George Kostarellas

Yrke: Servicetekniker

Ålder: 47 år

Familj: Fru och tre barn

Favoritsysslor på fritiden: Att vara med familjen. Mysa framför en film tillsammans eller hänga med på barnens sportaktiviteter. Och framförallt att resa tillsammans.

När serviceteknikern George Kostarellas började jobba på Zeppelin var han knappast främmande inför stora maskiner. Efter att ha servat pansarvagnar åt den grekiska armén i över två decennier hade han redan skruvat på det mesta och lite till. Ändå säger han sig hitta nya saker att lära sig varje dag.

George gick på ett tekniskt gymnasium i Tessaloniki, i hemlandet Grekland. Han började närma sig studenten och visste inte riktigt vad han skulle göra efteråt. På måfå skickade han en jobbansökan till den grekiska armén och blev anställd som mekaniker.

Det som var tänkt som ett första steg in i arbetslivet blev en lång karriär och George jobbade inom det militära i hela 24 år med att serva pansarvagnar. Under dessa år träffade han sin blivande fru och mamman till hans barn. Hon var svensk, och när det för några år sedan blev dags för nästa steg i livet bestämde de sig för att flytta till Sverige.

Genom ett bemanningsföretag kom George in på Zeppelin. Efter ett år fick han en anställning som servicetekniker hos oss och kunde lämna bemanningsföretaget. När vi nu ber honom beskriva en normal arbetsdag kan han inte låta bli att skratta:

– Normal arbetsdag!? Det vet jag inte om det finns … Men det är å andra sidan det som gör det här yrket så intressant. Varje dag är det någonting annorlunda, det finns alltid någonting nytt att lära sig.

Även om utmaningarna är nya för varje dag brukar upplägget vid service och reparationer sällan skilja sig åt. Felanmälan kommer in, George lägger en beställning på reservdelarna han kommer att behöva och i 99 fall av 100 har han delarna redan nästa dag och kan åka ut för att fixa maskinen ifråga.

Uppkopplade maskiner förenklar vardag

Han påpekar fördelen med uppkopplade maskiner, hur lösningar som till exempel Product Link förenklar vardagen för både entreprenadfirman och honom själv som tekniker.

– Det räcker med att jag får serienumret, så kan jag hitta kundens maskin i systemet. Sedan har vi en särskild programvara för oss tekniker där jag får ut detaljerad diagnostik och statusrapporter som visar all service och alla reparationer som har gjorts med maskinen. Det underlättar felsökningen enormt och hjälper oss att göra bättre service på kortare tid, säger George.

Apropå kort tid berättar George om ett exempel på raka motsatsen. Det var under förra vintern då han begav sig norrut för att fixa en borrigg mitt under den kallaste perioden. Med instrument som frös sönder och gav helt felaktiga siffror slutade det med att han jobbade med maskinen i nära 50 minusgrader under två veckors tid.

Annars tillhör det inte vardagen att han åker ut på extrema uppdrag eller katastrofräddningar – även om en stillastående maskin är nog så mycket av en katastrof i kundens ögon.

– Det är alltid roligt att se kundens ansiktsuttryck när de är inställda på flera timmars arbete men jag är klar på tio minuter. Jag tror också att det är en viktig faktor att de som väljer CAT ofta har ett genuint intresse för maskiner. Är man intresserad tenderar man att vara noggrann med att maskinen får regelbunden service och reparationer av hög kvalitet. Vilket i sin tur gör det lätt för mig och mina kollegor att hjälpa kunderna hålla sina maskiner igång så länge som möjligt.

glad man gör high-five

Lediga tjänster på Zeppelin

Vill du också bli en del av vårt gäng på Zeppelin? Vi är alltid på jakt efter drivna medarbetare som vill utvecklas tillsammans med oss. Se alla våra lediga tjänster, kanske är det just du som ska joina oss på Zeppelin?

Se lediga tjänster