Cat 773G
Specifikationer
Motor
Motormodell | Cat® C27 |
Nominellt motorvarvtal | 2000 rpm |
Bruttoeffekt – SAE J1995:2014 | 615 K/W |
Nettoeffekt – SAE J1349:2011 | 584 K/W |
Nettoeffekt – ISO 9249 | 590 K/W |
Nettoeffekt – 80/1269/EEC | 590 K/W |
Cylinderdiameter | 137 millimeter |
Slaglängd | 152 millimeter |
Slagvolym | 27 l |
Nettovridmoment | 3896 N·m |
Obs! (3) | Ingen korrigering av motoreffekten krävs upp till 3 810 m (12 500 fot) för förhållanden motsvarande Tier 2. |
Obs! (2) | Märkvärdena är baserade på SAE J1995 standardluftförhållanden vid 25 °C (77 °F) och 100 kPa (29,61 Hg) barometertryck. Effekten är baserad på bränsle med en API-densitet på 35 vid 16 °C (60 °F) och ett värmevärde (LHV) på 42 780 kJ/kg (18 390 BTU/lb) när motorn används vid 30 °C (86 °F). |
Högsta vridmoment – varvtal | 1300 rpm |
Motoreffekt - ISO 14396:2002 | 607 K/W |
Obs! (1) | Effektklassningen gäller vid 2 000 rpm vid test under angivna förhållanden enligt den angivna standarden. |
Vikt – Ungefärlig
Maximal fordonsbruttovikt | 102740 kg |
Driftspecifikationer
Nominell nyttolastklass (100 %) | 56 t |
Topphastighet – lastad | 67.6 km/h |
Får inte överskrida nyttolast (120 %)* | 67.1 t |
Maximal tillåten nyttolast (120 %)* | 67.1 t |
Korgkapacitet – SAE 2:1 | 35.75 m³ |
Obs! (1) | Kapacitet med dubbelsluttande korg – utan foder. |
Maximal arbetsnyttolast (110 %) | 61.5 t |
Obs! (2) | * I Caterpillars 10/10/20-riktlinjer för nyttolast finns begränsningar för den maximala maskinbruttovikten. |
Tillåten nyttolast (100 %) | 56 t |
Transmission
Framåt - 1,6 | 10.8 km/h |
Framåt - 3,2 | 15.1 km/h |
Framåt - 3 | 20.4 km/h |
Växellåda
Framåt - 4 | 27.4 km/h |
Framåt – 5 | 37 km/h |
Framåt – 6 | 50.1 km/h |
Framåt – 7 | 67.6 km/h |
Bakåt | 14.1 km/h |
Obs! | Högsta hastighet med standarddäck av typ 24.00R35 (E4). |
Slutväxlar
Differentialförhållande | 3.64:1 |
Planetförhållande | 4.80:1 |
Totalt reduktionsförhållande | 17.49:1 |
Bromsar
Bromsyta – Fram | 655 cm² |
Bromsyta – Bak | 61269 cm² |
Bromsstandarder | ISO 3450:2011 |
Lyftanordning för korg
Pumpflöde – Hög tomgång | 448 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Höj | 17250 kPa |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Sänk | 3450 kPa |
Korghöjningstid – Hög tomgång | 9.5 s |
Korgsänkningstid – Flytläge | 13 s |
Korgeffektminskning – Hög tomgång | 13 s |
Kapacitet – Dubbel sluttning – 100 % fyllnadsfaktor
Struken | 26.86 m³ |
Obs! (1) | Tala med Cat-återförsäljaren beträffande korgrekommendationer. |
Rågad (SAE 2:1)* | 35.75 m³ |
Obs! (2) | * ISO 6483:1980. |
Kapacitet – Dubbel sluttning – 100% fyllnadsfaktor
Rågad 2:1 (SAE) | 35.75 m³ |
Kapacitet - Plan botten - 100 % fyllnadsfaktor
Struken | 26.25 m³ |
Rågad (SAE 2:1)* | 35.49 m³ |
Obs! (2) | * ISO 6483:1980. |
Obs! (1) | Tala med Cat-återförsäljaren beträffande korgrekommendationer. |
Viktfördelningar – Ungefärliga
Framaxel – tom | 53 % |
Framaxel – lastad | 35 % |
Bakaxel – tom | 47 % |
Bakaxel – lastad | 65 % |
Upphängning
Bakaxel – pendling | 8.1 ° |
Cylinderns slaglängd fram, tom belastad | 234 millimeter |
Cylinderns slaglängd bak, tom belastad | 149 millimeter |
Volymuppgifter för service
Bränsletank | 795 l |
Kylsystem | 171 l |
Differential – slutväxlar | 145 l |
Styrsystemets tank | 36 l |
Styrsystem – inklusive tank | 54 l |
Momentomvandlare – transmissionssystem – LRC | 61 l |
Hydraultank för broms-/tippsystem | 176 l |
Broms-/tippsystem | 322 l |
Vevhus | 90 l |
Momentomvandlare – transmissionssystem – HRC | 70 l |
Däck
Obs! (2) | Caterpillar rekommenderar att kunden utvärderar alla arbetsförhållanden och kontaktar däcktillverkaren för rätt val av däck. |
Obs! (1) | Produktionskapaciteten hos truck 773G är sådan att TKPH-värdet (TMPH) hos standard- eller tillvalsdäck, under vissa arbetsförhållanden, kan överskridas och därigenom begränsa produktionen. |
Standarddäck | 24.00R35 (E4) |
ROPS-skydd
FOPS, standard | Skyddshytt mot fallande objekt (FOPS) uppfyller kriterierna för FOPS nivå II enligt ISO 3449:2005. |
ROPS-normer | Skyddsstruktur mot vältning (ROPS) för hytt från Caterpillar uppfyller kriterierna för ROPS enligt ISO 3471:2008. |
ROPS/FOPS, standard | Normer |
Ljud
Bullernormer (3) | Hörselskydd kan erfordras vid arbete med en öppen förarplats och hytt (om den inte är rätt underhållen eller när dörrarna/fönstren är öppna) under längre tidsperioder eller i en bullrig omgivning. |
Bullernormer (2) | Yttre ljudnivå för en maskin i standardutförande uppmätt på avståndet 15 m (49 fot) enligt provningsföreskrifterna som anges i SAE J88:2008, i rörelse på en mellanväxel, är 86 dB(A). |
Bullernormer (1) | Den för föraren ekvivalenta ljudtrycksnivån (Leq) är 76 dB(A) när SAE J1166 FEB2008 tillämpas för att mäta värdet i en stängd hytt. Detta är ljudexponeringsnivån för en arbetscykel. Hytten var korrekt installerad och underhållen. Testet utfördes med hyttdörrarna och hyttrutorna stängda. |
Bullernormer | Normer |
Styrning
Vänddiameter – Fram | 23.5 m |
Styrningsnormer | SAE J1511 FEB94 ISO 5010:1992 |
Styrvinkel | 31 ° |
Vändradie – diameter | 26.1 m |
Fördelar och funktioner
Prestanda – intelligent utnyttjande av effekt och teknik
Effekt
Cat C27-dieselmotorn levererar 12 % mer effekt till drivlinan. Till följd av detta är de nya och mer robusta drivlinekomponenterna, däribland större drivaxel och differentialdrev, utformade för att klara av effekten.
Mekanisk hållfasthet – konstruerad för många års terrängkörning
Stålspindlar på bakhjulen
G-seriens hjulspindlar är i massivt stål och är utbytbara mellan båda sidorna för att utöka livslängden.
Inverterade bakre cylindrar
I G-serien har Caterpillar inverterat de bakre fjädringscylindrarna för att skydda stängerna bättre och hålla dem rena längre.
Ramverk
Förnyade gjutna partier, förbättrade bultade skarvar och en större bakaxel gör att chassikonstruktionen passar för truckens högre nominella effekt och prestandaspecifikationer.
Ny bromskonstruktion
Bromskonstruktionen i G-serien har fler fjädrar. Det gör att mer kraft finns tillgänglig för att frigöra bromsarna, vilket gör att avstånden bevaras och att slitaget minskar. En ny bromsslitageindikator finns på bakhjulen för att du ska kunna övervaka bromsarnas livslängd.
G-seriens korgar – korgar som uppfyller behoven för användning och material
Caterpillar har gjort det lättare att skaffa rätt korg för dina material- och arbetsbehov.
Bränslebesparande funktioner – lösningar som ger lägst kostnad per ton
Bränslebesparande funktioner
- Standardekonomiläge – G-serien kan justera motoreffekten efter just dina behov. Den här funktionen bidrar till lägre bränsleförbrukning genom att minska effekten med mellan 0,15 och 15 procent.
- Adaptivt ekonomiläge – nytt för G-serien – förutsätter att du har angett en baslinje för produktion. Under transportcykeln utvärderas din baslinje konstant mot möjligheter till att minska effekten och spara bränsle. Läget är helt automatiserat, och inga särskilda åtgärder krävs.
- Hastighetsbegränsning – du kan fortsätta att använda begränsning av växel på G-seriens truckar, men Caterpillar erbjuder nu även en ny funktion för hastighetsbegränsning. Med hastighetsbegränsning kan trucken köras med den mest bränsleeffektiva växeln.
- Automatiskt friläge på tomgång – när 773G väntar på lastaren eller krossen, och går på tomgång i en framåtväxel, läggs transmissionen automatiskt i friläge för att undvika att momentomvandlaren stannar och att motorvarvtalet ökar. Så fort föraren släpper bromsen eller gasar läggs framåtväxeln i igen.
- Motoravstängning vid tomgång – när trucken i G-serien är i parkeringsläge och går på tomgång längre än en förinställd tid aktiveras motoravstängning vid tomgång för att spara bränsle. Du kan justera tiden och aktivera eller inaktivera den här funktionen efter behov.
Maskininformation och övervakning – sänker kostnaden per ton tack vare viktig information om maskinparken
Trucken i G-serien kan förmedla och ta emot värdefull information. Den här informationen kan hjälpa dig att producera till lägst kostnad per ton.
Servicevänlighet – rena, bekväma lösningar som sparar tid
I G-serien införs tidsbesparande serviceförbättringar som förenklar övervakningen och bibehåller maskinens vätskenivåer, hjälper dig att hålla arbetsplatsen ren och minskar kostnaderna i samband med service.
Säkerhet – fokus på människor och resurser
Cats truckar ger en bekväm, säker körning med säkerhetsfunktioner som ger föraren information, varningar och kontroll.
Hållbarhet – hållbarhet är bra för alla
På Caterpillar har vi alltid prioriterat en hållbar konstruktion. Cats truckar har alltid varit branschledande vad gäller tillgänglighet, livscykel och gemensamma delar. Idag kan vi erbjuda ännu fler sätt att minska påverkan på miljön.
Förarupplevelsen – bäst i branschen
Förartrygghet
- Ergonomi med reglagen inom räckhåll
- Nya prestanda och utformning på bromsarna
- Motorbroms som tillval för automatisk retarderstyrning (ARC)
- Förbättrad ergonomi och aktivering av fördröjare
- Spegeltillval innefattar uppvärmda och konkava speglar
- Säte som kan justeras efter individuella behov med fjädring och trepunktsbälte
- Uppfällbart säte för instruktör som ger mer utrymme
- Övervakning av vätskenivåer från hytten
- Varningar och meddelanden om maskinhändelser
Drivlina – tillämpningsspecifika konstruktioner för branschledande prestanda
Motor
Truckarna i G-serien har den produktiva och pålitliga Cat C27-dieselmotorn.
- Med 12 % högre effekt ger C27 högre vridmoment för arbetet.
- Cat MEUI™-bränslespridare och elektroniska reglage gör att C27 reglerar bränsle, utsläpp och prestanda på rätt sätt.
- C27 är noggrant balanserad med vibrationsreglering som ger lägre ljudnivå och skyddar mot onödigt slitage.
- C27 kyls antingen via en automatfläkt eller via en konventionell kylfläkt.
Powershift-transmission av planettyp
Den här beprövade transmissionen har en ny växlingsreglering som är bättre än någonsin. De nya funktionerna innefattar växlingar som är lika mjuka som på en bil, och högre vridmoment genom växlingarna för att trucken ska accelerera bättre och köra snabbare i lutningar.
Emissionskontroll – stora förbättringar av luftkvaliteten genom enkla och tillförlitliga lösningar
NOx-reducering
Caterpillars motormonterade NOx-reduceringssystem (NRS) med renare förbränning, dieselbränsle med ultralåg svavelhalt och oljor med låg askhalt, sänker temperaturen i förbränningskammaren för att reglera NOx-mängden.