Cat 794 AC
Den eldrivna trucken Cat® 794 AC har kapacitet för en nyttolast på 297 ton (327 short tons), högre hastighet i sluttningar, 34 % större retardationskraft än konkurrerande truckar, överlägsen bromsprestanda och enklare underhåll. Resultatet? Hög tillgänglighet, tryggare förare och förbättrad produktivitet. 794 har en beprövad elektrisk drivlina med design, integrering och stöd från Caterpillar. 794:an har bevisad prestanda i en mängd olika tillämpningar som har validerats på arbetsplatser runt om i världen. Den transporterar mer vid varje last, varje cykel och varje skift. Och framför allt bidrar den till bättre resultat i världens viktigaste gruva: din.
OffertförfråganUpp till 8 % större nyttolaster
Högre klassad nyttolast än konkurrerande truckar tack vare sin lägre tomvikt och högre bruttoarbetsvikt
34 % större retardationskraft
Överlägsen retardationskraft och våta skivbromsar i fyra hörn ökar förarens trygghet
Upp till 8 % högre hastighet i lutningar
Har en topphastighet på 60 km/h (37 mph) och kan köras i högst 28 % lutning med last
Specifikationer
Motor
Bruttoeffekt – SAE J1995 | 2610 kW |
Standardbruttoeffekt – SAE J1995 | 2610 kW |
Motormodell | Cat® C175-16 |
Tillvalsbruttoeffekt – SAE J1995 | 2312 kW |
Tillvalsbruttoeffekt – SAE J1995 (alternativ 2) | 2051 kW |
Nominellt motorvarvtal | 1800 varv/min |
Nettoeffekt – SAE J1349 | 2539 kW |
Emissionsklassning | Bränsleoptimerad |
Cylinderdiameter | 175 millimeter |
Slaglängd | 220 millimeter |
Slagvolym | 85 l |
Obs! (1) | Kontakta fabriken för en höghöjdskonfiguration. |
Obs! (2) | Alternativ som uppfyller Tier 4/EU steg V tillgängligt för regioner där de emissionsnormerna krävs. |
Obs! (3) | Nettoeffekt med motoralternativet som uppfyller Tier 4/EU steg V – SAE J1349: 3 434 hk (2 561 kW) |
Vikt – Ungefärlig
Nominell nyttolast | 297 t |
Maskinens nominella bruttovikt | 521631 kg |
Chassivikt | 193338 kg |
Korgvikt | 29187 kg |
Obs! (1) | Kontakta däcktillverkaren angående maximal däckbelastning |
Obs! (2) | Chassivikt med fulla bränsle- och vätsketankar, standardtillbehör och obligatoriska tillbehör, lyftanordning, korgmonteringsgrupp, fälgar och däck |
Obs! (3) | I Cats 10/10/20-riktlinjer för överbelastning av gruvtruckar (AEXQ0250) finns begränsningar för den maximala maskinbruttovikten. |
Obs! (4) | Chassivikt med Tier 4 Final/EU steg V: 193 372 kg (426 312 pund) |
Slutväxlar
Totalt reduktionsförhållande | 35:01:00 |
AC-drivsystem
Totalt reduktionsförhållande | 35:01:00 |
Topphastighet – lastad | 60 km/h |
Generator | Borstlös motormonterad, dubbla lager |
Reglage | IGBT-växelriktarteknik, luftkylning, trycksatt styrskåp med filtrering |
Hjulmotor | AC-induktion med högt vridmoment, monterad på bakaxeln |
Kylsystem | Hydrauliskt drivet kylsystem med variabel hastighet |
Däck
Standarddäck | 53/80 R63 |
Fälgar | 36" x 63" |
Obs! (1) | Snabbytesfälgar finns som tillval. |
Obs! (2) | Caterpillar rekommenderar att kunden utvärderar alla arbetsförhållanden och kontaktar däcktillverkaren för rätt val av däck och specifikationer för TKPH (TMPH). |
Bromssystem
Färdbromsar | Fyra hörn, våta skivor, oljekylning, hydraulisk aktivering |
Främre våta skivbromsar, yta | 131473 cm² |
Bakre – Våta skivbromsar, yta | 198388 cm² |
Normer | ISO 3450:2011 |
Parkeringsbroms | Fyra hörn, flera skivor, fjäderansatt, hydraulisk frigöring |
Belastningsbroms | Bakre färdbromsar |
Dynamisk retardationskraft – kontinuerlig | 4086 kW |
Viktfördelningar – Ungefärliga
Framaxel – tom | 49 % |
Bakaxel – tom | 51 % |
Framaxel – lastad | 33 % |
Bakaxel – lastad | 67 % |
Lyftanordning för korg
Pumpflöde – hög tomgång (höghöjdskorrigering vid 1 800 rpm) | 840 l/min |
Pumpflöde – hög tomgång (låghöjdskorrigering vid 1 960 rpm) | 910 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Höj | 20884 kPa |
Korghöjningstid – Hög tomgång | 24 s |
Korgsänkningstid till markstödsläge – hög tomgång | 20 s |
Total cykeltid | 44 s |
Obs! (1) | Dubbla hydraulcylindrar av tvåstegstyp monterade inuti huvudramen, dubbelverkande cylindrar i båda stegen. |
Obs! (2) | Effekthöjning i båda stegen, effektsänkning möjlig i båda stegen. |
Obs! (3) | Automatisk korgsänkningsmodulering minskar påverkan på ramen. |
Kapacitet – HE-korg – 100 % fyllningsfaktor
Struken | 108–133 m³ (142–175 yd³) |
Rågad (SAE 2:1) | 180–222 m³ (236–290 yd³) |
Dumperkorgplattans tjocklek varierar beroende på val av korg – golvplatta | 16 millimeter |
Dumperkorgplattans tjocklek varierar beroende på val av korg – frontplatta | 9 millimeter |
Dumperkorgplattans tjocklek varierar beroende på val av korg – sidoplatta | 8 millimeter |
Dumperkorgplattans tjocklek varierar beroende på val av korg – skyddstaksplatta | 5 millimeter |
Obs! | Prata med Cat-återförsäljaren beträffande korgrekommendationer. |
Volymuppgifter för service
Bränsletank | 4922 l |
Kylsystem | 799 l |
Vevhus | 310 l |
Slutväxel – vardera | 254 l |
Hydraultank | 1121 l |
Hydrauliskt system – inklusive tank | 1458 l |
AdBlue, vätsketank | 378 l |
Obs! (1) | DEF-tank endast tillgänglig för motoralternativet som uppfyller EPA Tier 4/EU steg V. |
ROPS-skydd
ROPS-normer | ROPS (skyddsstruktur mot vältning) uppfyller kriterierna enligt ISO 3471:1994. |
FOPS, standard | FOPS-skyddet (skydd mot nedfallande föremål) uppfyller ISO 3449:1992. |
Ljud
Bullernormer (1) | Ljudnivån hos föraren uppmätt enligt arbetscykelprocedurer som specificeras i ISO 6394 och 6396 är 75 dB(A) för hytt levererad av Caterpillar när den är korrekt installerad och underhållen samt testad med dörrarna och fönstren stängda. |
Bullernormer (2) | Hörselskydd kan erfordras vid arbete med en öppen förarplats och hytt (om den inte är rätt underhållen eller när dörrarna/fönstren är öppna) under längre tidsperioder eller i en bullrig omgivning. |
Styrning
Styrningsnormer | ISO 5010:2007 |
Obs! | Maskinens bruttoarbetsvikt är 521 631 kg (1 150 000 pund). |
Styrvinkel | 39 ° |
Mått (ungefärliga)
Höjd – ROPS-skyddets överkant | 6779 millimeter |
Total längd | 15463.5 millimeter |
Hjulbas | 6644.5 millimeter |
Bakaxel – korgände | 4716 millimeter |
Markfrigång | 906 millimeter |
Tipphöjd | 1555 millimeter |
Lasthöjd – tom | 6995 millimeter |
Total höjd – Upplyft korg | 14747 millimeter |
Bredd över framhjulens centrumlinje | 7024 millimeter |
Framaxelns markfrigång | 969 millimeter |
Skyddstaksbredd (utan stenskyddstillvalet) | 9068 millimeter |
Korgbredd, utsidan | 9062 millimeter |
Korgbredd, insidan | 8560 millimeter |
Främre skyddstakshöjd | 8024 millimeter |
Bakaxel – spelrum | 934 millimeter |
Bredd över bakre dubbeldäckens centrumlinje | 5727 millimeter |
Totalbredd över däcken | 8738 millimeter |
Totalbredd skyddstak | 9611 millimeter |
Fördelar och funktioner
Säkerhet
- Bättre sikt tack vare ett brett synfält från hytten.
- Säkrare i- och urstigning med 600 mm (24 tum) breda stegar, plan plattform, sparkplåtar och en motoriserad trappstege som tillval.
- Trygghetsstärkande funktioner som spärr mot bakåtrullning, dragkraftsreglering, parkeringsbromsvarning vid urstigning från hytten och automatisk retarder.
- Klassens bästa bromsning, med våta skivbromsar i fyra hörn kombinerat med mekaniska färdbromsar samt automatisk retarderstyrning för enklare och effektivare retardation.
- Systemlåsning från marknivå, motorlåsning och framdrivningslåsning (i ECM-skåpet), VIMS-övervakning och lagrad energifördelning vid avstängning.
Produktivitet
- Bevisad fysisk tillgänglighet på 90 %.
- Betydande hastighetsfördel låter dig flytta mer under ett skift – eller transportera samma mängd material med färre truckar.
- Lägre tomvikt och högre bruttoarbetsvikt för en högre klassad nyttolast jämfört med konkurrerande truckar.
- Enkel manövrering och sänkta kostnader tack vare integrering av Cat-motorn, AC-drivsystemet, hydrauliken och reglagen.
- Suverän manövrerbarhet i låg hastighet inom serviceområdena och varvtalsreglage som ger bra respons vid acceleration för att köra ut från last- eller tömningsområdet.
Förarkomfort
- Ergonomisk hyttlayout, utmärkt sikt åt alla håll och optimalt placerade reglage, spakare och strömställare.
- Automatisk klimatanläggning och lägre vibrations- och ljudnivåer.
- Nästa generations säte med justerbar höjd, adjustable shoulder stock to keep the seatbelt from rubbing, and seat back, side and lumbar bolsters to increase stability.
Mångsidighet
- Beprövad i praktiken och runt om i världen – på fyra kontinenter och i nio länder.
- Perfekt för en mängd olika tillämpningar och material: mjuka berg, hårda berg, djupa gropar och plana marker samt låga höjder, höga höjder, höga omgivningstemperaturer och kalla väderförhållanden.
- Optimerade hästkrafter gör det möjligt för 794:an att köra i alla delar av gruvan — från djupa gropar och nedförsbackar till både jämna, plana vägar och områden med högt rullmotstånd — med samma motor.
- En högre effekt är tillgänglig för ökad produktivitet i djupare gruvor, och det är enkelt att justera till en lägre effekt för att anpassa trucken till blandade maskinparker och hålla nere bränslekostnaderna.
Servicevänlighet
- Öppen åtkomst till motorn och plattformar för service av motor, generator och växelriktare samt filter och service på marknivå.
- Komponentplacering med minimerad hydraulik, alla hydraulledningar på ena sidan och elkablar på den andra.
- Separata drivmotorer, bromsar och slutväxlar.
- Den modulära komponentdesignen möjliggör enkel borttagning och installation.
- AC-fläktmotor utformad för längre livslängd och mindre underhåll, samt trycksatt och filtrerad AC-växelriktare som kräver mindre underhåll.
Slitstyrka och lång livslängd
- Highly validated and proven straight frame rail design that eliminates the bends and breaks that can occur at stress concentrations.
- Enastående slitstyrka tack vare konstruktionen med lådsektioner, där Caterpillars egenutvecklade stålspecifikation har använts för utmärkta svetsegenskaper.
- Längre livslängd för ramen tack vare djupa, lådsektionsuppbyggda huvudbalkar på utsatta ställen av ramen för minskade belastningsnivåer.
- Ram, drivlina, motor komponenter som är skapade för att kunna renoveras — vilket ger flera andra liv med samma utmärkta prestanda till en bråkdel av nypriset.
Beprövat ac-drivsystem
- Minskade driftkostnader tack vare den inbyggda motorn och drivlinan som är utformad, validerad och byggd av Caterpillar.
- Radial style retarding grid with AC electric motor that requires no regular motor maintenance and is quieter and lighter than box grids.
- Dynamisk retardation med AC-drivning för kontinuerlig bromskraft, och en AC-elmotor som minskar behovet av underhåll.
- Toppmoderna IGBT:er med hög spänning för maximal effektivitet i AC-drivsystemet och en borstlös generator med dubbla lager som ger en lång livslängd och mindre underhåll, utan att några mellanlägg behövs.
- Variabel hydraulisk fläkt med optimerad kylning även vid tomgång för bättre komponentprestanda och livslängd.
Hållbarhet
- Utformad för att använda mindre bränsle, vilket minskar motoremissionerna och koldioxidavtrycket.
- TIllvalsmotorn uppfyller U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V och sänker mängden NOx med 62 % och partiklar med 93 %, jämfört med Tier 1-emissioner.
- Minskat avfall tack vare oljefilter av centrifugaltyp (COF), EEOF-paket (Enhanced Engine Oil Filtration), självrengörande motorfilter som standard, förlängda oljebytesintervaller och sänkt oljeförbrukning.
- Motorerna är kompatibla med dieselbränsle blandat med bränslen med lägre kolintensitet, som biobränslen och förnybara bränslen, samt effektalternativ som hjälpdrift.
- Cat Rebuild- och Cat Reman-programmen tar reda på råmaterial, sparar energi och minskar emissionerna.
Tekniska lösningar
- Utrustad med Product Link™ Elite-övervakningssystem som standard, vilket levererar maskinstatus- och nyttolastinformation för att upprätthålla höga prestanda och möjliggöra proaktiv underhållsplanering.
- Fabriksförberedd för helt integrerad Cat MineStar™ Command för transport – en autonom transportlösning som har bevisats öka produktiviteten med upp till 30 %.
- Tillvalet MineStar Fleet, ett övervakningssystem för maskinparken, mäter, hanterar och maximerar den övergripande transportprocessen.
- Närhetsdetekteringssystemet MineStar Detect (tillval) använder kameror för att ge förarna bättre koll på vad som händer runt utrustningen.
- Cats säkerhetssystem för förare (DSS) (tillval) ingriper när det upptäcker utmattning eller distraktion hos föraren.
Cat-korgar
- Korgarna är utformade för att passa med chassit, dimensionerade för att uppfylla kraven på nyttolast och fungerar som en del av trucksystemet.
- Högeffektiv (HE) lastkorg finns som tillval och är lätt, förenklad och slitstark.
- Med sin unika och minimalistiska design ger HE-korgen en lång livslängd samtidigt som vikten minimeras för ökad nyttolast.
- HE-korgen är dimensionerad och konfigurerad för att klara kraven i gruvan – fragmentering, nötning, kohesion och lastmaskin.