André Häreskog

Yrke: Fältmekaniker

Ålder: 42 år

Familj: Två barn

Bor: I en villa en mil utanför Lycksele.

André Häreskog, som till vardags arbetar som fältmekaniker på Zeppelin i Lycksele, utförde i slutet av februari 2021 ett skoteräventyr av sällan skådat slag. En resa på totalt 300 mil som bjöd på många strapatser och mycket glädje. Här kommer hans ord om både arbetet som fältmekaniker, men även det häftiga skoteräventyret.

Innan vi går in på skoteräventyret, berätta om ditt jobb!

– Jag har varit fältmekaniker sedan 2006 förutom ett kortare avbrott då jag för några år sedan var verkstadschef på AutoBlå i Lycksele. Rollen innebär att reparera och serva främst nya men även äldre maskiner på fältet. Regionen är stor och sträcker sig från fjällvärlden ut mot kusten i Piteå och ned till Umeå. Jag ingår i Umeå-teamet och vi är sju mekaniker.

Vad är det bästa med att vara fältmekaniker?

– Det är att jag får vara utomhus och att det är en stor frihet. Jag älskar att fara iväg på morgonen, köra på alla möjliga små grusvägar och åka till ställen där jag aldrig varit. Jag tycker om kunderna och får väldigt ofta en nära relation med dem.

När känner du dig mest nöjd i jobbet?

– Det är när jag kunnat hjälpa en kund snabbt. Det är alltid en tillfredsställelse när man lagat något, en skön känsla att få felsöka, reparera, göra klart och kunden kan fortsätta jobba igen.

Vad är utmaningen med att vara fältmekaniker?

– Man måste vara beredd på utmaningar och att lösa allting själv. Man behöver vara uppfinningsrik och förstå att alla hjälpmedel som finns på en verkstad inte finns ute i fält, till exempel om jag behöver lyfta eller hänga upp något eller få hjälp av en kollegas händer för att hålla. Sen har vi ett bra samarbete i teamet och vi kan alltid ringa varandra och få bra support över telefonen.

300 mil på skoter under sju dagar!
Körde från Karlskoga till Treriksröset

– Jag har länge grunnat på det och nu var det dags. Den ultimata långkörningen i Sverige är från sydligaste spetsen till den nordligaste, mellan Ystad och Treriksröset. Jag fick med mig kompisen Joakim Armgren, annars hade jag åkt själv!

Det blev till slut inte hela vägen?

– Nej, strax innan vi skulle åka ösregnade det i flera dagar så när vi tog bilen och släpet med skotrarna körde vi så långt som vi såg det fanns snö, och det var Karlskoga. Det var en liten besvikelse att vi inte kunde köra hela vägen men i efterhand spelar det ingen större roll.

Hur kändes kroppen under resan?

– Hur bra som helst. Ingen träningsvärk eller stelhet alls, man är aktiv under körningen och både sitter och står. Det jag kände av var att hjälmen satt på huvudet 20 timmar i sträck.

Du blev inte less?

– Nej, inte alls! När vi kom till Treriksröset vände jag hem till Lycksele på skotern igen. Och dagen efter jag kom hem körde jag skoter några timmar återigen!

Berätta om några strapatser som ni var med om!

– Jo, vi har både kört fast, vurpat och kraschat med stenblock som vi inte sett på grund av snödrev. Joakims skoter havererade i Brunflo (Polaris i Östersund lånade därefter ut en helt ny maskin till honom!) och vi har haft flera reparationer i fält. De största problemen uppstod i Kiruna efter två krascher. Vi fick jättefin hjälp av både befolkningen och kollegorna på Zeppelin-verkstaden i Kiruna där vi ägnade flera timmar åt att byta drivaxel, rikta chassi, fixa boggierna och byta stötdämpare. Bland annat.

Vad har du lärt dig under turen?

– Att folk är sjukt hjälpsamma. Varenda en vi träffat har varit supersnäll och hjälpt till. Sen har jag insett att jag kan hålla igång länge på fysisk hög nivå utan mat. Jag har alltid trott att jag behövt äta ofta. Till exempel körde jag första natten 16 timmar i hällregn utan mat.

Blev ni inte less på varann?

– Inte ett dugg. Humöret var på topp hela tiden trots sömnbrist och matbrist. Varje dag sa vi till varandra hur roligt vi hade och det var vemodigt att skiljas åt när vi gått i mål.

Är du förvånad över uppmärksamheten?

– Absolut! Vi har haft över 36 000 visningar på ett spontant klipp som AutoBlå lade ut precis när vi skulle åka. Sen har vi varit med i direktsändning på TV4 Efter fem, Flera lokala P4-kanaler lokaltidningar har intervjuat oss liksom tidningen Snöskoter. Sen har vi haft bra hjälp av flera samarbetspartners. Till exempel Zeppelin-kunderna FA Teknik AB och Kijn Schakt.

Har ditt arbete som mekaniker betytt något under resan?

– Att jag jobbar som fältmekaniker har varit enormt betydelsefullt, både för kunskaperna, vanan att lösa problem men även att jobba utan handskar i snö.

Fakta:

De här skotrarna användes under långresan:

  • André: Lynx Xterrain 3900 PRO. Årsmodell 2021
  • Joakim: Polaris 800 Titan. Årsmodell 2018 samt 2021.
glad man gör high-five

Lediga tjänster på Zeppelin

Vill du också bli en del av vårt gäng på Zeppelin? Vi är alltid på jakt efter drivna medarbetare som vill utvecklas tillsammans med oss. Se alla våra lediga tjänster, kanske är det just du som ska joina oss på Zeppelin?

Se lediga tjänster