Tommy och hans Cat 908

Mästarna på snöröjning

Bakgrund

Tommy Nilsson har varit maskinförare hos Åkerlund VA i tre år och har totalt åtta års erfarenhet av vinterväghållning. För Tommy är jobbet mer än bara ett yrke – det är en passion.

“Jag trivs hur bra som helst med snöröjningen. Jobbet passar mig perfekt,” säger Tommy med ett leende.

Cat 908 – Komfort och prestanda i toppklass

Tommy har kört hjullastaren Cat 908 och han är mer än nöjd med vad maskinen erbjuder. Han har redan kört 710 timmar och vittnar om en enorm skillnad i komfort jämfört med tidigare modeller.

“Jag är över två meter lång men sitter alltid bra. Joysticken följer med när jag kör eller höjer stolen, och hytten är större med bättre sikt,” förklarar Tommy. “Det är en fruktansvärd skillnad i komfort.”

Tommy berättar också hur maskinens design hjälpte honom efter en armskada.

 “I den gamla maskinen kunde jag inte sitta riktigt skönt, men tack vare nya modellen av Cat 908:ans hytt och att spakarna följer med förarstolens armstöd kan jag nu sitta klockrent.”

 

 

Prestanda som slår det mesta

Tommy har tidigare erfarenhet av att köra både Cat 906 och Cat 910, men han menar att Cat 908 står i en klass för sig.

“Jämför jag nya Cat 908 med de andra så är den fruktansvärt stark. Oavsett om jag använder sandspridaren, plogar eller kör i en uppförsbacke behåller den samma kraft och fart.”

Han lyfter även fram bränsleförbrukningen som en stor fördel.

“När jag tankar Cat 908 kör jag lätt en hel snösväng, medan jag med den förra maskinen behövde tanka två gånger på samma sträcka. Det är en starkare maskin och går billigare.”

En dag i livet som snöröjare

Tommy delar också med sig av sina bästa tips för snöröjning:

“Det är bäst att ta huvudlederna först och komma ut snabbt när man blir utkallad. Då hinner man köra första varvet utan stress innan trafiken kommer igång.”

Trots de utmanande arbetstiderna och de tidiga morgnarna ser Tommy fram emot varje pass.

“Det är klart att det kan vara slitsamt, men jag trivs så bra med jobbet att det inte gör mig något.”

Under sommarhalvåret arbetar Tommy med lackering men erkänner att han alltid längtar tillbaka till vinterväghållningen.

“När hösten kommer sitter jag och väntar på att körningen ska komma igång!”