Cat 775G
Caterpillar har nöjet att presentera bergtrucken 775G. Du kanske undrar hur Caterpillar, efter att ha byggt truckar i 40 år, har förbättrat den här produktens förmåga att främja din verksamhet.
brG-serien har konstruerats och tillverkats med de senaste tekniklösningarna för kvalitetskontroll, såväl virtuellt som i praktiken. Innan produktionen startade, testades denna produkt i drift hos kunder under mer än 30 000 timmar. Allt för att du ska kunna lita på att den truck som levereras till dig är tillförlitlig och klar att sättas i arbete.
Utöver kvalitetsaspekterna, så kommer Cats truckar i G-serien att sänka dina kostnader med hjälp av sju olika metoder för att spara bränsle. Vi erbjuder två anpassningsbara bränsleekonomilägen med vars hjälp du kan välja bränslebesparingsnivå. Med Cat truckar ur G-serien in din maskinpark, blir du mer produktiv, lägger ner kortare tid på underhåll och bidrar till miljöskyddet med nya nivåer av eco-prestanda. Din personal kommer att uppskatta den nya komforten och bekvämligheten i vår förnyade hytt. Enkelt uttryckt, Cat truckarna i G-serien kan och kommer att påverka både ditt företag och din personal i positiv riktning.
Utökad komfort
Ny placering av sätet till vänster ger enklare drift och bättre komfort under hela arbetsdagen
Specifikationer
Motor
Motormodell | Cat® C27 |
Bruttoeffekt – SAE J1995 | 615 kW |
Nettoeffekt – SAE J1349 | 584 kW |
Nettoeffekt – ISO 9249 | 590 kW |
Nettoeffekt – 80/1269/EEC | 590 kW |
Cylinderdiameter | 137 mm |
Slaglängd | 152 mm |
Motoreffekt – ISO 14396 | 607 kW |
Obs! (3) | Ingen korrigering av motoreffekten krävs upp till 3 810 m (12 500 fot) för förhållanden motsvarande Tier 2. |
Obs! (1) | Effektklassningen gäller vid 2 000 rpm vid test under angivna förhållanden enligt den angivna standarden. |
Obs! (2) | Märkvärdena är baserade på SAE J1995 standardluftförhållanden vid 25 °C (77 °F) och 100 kPa (29,61 Hg) barometertryck. Effekten är baserad på bränsle med en API-densitet på 35 vid 16 °C (60 °F) och ett värmevärde (LHV) på 42 780 kJ/kg (18 390 BTU/lb) när motorn används vid 30 °C (86 °F). |
Driftspecifikationer
Nominell nyttolastklass (100%) | 64.6 t |
Topphastighet – lastad | 67.6 km/h |
Korgkapacitet – SAE 2:1 | 42.23 m³ |
Maximal arbetsnyttolast (110 %) | 71.1 t |
Tillåten nyttolast (100 %) | 64.6 t |
Maximal tillåten nyttolast (120 %)* | 77.5 t |
Anmärkning (1) | Kapacitet med dubbelsluttande korg – utan foder. |
Obs! (2) | * I Caterpillars 10/10/20-riktlinjer för nyttolast finns begränsningar för den maximala maskinbruttovikten. |
Växellåda
Framåt – 1 | 10.8 km/h |
Framåt – 2 | 15.1 km/h |
Framåt – 3 | 20.4 km/h |
Framåt – 4 | 27.4 km/h |
Framåt – 5 | 37 km/h |
Framåt – 6 | 50.1 km/h |
Framåt – 7 | 67.6 km/h |
Bakåt | 14.1 km/h |
Transmission
Obs! | Högsta hastighet med standarddäck av typ 24.00R35 (E4). |
Slutväxlar
Differentialförhållande | 3,64:1 |
Planetförhållande | 4.80:1 |
Totalt reduktionsförhållande | 17.49:1 |
Bromsar
Bromsyta – Fram | 655 cm² |
Bromsstandarder | ISO 3450:2011 |
Korglyftning
Pumpflöde – Hög tomgång | 448 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Sänk | 3450 kPa |
Korghöjningstid – Hög tomgång | 9.5 s |
Korgsänkningstid – Flytläge | 13 s |
Korgeffektminskning – Hög tomgång | 13 s |
Kapacitet – Dubbel sluttning – 100% fyllnadsfaktor
Struken | 32.6 m³ |
Kapacitet – Dubbel sluttning – 100 % fyllnadsfaktor
Anmärkning (1) | Tala med Cat-återförsäljaren beträffande korgrekommendationer. |
Rågad (SAE 2:1)* | 42.2 m³ |
Obs! (2) | *ISO 6483:1980. |
Kapacitet - Plan botten - 100 % fyllnadsfaktor
Struken | 32.3 m³ |
Obs! (2) | *ISO 6483:1980. |
Rågad (SAE 2:1)* | 42.2 m³ |
Anmärkning (1) | Tala med Cat-återförsäljaren beträffande korgrekommendationer. |
Viktfördelningar – Ungefärliga
Framaxel – tom | 50 % |
Framaxel – lastad | 34 % |
Bakaxel – tom | 50 % |
Bakaxel – lastad | 66 % |
Upphängning
Cylinderns slaglängd fram, tom belastad | 234 mm |
Cylinderns slaglängd bak, tom belastad | 149 mm |
Bakaxel – pendling | 8,1° |
Volymuppgifter för service
Bränsletank | 795 l |
Kylsystem | 171 l |
Differential – slutväxlar | 145 l |
Styrsystemets tank | 36 l |
Styrsystem – inklusive tank | 54 l |
Momentomvandlare – transmissionssystem – HRC | 70 l |
Broms-/tippsystem | 322 l |
Momentomvandlare – transmissionssystem – LRC | 61 l |
Vevhus | 90 l |
Hydraultank för broms/tippsystem | 176 l |
Däck
Obs! (2) | Caterpillar rekommenderar att kunden utvärderar alla arbetsförhållanden och kontaktar däcktillverkaren för rätt val av däck. |
Obs! (1) | Produktionskapaciteten hos trucken 775G är sådan att TKPH-värdet (TMPH) hos standard- eller tillvalsdäck, under vissa arbetsförhållanden, kan överskridas och därigenom begränsa produktionen. |
Standarddäck | 24.00R35 (E4) |
ROPS-skydd
ROPS-normer | Skyddsstruktur mot vältning (ROPS) för hytt från Caterpillar uppfyller kriterierna för ROPS enligt ISO 3471:2008. |
FOPS, standard | Skydd mot fallande objekt (FOPS) uppfyller kriterierna för FOPS nivå II enligt ISO 3449:2005. |
Ljud
Bullernormer (1) | Den för föraren ekvivalenta ljudtrycksnivån (Leq) är 76 dB(A) när SAE J1166 FEB2008 tillämpas för att mäta värdet i en stängd hytt. Detta är ljudexponeringsnivån för en arbetscykel. Hytten var korrekt installerad och underhållen. Testet utfördes med hyttdörrarna och hyttrutorna stängda. |
Bullernormer (2) | Yttre ljudnivå för en maskin i standardutförande uppmätt på avståndet 15 m (49 fot) enligt provningsföreskrifterna som anges i SAE J88:2008, i rörelse på en mellanväxel, är 86 dB(A). |
Bullernormer (3) | Hörselskydd kan erfordras vid arbete med en öppen förarplats och hytt (om den inte är rätt underhållen eller när dörrarna/fönstren är öppna) under längre tidsperioder eller i en bullrig omgivning. |
Styrning
Vänddiameter – Fram | 23.5 m |
Styrningsnormer | ISO 5010:2007 |
Styrvinkel | 31 ° |
Vändradie – diameter | 26.1 m |
Fördelar och funktioner
Konstruerad för förarna
FÖRARTRYGGHET
- Ergonomi med reglagen inom räckhåll
- Nya prestanda och utformning på bromsarna
- Motorbroms som tillval för automatisk retarderstyrning (ARC)
- Förbättrad ergonomi och aktivering av fördröjare
- Spegeltillval innefattar uppvärmda och konkava speglar
- Säte som kan justeras efter individuella behov med fjädring och trepunktsbälte
- Uppfällbart säte för instruktör som ger mer utrymme
- Övervakning av vätskenivåer från hytten
- Ergonomi med reglagen inom räckhåll
- Nya prestanda och utformning på bromsarna
- Motorbroms som tillval för automatisk retarderstyrning (ARC)
- Förbättrad ergonomi och aktivering av fördröjare
- Spegeltillval innefattar uppvärmda och konkava speglar
- Säte som kan justeras efter individuella behov med fjädring och trepunktsbälte
- Uppfällbart säte för instruktör som ger mer utrymme
- Övervakning av vätskenivåer från hytten
- Varningar och meddelanden om maskinhändelser
FÖRARKOMFORT- Branschledande tillträdessystem med enkel påstigning och tre kontaktpunkter
- Utomordentligt jämn maskinprestanda
- 50 % lägre ljudnivå än hytten i F-serien
- Automatisk temperaturreglering
- Säte i Cat Comfort serie III med mindre vibrationer
- Elmanövrerat fönster på vänster sida
- Nytt fotstöd
FÖRARSÄKERHET- Nödutgång höger sida, fönster med gångjärn
- Förbättrad ROPS/FOPS-konstruktion i hyttstrukturen
- Nödbroms
- Daglig kontroll på marknivå
- TKPH/TMPH – system för däckövervakning
- Varningar via Advisor-displayen
- Begränsad hastighet vid upplyft korg, kan ställas in av kunden
- Ny utformning av gallerplåten för tillträdessystemet, bättre grepp, tar bort material från gångytorna
- Varningar och meddelanden om maskinhändelser
- FÖRARKOMFORT
- Branschledande tillträdessystem med enkel påstigning och tre kontaktpunkter
- Utomordentligt jämn maskinprestanda
- 50 % lägre ljudnivå än hytten i F-serien
- Automatisk temperaturreglering
- Säte i Cat Comfort serie III med mindre vibrationer
- Elmanövrerat fönster på vänster sida
- Nytt fotstöd
FÖRARSÄKERHET- Nödutgång höger sida, fönster med gångjärn
- Förbättrad ROPS/FOPS-konstruktion i hyttstrukturen
- Nödbroms
- Daglig kontroll på marknivå
- TKPH/TMPH – system för däckövervakning
- Varningar via Advisor-displayen
- Begränsad hastighet vid upplyft korg, kan ställas in av kunden
- Ny utformning av gallerplåten för tillträdessystemet, bättre grepp, tar bort material från gångytorna
Gör mer för mindre
BRÄNSLEBESPARANDE FUNKTIONER
- Standardekonomiläge – G-serien kan justera motoreffekten efter just dina behov. Den här funktionen bidrar till lägre bränsleförbrukning genom att minska effekten med mellan 0,15 och 15 procent.
- Adaptivt ekonomiläge – nytt för G-serien – förutsätter att du har angett en baslinje för produktion. Under transportcykeln utvärderas din baslinje konstant mot möjligheter till att minska effekten och spara bränsle. Läget är helt automatiserat, och inga särskilda åtgärder krävs.
- Hastighetsbegränsning – du kan fortsätta att använda begränsning av växel på G-seriens truckar, men Caterpillar erbjuder nu även en ny funktion för hastighetsbegränsning. Med hastighetsbegränsning kan trucken köras med den mest bränsleeffektiva växeln.
- Automatiskt friläge på tomgång – när 775G väntar på lastaren eller krossen, och går på tomgång i en framåtväxel, läggs transmissionen automatiskt i friläge för att undvika att momentomvandlaren stannar och att motorvarvtalet ökar. Så fort föraren släpper bromsen eller gasar läggs framåtväxeln i igen.
- Motoravstängning vid tomgång – när trucken i G-serien är i parkeringsläge och går på tomgång längre än en förinställd tid aktiveras motoravstängning vid tomgång för att spara bränsle. Du kan justera tiden och aktivera eller inaktivera den här funktionen efter behov.
Värde och hållbarhet på lång sikt
Inverterade bakre cylindrar
I G-serien har Caterpillar inverterat de bakre fjädringscylindrarna för att skydda stängerna bättre och hålla dem rena längre.
Mekanisk hållfasthet – konstruerad för många års terrängkörning
Ramverk
Förnyade gjutna partier, förbättrade bultade skarvar och en större bakaxel gör att chassikonstruktionen passar för truckens högre nominella effekt och prestandaspecifikationer.
Maximera prestanda
MOTOR
Truckarna i G-serien har den produktiva och pålitliga Cat C27-dieselmotorn.
- Med 5 % högre effekt ger C27 högre vridmoment för arbetet.
- Cat MEUI™-bränslespridare och elektroniska reglage gör att C27 reglerar bränsle, utsläpp och prestanda på rätt sätt.
- C27 är noggrant balanserad med vibrationsreglering som ger lägre ljudnivå och skyddar mot onödigt slitage.
- C27 kyls antingen via en automatfläkt eller via en konventionell kylfläkt.
POWERSHIFT-TRANSMISSION AV PLANETTYP
Den här beprövade transmissionen har en ny växlingsreglering som är bättre än någonsin. De nya funktionerna innefattar växlingar som är lika mjuka som på en bil, och högre vridmoment genom växlingarna för att trucken ska accelerera bättre och köra snabbare i lutningar.
Emissionskontroll – stora förbättringar av luftkvaliteten genom enkla och tillförlitliga lösningar
För kunder som köper truckar utanför Nordamerika erbjuder Caterpillar emissionsreglering liknande den som används för att uppfylla kraven i Tier 2/steg II.
Tunga anläggningsarbeten
LASTKORGAR
Caterpillar har gjort det lättare att skaffa rätt korg för dina material- och arbetsbehov.
775G går att få med dubbelsluttande korg, korg med plan botten eller stenbrottskorg som tillval.
Våra standardkorgar med plan eller dubbelsluttande botten har en 20 mm (0,78 tum) tjock botten i 400 BNH-stål. För arbeten med mycket nötande eller krävande material kan du lägga till ett foder i stål eller gummi.
Stenbrottskorgen har en 25 mm (0,98 tum) tjock botten i 400 BNH-stål och är konstruerad specifikt för arbete med kalksten utan extra foder.
Det finns ytterligare två foderpaket för korgar med plan eller dubbelsluttande botten tillgängliga från fabrik:
- Stålfoder på 16 mm (0,62 tum), 400 BNH
- Gummifoder på 102 mm (4,01 tum)
- Sidolämmar finns som tillval från fabriken till korgar med plan botten eller dubbelsluttande korgar.
- En sats för fördelning av korgvärme finns som tillval för dubbelsluttande korgar och korgar med plan botten
CATERPILLARS 10/10/20-RIKTLINJER
Caterpillars 10/10/20-riktlinjer för nyttolast är till för att du ska kunna förlänga komponenternas livslängd och truckens tillgänglighet maximalt. Cat-återförsäljaren kan förklara 10/10/20-riktlinjerna för nyttolast närmare. För bästa hållbarhet på korgen rekommenderar Caterpillar att nyttolaster på 110 % inte förekommer mer än 10 % av tiden, och att den genomsnittliga lasten motsvarar den nominella nyttolasten. Trucken är inte konstruerad för nyttolaster på över 120 % mer än den nominella.
Ändamålsenlig cat-konstruktion
Trucken i G-serien kan förmedla och ta emot värdefull information. Den här informationen kan hjälpa dig att producera till lägst kostnad per ton.
INSTRUMENTGRUPP
Instrumentgruppen används främst för att föraren snabbt och enkelt ska kunna se information om maskinen. Den här displayen varnar även föraren med lampor med fast sken (varningar i kategori 1) eller blinkande lampor (varningar i kategori 2 eller 3) samt ett ljudlarm när något inträffar.
CAT ADVISOR-DISPLAY
Advisor-displayen har fem menyer: 1. Förare: 10 personer kan ställa in egna profiler och inställningar. 2. Monitor: visning av fyra parametrar på varje skärm, däribland: Nyttolast – det finns tre sektioner: Payload State (status), Payload (nyttolast) och Target (mål). Payload state (status) – visar ”Lastar”, ”Sista passet” eller ”Lastad”. Payload (nyttolast) – visar den beräknade nyttolastvikten, den vägs två gånger för att bekräfta. Target (mål) – visar den tillåtna nyttolasten. 3. Service: diagnostik inklusive händelser, dataloggning, parametrar, kalibrering och mer. 4. Inställningar: ställ in specifika mål för autosmörjningsintervaller, hastighetsbegränsning och mycket mer. Serviceläge: en portal med lösenordsskyddade parametrar.
VIMS
Vital Information Management System (VIMS™) är den maskin- och programvara som beräknar maskininformationen och spårningen av nyttolast som visas på Advisor-displayen på 775G. VIMS är standard, och precis som TPMS kan det förbättra möjligheten att hantera maskinparkens effektivitet och maskinproduktion och ger förarna viktig information om maskinen.
SYSTEM FÖR TRUCKENS PRODUKTIONSHANTERING
Cats system för truckens produktionshantering ger bäst avkastning på investeringen genom att säkerställa lämplig nyttolast i varje transportcykel.
- Indikatorlampor på sidan visar när föraren är på den sista ilastningen och när trucken är helt lastad
- Systemet för truckens produktionshantering lagrar 2 400 nyttolastcykler, rapporter om vikt, transportcykeltider och avstånd med datum och tid
Det här programmet tar nyttolastvärdet från systemet för truckens produktionshantering, kombinerar det med omgivningsluftens temperatur, maskinens hastighet och tillverkarens angivna TKPH-värde (TMPH) för däcken och beräknar däckens skick kontinuerligt. Om temperaturen på ett däck börjar närma sig maxgränsen får föraren en varning i hytten. Den här funktionen, som är unik för Caterpillar, är ett viktigt verktyg för att förlänga däckens livslängd.
CAT PRODUCT LINK
Med Cat Product Link™ kan utrustningen övervakas från en central plats för att effektivisera hanteringen av hela maskinparken. Product Link är djupt integrerat i de olika maskinsystemen. Händelser och diagnostikkoder, liksom drifttid, bränsle, tomgångstid och annan detaljerad information överförs till en säker webbaserad applikation – VisionLink®. VisionLink innehåller kraftfulla verktyg för att visa informationen för användare och återförsäljare, t.ex. kartering, drift- och tomgångstid, bränslenivå m.m.
Inbyggda säkerhetsfunktioner
I G-serien införs tidsbesparande serviceförbättringar som förenklar övervakningen och bibehåller maskinens vätskenivåer, hjälper dig att hålla arbetsplatsen ren och minskar kostnaderna i samband med service.
Säkerhet – fokus på människor och resurser
Cats truckar ger en bekväm, säker körning med säkerhetsfunktioner som ger föraren information, varningar och kontroll.