Bergtruckar
Cat 789
Kapacitet
193 ton
Maxhastighet
57,2 km/h
Nettoeffekt
1 473 kW
Snabbare och mer produktiv
Mer än 5 % snabbare i sluttningar och 10 % högre nyttolastkapacitet än konkurrerande truckar
12 % längre motorlivslängd
Tack vare förbättrade topplock och vevaxlar
Upp till 9 % lägre bränsleförbrukning med Tier 2
Dessutom ingen bränsleförbrukning vid retardation och lägre total olje- och bränsleförbrukning
Specifikationer
Motor
Bruttoeffekt – SAE J1995:2014 | 1566 K/W |
Motormodell | Cat® 3516E |
Nettoeffekt – SAE J1349:2011 | 1473 K/W |
Nominellt motorvarvtal | 1650 rpm |
Emissionsklassning | Bränsleoptimerad |
Cylinderdiameter | 170 millimeter |
Slaglängd | 215 millimeter |
Slagvolym | 7.8 l |
Obs! (1) | Angiven nettoeffekt är den tillgängliga effekten på svänghjulet när motorn är utrustad med luftintagssystem, avgassystem och generator. |
Obs! (2) | Motor på 1 417 kW/1 900 hp som tillval. |
Obs! (3) | Motor för U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V finns tillgänglig som tillval i tillämpliga marknader. |
Vikt – Ungefärlig
Maskinens nominella bruttovikt | 324318 kg |
Korgvikt | 27400 kg |
Obs! (1) | Kontakta däcktillverkaren angående maximal däckbelastning |
Obs! (2) | Chassivikt med fulla bränsle- och vätsketankar, standardtillbehör och obligatoriska tillbehör, lyftanordning, korgmonteringsgrupp, fälgar och däck. |
Nominell nyttolast | 193 t |
Viktfördelningar – Ungefärliga
Framaxel – tom | 50% |
Bakaxel – lastad | 67% |
Bakaxel – tom | 50% |
Framaxel – lastad | 33% |
Slutväxlar
Planetförhållande | 10.83:1 |
Totalt reduktionsförhållande | 25.46:1 |
Typ | Dubbel reduktion, planetväxel, med helt flytande axlar |
Differentialförhållande | 2.35:1 |
Transmission
Framåt – 1 | 12.6 km/h |
Framåt – 2 | 17.1 km/h |
Framåt – 3 | 23.1 km/h |
Framåt – 4 | 31.2 km/h |
Framåt – 5 | 42.3 km/h |
Framåt – 6 | 57.2 km/h |
Bakåt | 11.8 km/h |
Topphastighet – lastad | 57.2 km/h |
Däck
Standarddäck | 37 R57 |
Tillval för däck | 40 R57 |
Tillvalsdäck | 42/90 R57 |
Fälgar | 29” x 57” fälgar |
Obs! (1) | Snabbytesfälgar finns som tillval |
Obs! (2) | Caterpillar rekommenderar att kunden utvärderar alla arbetsförhållanden och kontaktar däcktillverkaren för rätt val av däck och specifikationer för TKPH (TMPH). |
Bromssystem
Färdbromsar | Fyra hörn, våta skivor, oljekylning, hydraulisk aktivering |
Främre våta skivbromsar, yta | 81693 cm² |
Bakre – Våta skivbromsar, yta | 134590 cm² |
Standarder | (Färdbroms och nödbroms) ISO 3450:2011 |
Parkeringsbroms | Fyra hörn, flera skivor, fjäderansatt, hydraulisk frigöring |
Kapacitet – HP-korg – 100 % fyllningsfaktor
Struken | 77 m3(101 yd3) |
Rågad (SAE 2:1)* | 143 m3(187 yd2) |
Obs! (1) | Prata med din lokala Cat-återförsäljare om rekommendationer för lastkorgar |
Lyftanordning för korg
Typ | Dubbla hydraulcylindrar av tvåstegstyp med dämpningsventil |
Pumpflöde – Hög tomgång | 403 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Höj | 18950 kPa |
Korghöjningstid – Hög tomgång | 14 s |
Korgsänkningstid – Flytläge | 16 s |
Upphängning
Typ | Inkapslade kväve-/oljecylindrar, montering sprint-till-sprint, övre och nedre dubbla saxgaffelfästen |
Cylinderns effektiva slaglängd – fram | 104.65 millimeter |
Cylinderns effektiva slaglängd – bak | 93.22 millimeter |
Bakaxel – pendling | +/−5 grader |
Volymuppgifter för service
Bränsletank – Standard | 2500 l |
Bränsletank | 4546 l |
Bränsletank (Tier 4) | 2500 l |
AdBlue, vätsketank | 233 l |
Kylsystem | 679 l |
Vevhus | 291 l |
Framhjul – vardera | 22 l |
Differentialer | 610 l |
Styrsystem | 160 l |
Styrsystem – inklusive tank | 175 l |
Broms-/tippsystem | 640 l |
Broms/lyftsystem – inklusive tank | 1315 l |
Momentomvandlare – transmissionssystem – inklusive tråg | 209 l |
Hytt
Luftkonditionering | (HFC-134A kylmedel) 24 500 Btu/h |
Värmeaggregat/defroster | 33300 Btu/h |
FOPS, standard | FOPS-skyddet (skydd mot fallande föremål) uppfyller ISO 3449:2005 nivå II för föraren och ISO 13459:2012 nivå II för instruktören. |
ROPS-standarder (2) | ROPS-skyddet (skyddsstruktur mot vältning) uppfyller ISO 3471:2008 för föraren och ISO 13459:2012 för instruktören. |
ROPS-standarder (1) | Ljudnivå för föraren, 77 dB(A) med direkt drivning och 75 dB(A) med tillvalskoppling, har testats i enlighet med ISO 6396:2008. |
Styrning
Styrvinkel | 36.07 ° |
Styrningsnormer | ISO 5010:2007 |
Mått (ungefärliga)
Höjd – ROPS-skyddets överkant | 18.25 ft |
Total korglängd | 42.5 ft |
Korglängd, insidan | 28.67 ft |
Total längd | 42.58 ft |
Hjulbas | 18.67 ft |
Bakaxel – korgände | 12.67 ft |
Markfrigång | 4.25 ft |
Tipphöjd | 5.17 ft |
Lasthöjd – tom | 20.17 ft |
Höjd på bakre sidovägg | 3.33 ft |
Korgdjup insida - maximal | 10.08 ft |
Total höjd – Upplyft korg | 37.83 ft |
Arbetsbredd | 25.67 ft |
Bredd över framhjulens centrumlinje | 17.75 ft |
Motorskyddets markfrigång | 4.25 ft |
Totalbredd skyddstak | 25.5 ft |
Korgbredd, utsidan | 23.33 ft |
Korgbredd, insidan | 22.67 ft |
Främre skyddstakshöjd | 22.08 ft |
Bakaxel – spelrum | 4.17 ft |
Bredd över bakre dubbeldäckens centrumlinje | 15.42 ft |
Totalbredd över däcken | 23.33 ft |
Fördelar och funktioner
Produktivitet
- 789 är snabbare i sluttningar än konkurrerande truckar tack vare den 16-cylindriga 3516E-motorn och mekanisk drivlina.
- Utökade däckalternativ finns tillgängliga för att utnyttja högre hastigheter, särskilt i tillämpningar med långa plana transportvägar.
- APECS (Advanced Power Electronic Control Strategy) ger kortare cykeltider och snabbare acceleration tack vare högre kontinuerligt vridmoment och högre dragkraft.
- 789 väger mindre i grunden vilket innebär att den kan lasta mer varje gång, vilket ger en lägre kostnad per ton än konkurrerande truckar.
- Produktivitetshöjande funktioner som assistans för start i backe med spärr mot rullning, förbättrad dragkraftsreglering, dynamisk stabilitetskontroll (DSC), ABS-bromsar, hastighetsbegränsning och farthållare gör maskinen mer responsiv och lättare att styra, samt sänker cykeltiderna och gör föraren mindre trött.
Säkerhet
- Breda, halkskyddade ytor och räcken, med en eldriven stege som tillval, förenklar när du ska gå in i eller ur maskinen.
- Överlägsen kontroll tack vare ett patenterat bromssystem som ger omedelbar, utmattningstålig inbromsning och retardation.
- Bättre sikt med vidvinkelspeglar och tillval med 360-graders kamera som ger en vy ovanifrån.
- Cat MineStar™ objektdetekteringssystem kombinerar radar och kameror för att varna föraren för lätta fordon och stillastående faror i maskinens närområde.
- Säkerhetssystem för föraren som tillval som varnar om föraren upplevs som utmattad eller distraherad.
Förarkomfort
- 34 % mer utrymme för föraren i hytten jämfört med modellerna i D-serien. Hytten är 17 % bredare och ger 11 % större benutrymme och 19 % mer utrymme för axlarna.
- Ergonomiskt och smidigt placerade reglage, spakar och strömställare.
- Med 40 % lägre ljudtrycksnivå (SPL), automatisk temperaturreglering och hyttfilter, blir förarmiljön både säkrare och mer bekväm.
- Hytt med genomgångsmöjligheter, fullt justerbar mittkonsol, lättjusterad förarstol och större benutrymme gör detta till en perfekt hytt för alla förare.
- Nästa generations förarstol förberedd för fyrpunktsbälte och utrustad med funktioner som lårstöd och förlängningar, luftjusterbara sidor och svankstöd samt värme och kyla.
Förareffektivitet och produktivitet
- Mer högupplösta displayer visar information tydligare. Maskininformation, reglage och vägledning finns samlat på två 10-tum stora skärmar.
- Tillvalet för automatisk lyftanordning lyfter automatiskt korgen och reglerar motorvarvtalet, för enklare drift och kortare cykeltider.
- Varvtalscoachningen ger föraren återkoppling i realtid angående hur truckens produktivitet kan maximeras.
- Övervakningssystemet för nyttolast ger mer noggranna mätningar och omedelbar återkoppling till föraren.
Servicevänlighet
- Det nya modulära klimatanläggningssystemet (värme, ventilation och luftkonditionering) förbättrar tillförlitligheten och samlar komponenter på samma plats, så att hela systemet snabbt kan lossas och bytas ut.
- Den modulära kylaren ger snabbare borttagning och installation av motorn och gör det möjligt att renovera motorn separat.
- De nya fjärrfunktionerna för uppdatering och felsökning ger direkt tillgång till de senaste programvaruuppdateringarna och möjlighet att diagnostisera fel på distans.
- Mindre tid för regelbundna underhåll med funktioner som utökade serviceintervall, åtkomst på marknivå till behållare, filter, dränering och motoravstängning, enklare åtkomst till dagliga servicepunkter och större komponenter, en underhållsplattform med åtkomst till motorn samt snabbpåfyllning som tillval.
- Tillval för 100 % elektrisk start utan tryckluft innebär färre komponenter att underhålla och färre driftstopp.
Slitstyrka och lång livslängd
- Ramen på 789-modellen är utförd i lådsektioner som innefattar två smidda partier och 21 gjutna partier i områden som utsätts för stora påfrestningar och har djupt inträngande kontinuerliga och omslutande svetsfogar som står emot skadeverkningar från vridande belastningar utan att tillföra extra vikt. Mjukt kolstål ger flexibilitet, hållbarhet och beständighet mot stötbelastningar.
- Det integrerade ROPS-skyddet, som är elastiskt monterat vid huvudramen för att reducera vibrationer, är konstruerat som en förlängning av truckens ram.
- Längre livslängd för komponenterna tack vare kontinuerlig filtrering på bakaxeln som standard. Renare olja smörjer bättre och ger längre livslängd
- Ram, drivlina, motor och komponenter är skapade för att kunna renoveras — vilket ger flera andra liv med samma utmärkta prestanda till en bråkdel av nypriset.
Cat-korgar
- Cat-korgar är bästa valet för 789. De har konstruerats som en integral del av maskinens system, för längsta möjliga livslängd för chassit.
- Korgen med höga prestanda (HP) har med en lätt, enkel och hållbar konstruktion som täcker hela maskinens front och utskjutande skydd.
- MSD II-korgen, som finns tillgänglig i flera storlekar, är avsedd för väletablerade gruvor med goda drift- och underhållsförhållanden. Den kan vara fodrad eller ofodrad, med platsspecifik konstruktion för högsta prestanda.
- Den dubbelsluttande korgen är avsedd för tuffa arbetsuppgifter inklusive tidigare oexploaterade platser och entreprenadgruvor, ökar fasthållningen av lasten, bibehåller en låg tyngdpunkt och reducerar chockbelastningar.
- X-korgskonstruktionen ger större volym utan ökad vikt tack vare den senaste konstruktionen. Den använder Cat gruvspecifik konstruktion för att skapa en korg i proportionerlig storlek utrustad för att klara de specifika kraven vid mycket tunga arbetsuppgifter.
Hållbarhet
- 789 är konstruerad för att använda mindre bränsle, vilket leder till lägre emissioner, och förbrukar inget bränsle alls vid retardation. Motorn som uppfyller Tier 4 Final sänker NOx- och partikelutsläppen.
- Cat 3516E ger dig flera val för emissioner: Bränsleoptimerad motor för mindre reglerade marknader eller tillvalsmotor som följer US EPA Tier 4 Final/EU steg V.
- 789 är kompatibel med dieselbränsle blandat med bränslen med lägre kolintensitet, som biobränslen och förnybara bränslen.
- Funktioner som oljehanteringssystem, kontinuerlig bakaxelfiltrering, filter med lång livslängd och längre underhållsintervall bidrar till att minska mängden avfall i miljön.
- Cat Rebuild- och Cat Reman-programmen tar reda på råmaterial, sparar energi och minskar emissionerna genom att renovera maskiner och komponenter.
Mångsidighet
- Cat 3516E-motorn ger beprövad hög kraft och tillförlitlighet i de mest krävande gruvtillämpningar.
- Den mekaniskt drivna kraftöverföringen och powershift-transmissionen ger oöverträffad driftseffektivitet och kontroll i branta lutningar, på dåliga underlagsförhållanden och på transportvägar med högt rullningsmotstånd.
- Tillämpningsspecifika funktioner finns tillgängliga för extrema omgivningar och höga höjder.
- Med 789 kan du välja däck som passar din tillämpning, med större däck för långa, plana transportvägar med högre hastighet. Ramen är konstruerad för bibehållen vändradie trots större däck.
- 789 finns tillgänglig med två alternativ för att uppnå emissionsnormerna. Tillvalsmotorn för Tier 4 Final uppfyller de hårdaste bestämmelserna medan LRC-motorn är tillgänglig på mindre reglerade marknader.
Tekniska lösningar
- MineStar Fleet, ett övervakningssystem för maskinparken som mäter, hanterar och maximerar den övergripande transportprocessen.
- Ytterligare Detect-alternativ är Awareness för varningar och säkerhetssystem för förare i hytten som upptäcker när föraren är utmattad eller distraherad.
- Övervakning av maskinens hälsa och skick möjliggör proaktivt underhåll.