
Slutväxel – vardera | 254 l |
Hydraultank | 1121 l |
Hydrauliskt system – inklusive tank | 1458 l |
Smörjmedelstank | 41 kg |
Obs! (1) | DEF-tank endast tillgänglig för motoralternativet som uppfyller U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V |
Hytt
Luftkonditionering | HFC – 134A-kylmedel: 21 600 Btu/h |
Värmeaggregat/defroster | 24600 Btu/h |
Obs! | Kapacitet vid omgivningstemperaturer ner till −15 °C (5 °F) för värmeaggregat/defroster och upp till 50 °C (122 °F) för luftkonditionering. |
ROPS-standarder (1) | Ljudnivån för föraren, 75 dB(A), har mätts i enlighet med ISO 6394:2008 och ISO 6396:2008. |
ROPS-standarder (2) | ROPS-skyddet (skyddsstruktur mot vältning) uppfyller ISO 3471:2008 för föraren och ISO 13459:2012 för instruktören. |
FOPS, standard | FOPS-skyddet (skydd mot fallande föremål) uppfyller ISO 3449:2005 nivå II för föraren och ISO 13459:2012 nivå II för instruktören. |
Styrning
Styrvinkel | 39 ° |
Vänddiameter – Fram | 32.4 m |
Styrningsnormer | Styrningsstandarder: ISO 5010:2007 |
Obs! | Vänddiameter (ISO 7457:1997) |
Mått (ungefärliga)
Höjd – ROPS-skyddets överkant | 6720 millimeter |
Total längd | 15679 millimeter |
Hjulbas | 6674 millimeter |
Bakaxel – korgände | 4898 millimeter |
Tipphöjd – tom | 1744 millimeter |
Lasthöjd – tom | 7271 millimeter |
Total höjd – Upplyft korg | 14890 millimeter |
Bredd över framhjulens centrumlinje | 7028 millimeter |
Framaxelns markfrigång – lastad | 855 millimeter |
Total skyddstaksbredd (med stenskydd) | 10103 millimeter |
Yttre korg-/skyddstaksbredd (utan stenskydd) | 9639 millimeter |
Korgbredd, insidan | 8973 millimeter |
Främre skyddstakshöjd – tom | 7928 millimeter |
Bakaxelns markfrigång – lastad | 854 millimeter |
Bredd över bakre dubbeldäckens centrumlinje | 5943 millimeter |
Totalbredd över däcken – tom | 9226 millimeter |
Obs! | Måtten inkluderar takskydd |
Fördelar och funktioner
Säkerhet
- Bättre sikt tack vare ett brett synfält från hytten och en radialkonstruktion som förbättrar sikten åt höger.
- Säkrar i- och urstigning med 600 mm (23,6 tum) breda stegar, plan plattform, sparkplåtar och en motoriserad trappstege som tillval.
- Trygghetsstärkande funktioner som spärr mot bakåtrullning, dragkraftsreglering, spärr mot backväxling, automatisk retarderstyrning och dörrgivarvarning för parkeringsbromstillämpningar.
- Fullständig dynamisk bromsning genom ett kompakt radiellt bromsmotstånd, med bakre stopp från Caterpillars beprövade oljekylda bromsar i fyra hörn, för stabil hantering och säkra stopp.
- Det helt oberoende sekundära bromssystemet ger manövrerbarhet vid nödsituationer med en hydrauliskt aktiverad sekundär bromspedal som fungerar som reservbroms till de elektroniska reglagen.
Produktivitet
- Uppnår en klassledande nyttolast på 327 ton (360 short tonnes) oavsett vilka redskap som finns lokalt.
- Enkel manövrering och sänkta kostnader tack vare djupgående integrering av Cat-motorn, AC-drivsystemet, hydrauliken och reglagen.
- Översikt över alla truckparametrar för optimerad bränsleeffektivitet, hastighet i lutning och hjälpaggregatbelastning inom hela driftområdet.
- Utmärkt manövrerbarhet i låg hastighet inom serviceområden samt överlägset motorvridmoment och acceleration från grävmaskinen.
Förarkomfort
- Ergonomisk hyttlayout, utmärkt sikt åt alla håll och optimalt placerade reglage, spakare och strömställare.
- Automatisk klimatanläggning och lägre vibrations- och ljudnivåer.
- Nästa generations säte med justerbar höjd, adjustable shoulder stock to keep the seatbelt from rubbing, and seat back, side and lumbar bolsters to increase stability.
Servicevänlighet
- Stor slagvolym, låga varvtal och låga effektklassningar ger mer tid på transportvägarna och mindre tid på verkstaden.
- Insugningsrör och turboaggregat är placerade utanför motorns V-form, vilket ger serviceteknikerna mer utrymme att arbeta på motorns ovansida och i motorutrymmet.
- Motorn och drivgeneratorn med dubbla lager kan underhållas separat för att eliminera shimsning.
- Det tätade och trycksatta skåpet för växelriktare kräver ingen rengöring, vilket eliminerar behovet av återkommande underhåll.
- Gångbord vid motorn serviceplattformar, modulära komponenter och grupperade servicepunkter på marknivå.
Slitstyrka och lång livslängd
- Första beräknade underhållsperioden på 25 000 timmar för lägre ägandekostnader, med en berpövad C175-motor och elektriskt drivsystem.
- Highly validated and proven straight frame rail design that eliminates the bends and breaks that can occur at stress concentrations.
- Enastående slitstyrka tack vare konstruktionen med lådsektioner, där Caterpillars egenutvecklade stålspecifikation har använts för utmärkta svetsegenskaper.
- Längre livslängd för ramen tack vare djupa, lådsektionsuppbyggda huvudbalkar på utsatta ställen av ramen för minskade belastningsnivåer.
- Ram, drivlina, motor komponenter som är skapade för att kunna renoveras — vilket ger flera andra liv med samma utmärkta prestanda till en bråkdel av nypriset.
Beprövat ac-drivsystem
- Minskade driftkostnader tack vare den inbyggda motorn och drivlinan som är utformad, validerad och byggd av Caterpillar.
- Ett högspänningssystem som arbetar med lägre ström än de flesta konkurrerande truckarna, vilket bidrar till en högre effektivitet, lägre värmeutveckling, mindre och lättare komponenter samt en längre livslängd.
- Radial style retarding grid with AC electric motor that requires no regular motor maintenance and is quieter and lighter than box grids.
- Dynamisk retardation med AC-drivning för kontinuerlig bromskraft, AC-elmotor som minskar behovet av underhåll och toppmoderna IGBT:er med hög spänning för maximal effektivitet i AC-drivsystemet.
- Variabel hydraulisk fläkt med optimerad kylning även vid tomgång för bättre komponentprestanda och livslängd.
Hållbarhet
- Utformad för att använda mindre bränsle, vilket minskar motoremissionerna och koldioxidavtrycket.
- TIllvalsmotorn uppfyller U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V och sänker mängden NOx med 62 % och partiklar med 93 %, jämfört med Tier 1-emissioner.
- Minskat avfall tack vare oljefilter av centrifugaltyp (COF), självrengörande motorfilter som standard, förlängda oljebytesintervaller och sänkt oljeförbrukning.
- Motorerna är kompatibla med dieselbränsle blandat med bränslen med lägre kolintensitet, som biobränslen och förnybara bränslen, samt effektalternativ som hjälpdrift.
- Cat Rebuild- och Cat Reman-programmen tar reda på råmaterial, sparar energi och minskar emissionerna.
Tekniska lösningar
- Utrustad med Product Link™ Elite-övervakningssystem som standard, vilket levererar maskinstatus- och nyttolastinformation för att upprätthålla höga prestanda och möjliggöra proaktiv underhållsplanering.
- Fabriksförberedd för helt integrerad Cat MineStar™ Command för transport – en autonom transportlösning som har bevisats öka produktiviteten med upp till 30 %.
- Tillvalet MineStar Fleet, ett övervakningssystem för maskinparken, mäter, hanterar och maximerar den övergripande transportprocessen.
- Närhetsdetekteringssystemet MineStar Detect (tillval) använder kameror för att ge förarna bättre koll på vad som händer runt utrustningen.
- Cats säkerhetssystem för förare (DSS) (tillval) ingriper när det upptäcker utmattning eller distraktion hos föraren.
Cat-korgar
- Korgarna är utformade för att passa med chassit, dimensionerade för att uppfylla kraven på nyttolast och fungerar som en del av trucksystemet.
- Högeffektiv (HE) lastkorg finns som tillval och är lätt, förenklad och slitstark.
- Med sin unika och minimalistiska design ger HE-korgen en lång livslängd samtidigt som vikten minimeras för ökad nyttolast.
- HE-korgen är dimensionerad och konfigurerad för att klara kraven i gruvan – fragmentering, nötning, kohesion och lastmaskin.