PonCAT_Service_UrbanFryggegaard_TJ297.jpg

Urban Fryggegaard

Yrke: Servicetekniker

Ålder: 53 år

Familj: Gift

Favoritsysslor på fritiden: Renovering av bostad, allt inom fiske på vintern och att vila (även fast det inte blir så mycket).

Urban Fryggegaard är servicetekniker och specialist på oljeservice. Vi ställde några frågor till honom om hans arbete. 

 

 

Vilka maskiner arbetar du med?

– Det är alla maskiner och fordon som har Caterpillar-motorer. Oftast handlar det om grävmaskiner, väghyvlar, bandschaktare, och hjullastare men jag servar även till exempel krossverk och hamnkranar. Ett par gånger har jag också bytt olja på båtar. 

 

Hur går en service till i korthet?

– Oftast har jag kontakt med kunden redan dagen innan för att stämma av tid och plats så jag vet var maskinen är. Ibland börjar jag jobba tidigt på morgonen och ibland blir det på kvällen, det beror på vad som passar för kunden. 

– När jag är på plats börjar jag med att kolla oljenivåer och ta oljeprov på alla oljor. Proverna skickas vidare med post till Norge för granskning. Sen utförs arbetet enligt servicerutinen. Jag tappar maskinen på den olja eller de oljor som ska bytas och pumpar ur det sista med en elpump så ingen olja finns kvar. Sen fyller jag på med ny olja, byter filter och registrerar allt via Cat Inspect-appen och Cat SOS. 
 

Varför är det viktigt med oljeservice?

– Att ha ren och fräsch olja är jätteviktigt för att hela maskinen ska gå bra. Det är direkt skadligt att köra med gammal eller oren olja. Det orsakar slitage, haverier, stillestånd och höga kostnader helt i onödan. När vi skickar in oljeprover analyseras det och visar ifall det finns vatten, glykol, diesel eller mässingspartiklar i oljan. Servicen är viktig för man kan förebygga problem och se trender om något är på väg att hända med maskinen.

 

Varför ska man inte göra jobbet själv?

– Att inte följa serviceintervallerna eller att göra arbetet själv sparar man inte pengar på, det är istället riskfyllt. Det smartaste sättet är att ha serviceavtal. Då kommer vi som är utbildade och kan varje maskin och utför arbetet. Entreprenören kan tryggt fortsätta fokusera på sitt arbete och tjäna pengar på det.

 

Du har en ny modern servicebil!

– Absolut, den är bara några månader gammal. Innan hade jag en Mercedes som vägde cirka fem ton. När det var dags att byta blev det en något större Iveco som är ännu bättre anpassad efter behoven och rymmer allt som behövs. Fullastad med olja och all utrustning väger fordonet 6400 kilo. 

 

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det är fritt, jag får åka runt mycket och alltid jobba utomhus. Många av mina kompisar undrar hur jag orkar men jag gillar verkligen mitt arbete. Om jag vill kan jag börja kl 05 på morgonen och komma hem tidigt på eftermiddagen eller så kan jag vara hemma under dagen och sen arbeta på kvällen. Friheten passar mig.

 

– Flera kunder vill ha service på maskinerna efter kl 16.00. Entreprenörerna har det tight på dagarna och måste få maximal produktivitet. Det känns bra att vi kan hjälpa dem så att de får servicen på kvällen. 

 

 

FAKTARUTA

Det här rymmer Urbans servicebil, bland annat:

  • 700 liter 30-olja (för växellådor och axlar)
  • 218 liter hydraulolja
  • 218 liter motorolja
  • 1000 liter spillolja
  • Verktyg, filter, pumpar

 

Läs mer här! 

  • Call
  • Arrow

Mejla oss

 

För reservdelsfrågor vänligen fyll i formuläret här.
 

Inte kund hos oss än? Fyll i formuläret här.

Hur vill du att vi kontaktar dig? *