Cat 772G
1963 lanserade Caterpillar 769, en revolutionerande terränggående truck som var specialkonstruerad för påfrestningarna vid gruvdrift och tunga anläggningsarbeten. 50 år senare är våra truckar bättre än någonsin. Vi har tagit det bästa av vårt robusta, tillförlitliga arv och kombinerat det med tekniska finesser som gynnar miljön, gör förarna mer produktiva och dramatiskt förbättrar ekonomin i din maskinpark. Denna 772G har ett uppdaterat system för dragkraftsreglering som gör att du håller dig i rörelse när markförhållandena är ogynnsamma. Du kommer att märka de flexibla strategierna för bränslebesparing som minskar bränsleförbrukningen och vi har skapat klassens bästa förarmiljö med automatiska kvalitetsväxlingar, bullerreducering och en uppdaterad hytt. I den här trucken har vårt arv och den nya tekniken kombinerats med ett enda syfte – att din verksamhet ska nå framgång.
OffertförfråganSpecifikationer
Motor
Motormodell | Cat® C18 ACERT™ |
Nominellt motorvarvtal | 1700 varv/min |
Nettoeffekt – SAE J1349 | 410 kW |
Nettoeffekt – ISO 9249 | 410 kW |
Antal cylindrar | 6 |
Cylinderdiameter | 145 mm |
Slaglängd | 183 mm |
Slagvolym | 18.1 l |
Nettovridmoment – SAE J1349 | 3012 N·m |
Motoreffekt – ISO 14396 | 446 kW |
Vikt – Ungefärlig
Maskinens tillåtna bruttoarbetsvikt | 82100 kg |
Chassivikt | 26863 kg |
Korgvikt | 7850 kg |
Maskinens tillåtna bruttovikt | 82100 kg |
Driftspecifikationer
Nominell nyttolastklass (100%) | 46.8 t |
Topphastighet – lastad | 79.2 km/h |
Korgkapacitet – SAE 2:1 | 31.2 m³ |
Kapacitet för nyttolast | 46.8 ton (US) |
Får inte överskrida nyttolast (120 %) | 56.1 ton (US) |
Maximal nyttolastklass (110 %) | 51.4 ton (US) |
Växellåda
Framåt – 1 | 12.9 km/h |
Framåt – 2 | 17.5 km/h |
Framåt – 3 | 23.8 km/h |
Framåt – 4 | 31.9 km/h |
Framåt – 5 | 43.3 km/h |
Framåt – 6 | 58.3 km/h |
Framåt – 7 | 79.2 km/h |
Bakåt | 16.7 km/h |
Slutväxlar
Differentialförhållande | 2.74:1 |
Planetförhållande | 4.80:1 |
Totalt reduktionsförhållande | 13.14:1 |
Bromsar
Bromsyta – Fram | 1395 cm² |
Bromsyta – Bak | 50281 cm² |
Bromsstandarder | ISO 3450:1996 |
Korglyftning
Pumpflöde – Hög tomgång | 448 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Höj | 18950 kPa |
Tryckbegränsningsventilens inställning – Sänk | 3450 kPa |
Korghöjningstid – Hög tomgång | 7.5 s |
Korgsänkningstid – Flytläge | 10 s |
Korgeffektminskning – Hög tomgång | 10 s |
Kapacitet – Dubbel sluttning – 100% fyllnadsfaktor
Struken | 23.9 m³ |
Rågad 2:1 (SAE) | 31.2 m³ |
Kapacitet - Plan botten - 100 % fyllnadsfaktor
Struken | 23.9 m³ |
Rågad 2:1 (SAE) | 31.3 m³ |
Viktfördelningar – Ungefärliga
Framaxel – tom | 51.4 % |
Framaxel – lastad | 34.2 % |
Bakaxel – tom | 48.6 % |
Bakaxel – lastad | 65.8 % |
Upphängning
Bakaxel – pendling | 8.9 ° |
Cylinderns slaglängd bak, tom belastad | 149 mm |
Cylinderns slaglängd fram, tom belastad | 234 mm |
Volymuppgifter för service
Bränsletank | 530 l |
Kylsystem | 125 l |
Differential – slutväxlar | 180 l |
Styrsystemets tank | 55 l |
Styrsystem – inklusive tank | 87 l |
Momentomvandlare – transmissionssystem | 64 l |
Broms-/tippsystem | 227 l |
Vevhus | 64 l |
Hydraultank för broms/tippsystem | 145 l |
Däck
Standarddäck | 21.00 R33 (E4) |
ROPS-skydd
ROPS-normer | ROPS (skyddsstruktur mot vältning) för hytt levererad av Caterpillar uppfyller kriterierna enligt ISO 3471:2008 ROPS. |
FOPS, standard | FOPS (skydd mot skador av nedfallande föremål) uppfyller kriterierna enligt ISO 3449:2005 Nivå II FOPS. |
Ljud
Bullernormer (1) | Hörselskydd kan behövas vid arbete med öppen förarplats och hytt under längre tidsperioder eller i bullriga miljöer. |
Bullernormer (3) | Den för föraren ekvivalenta ljudtrycksnivån (Leq) är 74 dB(A) när ISO 6396:2008 tillämpas för att mäta värdet i en stängd hytt. |
Bullernormer (2) | Utvändig ljudnivå för en maskin i standardutförande uppmätt enligt tester som anges i ISO 6395:2008 är 115 dB(A). |
Styrning
Vänddiameter – Fram | 17.6 m |
Styrningsnormer | ISO 5010:2007 |
Styrvinkel | 31 ° |
Vändradie – diameter | 20.3 m |
Mått
Korgdjup insida - maximal | 1737 mm |
Total korglängd | 8168 mm |
Korglängd, insidan | 5781 mm |
Total längd | 8808 mm |
Hjulbas | 3960 mm |
Bakaxel – korgände | 2895 mm |
Markfrigång | 518 mm |
Tipphöjd | 457 mm |
Lasthöjd – tom | 3541 mm |
Total höjd – Upplyft korg | 8257 mm |
Arbetsbredd | 4780 mm |
Bredd över framhjulens centrumlinje | 3165 mm |
Motorskyddets markfrigång | 611 mm |
Korgbredd, utsidan | 3931 mm |
Korgbredd, insidan | 3627 mm |
Främre skyddstakshöjd | 4164 mm |
Bakaxel – spelrum | 579 mm |
Bredd över bakre dubbeldäckens centrumlinje | 2651 mm |
Totalbredd över däcken | 3931 mm |
Fördelar och funktioner
Drivlina
Motor
Vår nya truck i G-serien är utrustad med en Cat C18 ACERT-dieselmotor. Vi har nyligen firat 85 år i motorbranschen, och det arbete vi har lagt ned i dessa U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg IV-motorer är bygger på all den här erfarenheten. Den här C18 ACERT-motorn har uppdaterats så att den ska uppfylla globala emissionskrav. Caterpillar utrustar varje U.S. Tier 4 Final/EU steg IV-motor med branschens bästa styrelektronik, bränsletillförsel, luftbearbetning och efterbehandling. Resultatet är en motor som sparar bränsle, minskar emissionerna och är enklare att felsöka. Den här trucken i G-serien har motorprogramvara som gör att trucken får mer jobb gjort vid lägre varvtal och med bättre bränsleekonomi. Vi har balanserat den här ändringen med 10 % större vridmoment, så att mer av kraften läggs an mot marken. Motorn, tillsammans med våra nya transmissionsreglage ger den här trucken betydligt bättre prestanda i lutningar med en bättre körekonomi. En annan viktig ändring i G-serien är att 772G kan arbeta med full kraft på högre höjd. Den här trucken klarar 23 % högre höjd, så den kan nå nära 3 000 meter eller 10 000 fot med bibehållen prestanda. Här är ytterligare några viktiga egenskaper hos C18 ACERT:
- Bekvämligheten med automatisk spänningsladdning.
- Nyckel för bränsleurluftning som minskar servicekostnaderna.
- Kallstart från förhöjd tomgång för bästa prestanda vid skiftstart.
- Programmerbar motoravstängning som sparar bränsle och minskar emissionerna.
- Fördröjd motoravstängning som gör att alla system hinner svalna och initiera avluftning innan motorn stängs av.
- Praktiska nya åtkomstställen för service ovanpå motorn.
- Finns med motorbroms som tillval för långa nedförslut.
- Bränslesnål kraft under alla lastförhållanden med Cat MEUI™-C-bränsleinsprutning.
Transmission
Cat powershift-transmission av planettyp, är en automatisk, 7-växlad transmission byggd för krävande tillämpningar, inklusive sådana med långa uppförslut. Transmissionen regleras med APECS, en strategi som ger en utomordentligt mjuk gång och gör att kraft förs genom växlingspunkterna för en utmärkt prestanda och hastighet i lutningar. Förutom att du får en snabb och responsiv truck så hanterar APECS kopplingstrycken för bättre tillförlitlighet under hela livslängden. När Cat-drivlinans komponenter körs på 7:e växeln, har 772G en topphastighet på 79,2 km/h (49,2 mph).
Det här kan du vänta dig av APECS
Många av förbättringarna i den här trucken härrör från den integrerade drivlinan, och i synnerhet vår strategi med APECS-transmissionsstyrning.
- Snabbare cykeltider i lutningar – vi har lagt till växling vid lågt varvtal för att bibehålla kraft genom växlingen. Detta förhindrar förlust av rörelseenergi när trucken växlar under belastning.
- Bränslebesparing – med växling vid lågt varvtal sparar du bränsle – du behöver inte längre slösa bränsle på att återfå förlorad rörelseenergi mellan växlingar.
- Köregenskaper – med växlingsmomenthantering och växling vid lågt varvtal märker föraren knappt växlingarna eftersom de sker märkbart mjukare, vilket minskar förartröttheten efter en lång dag bakom ratten.
- Lång hållbarhet – växlingsmomenthanteringen styr hydraultrycket inuti transmissionen, vilket eliminerar trycktransienter och minskar slitaget på kopplingarna.
Emissionskontroll
Vårt mål när vi konstruerade vår lösning enligt kraven i U.S. EPA Tier 4 Final/EU:s steg IV var att dels förse våra kunder med en produkt som uppfyller tillämpliga emissionsstandarder och dels att göra den enkel att köra, underhålla och hantera. Eftersom dussintals Cat-produkter har liknande system har vi använt gemensamma komponenter och användarvänlighet i vår lösning. Specifikt för 772G gäller att du tillsätter DEF-vätska (dieselavgasvätska) i en mindre tank bredvid bränsletanken. Denna tank rymmer 27 liter vätska (cirka 6 gallon) 21 liter användbar DEF-vätska och fylls på med samma intervall som bränsletanken. Resten av processen sköts automatiskt, utan att föraren behöver tänka på det. System och komponenter i vår lösning använder selektiv katalytisk reduktion för minskade utsläpp, och de är byggda särskilt för dina användningsområden. För kalla miljöer är systemet uppvärmt, och för varma miljöer är det kylt. Vår lösning har tre steg. Minskning av NOx i motorn uppnås genom att återinföra en mycket liten mängd kylda avgaser i förbränningskammaren. Med kraven på dieselbränsle med låga svavelhalter i dagens dieselmotorer är avgaserna mindre korrosiva och sliter mindre på motorn. Vi sänker förbränningstemperaturen och dämpar NOx-produktionen genom att återföra en avgasblandning. Avgaserna som lämnar motorn leds först genom ett dieselpartikelfilter (DPF) för att minska antalet partiklar. Systemet dämpar sedan kvarvarande NOx genom att spruta in dieselavgasvätska (DEF) i avgasströmmen. Den här blandningen genomgår selektiv katalytisk reduktion, eller ammoniakreduktion – så att NOx-gasen så småningom bryts ned till inert kvävgas och vatten.
Bränslebesparande funktioner
Standardekonomiläge
G-serien kan justera motoreffekten utifrån dina individuella behov. Spara bränsle genom att minska effekten med mellan 0,15 och 15 procent i alla faser av drift.
Adaptivt ekonomiläge
Den här funktionen är ny för G-serien och använder en produktionsbaslinje som kunden anger. När trucken sedan kör på transportvägen och kan bibehålla ett stadigt tillstånd utvärderas konstant möjligheter till att minska effekten och spara bränsle jämfört med din baslinje. Läget är helt automatiserat, och inga särskilda åtgärder krävs.
Automatiskt friläge på tomgång
När 772G tomgångskör i en framåtväxel, t.ex. i väntan på lastaren eller krossen, läggs transmissionen automatiskt i ett friläge som är mer bränsleeffektivt. Så fort föraren släpper bromsen eller gasar läggs framåtväxeln i igen.
Motoravstängning vid tomgång
När din truck i G-serien är i parkeringsläge och går på tomgång längre än en förinställd tid stängs motorn av för att spara bränsle. Du kan justera tiden och aktivera eller inaktivera den här funktionen efter behov.
Prestanda
Förutom fördelarna med växlingskvalitet, bränsleeffektivitet och prestanda hos APECS används tekniken för flera viktiga säkerhetsfunktioner.
- Backväxlarna är varvtalsreglerade vilket minskar risken för föraren och truckens drivlinekomponenter. Växling från framåtdrift till backning utförs endast vid hastigheter under 4,8 km/h eller 3 mph. Så snart trucken är i backläge kan hastigheten stiga till 16,7 km/h (10,4 mph). Om detta är för högt för din arbetsplats, kan du begränsa hastigheten för backning.
- Transmissionen skyddas ytterligare genom att trucken automatiskt reglerar motorvarvtalet vid riktningsändringar.
- Frirullning i höga hastigheter begränsar smörjningen av transmissionen. Därför växlar APECS bara till neutralläge vid eller under en hastighet av 8 km/h eller 5 mph.
- Start på tvåans växel är en ny funktion hos truckarna i G-serien. Det gör att trucken kan förbipassera ettans växel och starta i tvåans växel. Det här alternativet fungerar bra på plan och stadig yta. När trucken startar har den massor av vridmoment i andra växeln och använder mindre bränsle, tack vare att det kortvariga men höga motorvarvtalet på ettans växel undviks. När trucken kör längs transportvägen och ettan måste användas läggs den i automatiskt.
- I ettans växel låser 772G upp momentomvandlaren för maximal tillgänglig dragkraft.
Fördelar med hastighetsbegränsning
Hastighetsbegränsning är ett enkelt sätt att minska riskerna längs din transportväg. Med hastighetsbegränsning håller trucken hastighetsgränsen i den mest effektiva växeln och motsvarande motorvarvtal. När du jämför detta med att spärra växlar kan du reducera bränsleförbrukning, ljudnivåer och slitage på drivlinans komponenter.
Bromsprestanda
En viktig detalj som utmärker Cat-truckarna är deras enastående bromsprestanda. Designprincipen är inriktad på lång livslängd och utmärkt prestanda för bergtäkter, gruvor och schaktning.
Hydrauliskt aktiverade bromsar
Cats truckar har hydrauliskt aktiverade bakre bromsar och skivbromsar fram. Varje truck har primära färdbromsar, hydraulisk retarder och parkeringsbroms. Två hydrauliska ackumulatorer levererar det tryck som färdbromsarna behöver. Den andra ackumulatorn fungerar som reserv. På bakaxeln har de oljekylda flerskivsbromsarna stora skivor som ger mattningsbeständig prestanda. Parkeringsbromsen ansätts på de bakre bromsarna och kan hålla maskinen med nominell belastning i 15 procents lutning. Färdbromsarna är i sin tur konstruerade för att hålla trucken i lutningar upp till 20 %.
Automatisk retarderstyrning (ARC)
Automatisk retardationsreglering är standard på 772G. Med ARC regleras bromsarna i lutning elektroniskt för att bibehålla motorvarvtalet på cirka 2 200 varv/min (justerbart från 1 950 till 2 200 varv/min i steg om 10). ARC inaktiveras när retardation inte föreligger. Den här funktionen styr truckens hastighet vid långa transporter i utförslut utan att föraren behöver göra något. Det ger bättre kontroll och snabbare cykeltider jämfört med manuell retardation. ARC aktiveras automatiskt för att förhindra att motorn varvar över när trucken körs.
Cat-motorbroms
Caterpillar erbjuder en motorbroms som tillval. Cat-motorns kompressionsbroms fungerar i samverkan med ARC-bromssystemet och släpper ut trycket i valda cylindrar så att maskinen "bromsas" under motorns kompressionstakt. Eftersom systemet fungerar tillsammans med ARC minskas slitaget på bromskomponenterna så att maskinen kan köras upp till 35 % snabbare i nedförslut. Denna Caterpillar-komponent är byggd för lång och problemfri drift. Den kräver ingen justering och inget underhåll, förutom regelbundna kontroller av ventilspel som utförs som en del av det rutinmässiga motorunderhållet. En brytare för att stänga av Cats kompressionsbroms sitter på instrumentpanelen.
System för dragkraftsreglering
Nytt system för dragkraftsreglering
Vi har genomfört viktiga förbättringar av prestandan i vårt system för dragkraftsreglering. Vårt nya system har:
- Snabbare responstid vid hjulslirning tack vare hydrauliska färdbromsar vilket minskar hjulspinn och däckslitage.
- Aktivering vid lägre hastigheter vilket ger dragkraft tidigare.
- En rattlägessensor som hjälper trucken att skilja mellan hjulslirning och snabba svängar vilket ger exakt inkoppling.
- Konstant modulering mellan båda bakhjulsgrupperna med hjälp av de hydrauliska färdbromsarna gör att dragkraften anpassas till rådande markförhållanden.
Trucklastkorgar
Målet med vår korgkonstruktion är att ge nominell nyttolast vid varje körning. Eftersom alla arbetsplatser är olika erbjuder vi två korgkonstruktioner, sidolämmar som tillval för lätta material och två foderalternativ som skyddar din investering och ger bästa möjliga livslängd.
Korgar med plant golv eller dubbelsluttning
Båda våra korgkonstruktioner, förutom stenbrottskorgen, tillverkas med en ståltjocklek på 16 mm (0,62 tum) i golvet. Den här robusta konstruktionen kan förstärkas med ytterligare 16 mm (0,62 tum) stål eller ett gummifoder, beroende på materialtyp och arbetsförhållanden. När du väljer korgtyp ska du tänka på följande:
- Korgar med plant golv är perfekta för att leverera produkt till en kross eftersom materialet töms kontrollerat.
- Dubbelsluttande korgar är konstruerade för att centrera lasten och ge stabilitet på lutande underlag.
Stålfoder
Caterpillar erbjuder ett stålfoder på 16 mm (0,62 tum) som kan läggas till på plana eller dubbelsluttande korgar, och som skyddar mot hårda stötar och starkt nötande material.
Stenbrottskorg
Caterpillar erbjuder en specialbyggd stenbrottskorg för mjuk kalksten. Den här korgen har ett golv på 25 mm (0,98 tum) 400 BNH, och du behöver inget extra foder så länge arbetet gäller kalksten.
Gummifoder
Kunder som lastar extremt hårda material med hög stötpåverkan bör överväga ett fabriksmonterat gummifodersystem. Gummi har tre gånger större stöttålighet jämfört med stål, och det absorberar en del av bullret vid lastning av material med hög stötpåverkan. Gummifoder ska inte användas för lera, kohesiva material eller heta material. Gummifoder bör aldrig användas med korgvärmare.
10/10/20-riktlinjer för nyttolasthantering för optimal maskinlivslängd
Konstant överbelastning av en truck påverkar komponenternas livslängd, däckens livslängd, ökar underhållet av transportvägar och viktigast av allt, påverkar din driftskostnad. Caterpillars 10/10/20-riktlinjer för nyttolast hjälper dig att maximera drifttiden för dina lastfordon och kontrollera dina transportkostnader. För optimal tillgänglighet och lång livstid rekommenderar Caterpillar att högst 10 % av nyttolasterna överskrider 110 % av målnyttolasten. Nyttolaster över 120 % av nominell nyttolast överskrider truckens konstruktionsparametrar. Tala med din återförsäljare om du vill ha mer information om hur denna policy fungerar.
Tillverkning och konstruktion
Cats truckar tillverkas i Decatur, Illinois, där vår anläggning har fått viktiga uppdateringar och är ledande när det gäller tillverkning på Caterpillar. Eftersom tillförlitlighet bygger på rena delar har vi våra monteringsområden i en från tillverkningen avskild byggnad. Monteringsområdet är väl upplyst, rent och fritt från kontaminanter. Våra expertsvetsare arbetar på roterande plattformar som ger ergonomisk och noggrann svetskapacitet för våra ramar. Alla våra truckar designas för enkel montering, tillverkning och servicevänlighet. Vi följer upp med process- och kvalitetskontroller vid varje monteringsstation med hjälp av Andon-systemet, och extra kvalitetskontroller görs i slutet av monteringskedjan samt hos återförsäljaren innan trucken levereras till dig.
Ramverk
Det ligger 50 år av hårdför erfarenhet bakom konstruktionen av våra ramar, men med de nya verktyg som finns tillgängliga kan vi även förbättra och testa våra ramar med hjälp av den senaste tekniken. En sak som inte har ändrats är ramens förmåga att klara den höga påfrestningen vid lastning och transport i hög hastighet. Vi kombinerar strategiskt gjutna partier och lådsektioner för att hantera belastningarna.
- Vi använder gjutna partier i ramen för att isolera och avleda de tyngsta belastningarna. Våra gjutna partier är en av anledningarna till att våra ramar har ett andra och tredje liv. Med hjälp av teknik analyserar vi kvaliteten på våra gjutna detaljer, deras fyllningstakt och egenskaper vid efterföljande nedkylning.
- Ramen för 772G är byggd speciellt för viktklassen. Denna designfilosofi ger bästa möjliga lastkapacitet, däcklivslängd och hantering.
- Vi har återgått till den inombords lyftkolvdesignen som var så lyckad i 769D, så att vi kan packa Tier 4-utrustning på ett sätt som håller laster balanserade längs ramen och gör trucken enklare att manövrera.
- Eftersom vi använder mjukt stål till ramen är det enkelt att utföra fältreparationer
- Vår ram är konstruerad för att ge en utmärkt frigångsvinkel tack vare placeringen vid den främre stötfångaren. Det är enkelt att klättra in i och ur trucken tack vare de strategiskt utplacerade stegen.
Viktiga system och komponenter
- Styrning - förutom den utmärkta vändradien och tillförlitligheten är våra styrlänkage konstruerade för att ge viktig återkoppling till föraren och bibehålla däckens inriktning.
- Den främre fjädringen fås från kvävgas över olja på spindelbultsfjäderben. Dessa fjäderben spelar stor roll för nyttolasten för vår TPMS-funktion. Rätt fjäderbenstryck sköter framhjulen, och robusta kolvar hanterar bakaxeln. Förutom att dämpa gupp längs transportvägen minskar våra fjädringskomponenter belastningen på ramen och håller lasten i lastkorgen. Vi använder även fjädertryck till att mäta när trucken har nått målnyttolasten – data som sedan matas till vårt system för nyttolasthantering. Båda fjädringssystemen är slitstarka och beprövade konstruktioner, men i G-serien har vi har inverterat de bakre cylindrarna för att minimera skräpet i stångänden. De här cylindrarna gör att bakaxeln kan pendla, så att hjulen bibehåller kontakten med marken över ojämn terräng.
Förarupplevelse
En truck är inte mer produktiv än sin förare. Därför har vi uppdaterat 772G med några viktiga funktioner som ger både gamla och nya förare komfort och trygghet när de hanterar trucken.
Komfort
- Automatisk temperaturreglering och eldriven vänster sidoruta.
- Enkel in- och utstigning från hytten och gott om ståhöjd.
- Cat Comfort Series III-säte med luftfjädring och utmärkt justerbarhet.
- Ljudisolerande teknik med invändig ljudnivåer på 74 dB(A)
Säkerhet och förtroende
- ROPS- och FOPS-skydd är inbyggda i hyttkonstruktionen som standard och uppfyller ISO 3471:2008 och ISO 3449:2005 Nivå II
- Den extra kameran och hyttdisplayen ger god sikt bakom maskinen.
- Integrerat instruktörssäte för utbildning av nya förare
- Nödutgång genom höger ruta.
- Övervakning av vätskenivå i hytten
- Advisor-displayen visar viktig information om maskinen för föraren.
- Utmärkt täckning för speglar och strålkastare på båda sidor av maskinen.
- Instrumentkluster som är lätt att läsa av och förstå.
- Fyrpunktsbälte för extra förarsäkerhet.
Styrning
- Enastående bromsprestanda med tillvalet för automatisk retardationskontroll, motorkompressionsbromsning och vanliga primära och sekundära färdbromsar.
- Hållförmåga i lutningar upp till 16 %.
- Uppdaterat och mycket effektivt system för dragkraftsreglering.
Instrumentgrupp
Instrumentgruppen används för att föraren snabbt och enkelt ska kunna överblicka information om maskinen. Den här displayen varnar även föraren med lampor med fast sken (varningar i kategori 1) eller blinkande lampor (varningar i kategori 2 eller 3) samt ett ljudlarm när något inträffar.
Advisor-display
Advisor-displayen har en större skärmyta och ett mer användarvänligt gränssnitt. Visningsytan på Advisor-displayen är 86,4 mm × 115,2 mm (3,4 tum × 4,5 tum).
Vims
Vi har gjort vårt VIMS-system (Vital Information Management System) till standard eftersom det är mycket viktigt. Med VIMS ombord kan du komma åt produktionsdata, maskinens tillstånd och driftstatistik. Med hjälp av dessa data kan du fatta välgrundade beslut om förarutbildning, transportvägar och schemalagda serviceintervaller. Dessutom rapporterar VIMS händelseloggning, tomgångstid och bränsleförbrukning. VIMS-informationen är tillgänglig på Advisor-displayen i hytten. Portaler för att ansluta och hämta data finns på den främre stötfångaren och i hytten.
Övervaka din nyttolast och dina däck
TPMS kommunicerar med lastarens förare med hjälp av röda och gröna lampor, som visar när målnyttolasten har uppnåtts. Dessutom lagrar systemet upp till 2 400 datapunkter för nyttolast och cykeltider, som rapporteras via VIMS. TKPH/TMPH beräknar däckens skick. Föraren varnas när designgränserna börjar närma sig, och effektsänkningar kan programmeras för att bevara däckens livslängd.
Matchning
Caterpillar kan erbjuda lastredskap som passar just dina arbetsuppgifter och typer av material samt dina produktionskrav. Precis som 772G är dessa maskiner konstruerade med hjälp av viktiga synpunkter från våra kunder samt många timmars fälttester. Oavsett om du behöver en främre skopa, en grävmaskin eller en hjullastare har Caterpillar den modellstorlek, de skopor och redskap med markkontakt som gör att du kan lasta 772G snabbt och effektivt. 772G kan inom rimliga gränser anpassas till dessa Cat-lastverktyg. Antalet vändor kommer att bestämmas av skopstorleken och materialets densitet.
- Hjullastare: Hjullastare: 980 och 986 är perfekta Cat-hjullastartillval för 772G med vardera cirka 4 vändor.
- Hydrauliska schaktmaskiner: Cat-modellerna kan inkludera 6015 vid 4 pass och 6018 vid 2 pass.
- Hydraulgrävmaskiner: Cat-modellerna kan inkludera 385 och 390 vid 4-5 pass.
Enkel service
Cat-truckar i G-serien är konstruerade för att ge förare och tekniker enkel åtkomst till vanliga servicepunkter som motorlåsning, låsning av maskinsystem, bränslenivåglas och smörjnipplar samt åtkomst till motorn för återkommande och planerat underhåll.
- Bytesintervallen för motorolja och filter är 500 timmar under normala driftsvillkor
- Hydraulfilter har en livslängd på 1 000 timmar under normala driftsvillkor
- VIMS-trendanalys kan spåra maskinens tillstånd och drift
- En bromsslitageindikator medföljer som standard
- Automatisk smörjning finns som tillvalsutrustning
- Säkringar och brytare är lätta att komma åt i stötfångaren och ET och VIMS-portarna är placerade i servicecentret på höger sida
- Kylaren och kylarelementen är tillverkade i aluminium och är modulära för enkel rengöring och utbyte
- Provtagningsportarna för olja ger snabb och ren insamling för analys
- Bränslesystemet har elektrisk luftning
- Snabbtankning av bränsle finns som tillval
Kundsupport
När du köper en Cat-maskin har du både Caterpillar och din Cat-återförsäljare som resurser. Genom att arbeta nära med din Cat-återförsäljare får du tillgång till enastående resurser. Med funktioner som kompletta serviceavtal, support på anläggningen, produktionsstudier och vårt globala nätverk för reservdelar, hjälper vi dig att se till att din utrustning körs så effektivt som möjligt. Oavsett om du behöver en hyrmaskin, förarutbildning, hjälp med finansiering eller renovering av en maskin har våra återförsäljare den erfarenhet, personal och kompetens som krävs för att du ska lyckas. Om du vill ha mer information om våra tjänster, vårt företag, våra återförsäljare och de tjänster vi kan tillhandahålla kan du kontakta närmaste Cat-återförsäljare eller besöka oss på någon av följande webbplatser:
- www.finance.cat.com
- www.safety.cat.com
- www.mining.cat.com
- www.Caterpillar.com
- www.Cat.com
Säkerhet och hållbarhet
Säkerhet
När vi designar en truck står förarens och markpersonalens säkerhet i centrum.
- Kontrollpunkter för daglig kontroll på marknivå och på plattformen
- Utmärkt sikt
- Stadiga plattformar med bra grepp, materialavvisning, ledstänger
- Nödutgång från hytten via skjutbart fönster på höger sida
- Elektrisk servicebox på marknivå för låsning/bortkoppling, styrningslåsning
- Nödstyrning, aktiveras automatiskt
- Två nivåer av bromsar (färdbroms, nödbroms) och en röd fotpedal för nödbromsarna
- ROPS/FOPS-skydd inbyggt i hytten
- Bromsslitageindikator på alla oljekylda bromsar
- Fyrpunktsbälte för föraren
- Instruktörsstol med midjebälte
- Växelbegränsning vid upplyft korg
- Hastighetsbegränsning på transportväg
- Automatisk retarderstyrning, jämna, pålitliga prestanda
- Nytt system för dragkraftsreglering, trucken återgår till fast underlag snabbare
- Övervakning av vätskenivå i hytten
- TKPH/TMPH – system för däckövervakning
- TPMS (Truck Production Monitoring System) som ger information om nyttolast, bränsle, segment- och cykeltider
- Skydd mot motorövervarvning via ARC
- Tre varningsnivåer för parametrar som ligger utanför arbetsområdet
- Bränsleavstängning på marknivå för att stoppa motorn
Hållbarhet
Genom att producera makadam och mineraler för nya vägar, broar och energi bidrar vi till att våra samhällen utvecklas. Cats truckar är utformade för att utföra det här arbetet med mindre påverkan på miljön genom att vara tysta, förbruka mindre bränsle, släppa ut mindre avgaser och hålla längre tack vare konstruktioner och komponenter med lång livslängd. 772G-modellen har:
- Sju bränslebesparande funktioner som även bidrar till att minska emissionerna.
- Komponenter som kan renoveras och ersättas med Reman-delar.
- Hållbarhet för ett andra och tredje liv.
- Hög andel återvinningsbart material.