Cat 834
Cat® 834 Hjulschaktare är designad med prestanda i främsta rummet och ger snabba hastigheter för snabb transport och upprensning på arbetsplatsen. Förbättrad effektivitet och mer produktivitet för att få jobbet gjort med mindre utsläpp. Förenklad servicevänlighet ger en lång livscykel, låga ägande- och rörelsekostnader samt längre drifttid.
FÖRBÄTTRAD SÄKERHET
Utrustad med standardinstallerade säkerhetsfunktioner som förbättrar sikten och ger en säkrare arbetsmiljö
LÄGRE UNDERHÅLLSKOSTNADER
Enklare underhåll med regelbundna servicentervaller för byte av motorfilter och bränslefilter
BÄTTRE BRÄNSLEEFFEKTIVITET
Utrustad med en kombination av beprövade komponenter och teknik som uppfyller dina förväntningar för hög produktivitet, bränsleeffektivitet, driftsäkerhet och livslängd
Specifikationer
Motor
Motormodell | Cat® C18 |
Nettoeffekt – SAE J1349:2011 | 370 K/W |
Nominellt motorvarvtal | 1900 rpm |
Varvtal för maximal effekt | 1500 rpm |
Bruttoeffekt – SAE J1995:2014 | 419 K/W |
Cylinderdiameter | 145 mm |
Slaglängd | 183 mm |
Slagvolym | 18.1 l |
Maximalt vridmoment – 1300 varv/min | 2836 N·m |
Vridmomentstegring | 52 % |
Obs! (1) | Angiven nettoeffekt är den tillgängliga effekten på svänghjulet när motorn är försedd med fläkt, luftrenare, modul för rena emissioner och generator. |
Obs! (2) | Följande motorkonfigurationer finns tillgängliga: – Uppfyller utsläppskraven U.S. EPA Tier 4 Final och EU steg V. – Ej certifierad motsvarande U.S. EPA Tier 3. |
Driftspecifikationer
Arbetsvikt | 47750 kg |
Bladkapaciteter | 7,9 – 22,2 m3 (10,3 – 29,0 yd3) |
Transmission
Typ av transmission | Cat powershift-transmission av planettyp |
Framåt - 1,6 | 6.8 km/h |
Framåt - 3,2 | 11.6 km/h |
Framåt - 3 | 20.3 km/h |
Framåt - 4 | 35.4 km/h |
Bakåt - 1,6 | 6.8 km/h |
Bakåt - 3,21 | 12.2 km/h |
Bakåt - 3 | 21.4 km/h |
Direktdrivning – Framåt 1 | Lockup inaktiverad |
Direktdrivning – Framåt 2 | 12.4 km/h |
Direktdrivning – Framåt 3 | 22.1 km/h |
Direktdrivning – Framåt 4 | 38.5 km/h |
Direktdrivning – Bakåt 1 | 7.2 km/h |
Direktdrivning – Bakåt 2 | 13 km/h |
Direktdrivning – Bakåt 3 | 23 km/h |
Obs! | Körhastigheter baseras på däckdimension 35/65-R33 |
Hydrauliskt system – lyft/tilt
Lyft/tiltsystem – krets | Förarstyrd LS-ventil med elektrohydraulik |
Lyft/tiltsystem | Kolvpump med variabel slagvolym |
Maximalt flöde vid 1900 varv/min | 582 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning – lyft/tilt | 32000 kPa |
Cylindrar, dubbelverkande – lyft, cylinderdiameter och slaglängd | 139,75 × 1021 mm (5,5 × 40,2 tum) |
Cylindrar, dubbelverkande – vänster och höger tilt, cylinderdiameter och slaglängd | 140 × 230 mm (5,5 × 9,1 tum) |
Pilotsystem | Kolvpump med variabel slagvolym |
Pilot, maximalt flöde | 52 l/min |
Pilottryckbegränsningsventilens inställning | 4000 kPa |
Hydrauliskt system – styrning
Styrsystem – krets | Pilot, lastkännande |
Styrsystem – pump | Kolv, variabel slagvolym |
Maximalt flöde | 250 l/min |
Tryckbegränsningsventilens inställning - styrning | 24100 kPa |
Total styrningsvinkel | 86 ° |
Styrning, cykeltid – hög tomgång | 3.1 s |
Styrning, cykeltid – låg tomgång | 5.7 s |
Volymuppgifter för service
Bränsletank | 793 l |
KYLSYSTEM | 120 l |
Vevhus | 60 l |
AdBlue, vätsketank | 33 l |
Transmission | 120 l |
Fabriksfyllt hydraulsystem | 240 l |
Differential - slutväxlar - fram | 186 l |
Differential - slutväxlar - bak | 186 l |
Hydraulsystem – endast tank | 140 l |
Obs! (1) | Alla terränggående dieselmotorer som följer U.S. EPA Tier 4 Final/EU steg V måste använda: – ULSD (dieselbränsle med ultralåg svavelhalt på 15 ppm svavel eller mindre) eller ULSD blandat med följande bränslen med lägre kolintensitet**, upp till: • 20 % FAME-biodiesel (fettsyrametylestrar)* • 100 % förnybar diesel, HVO-bränsle (hydrerad vegetabilisk olja) och GTL-bränsle (gas-to-liquid). Information om hur dessa bränslen används på bästa sätt finns i instruktionerna. Kontakta Cat-återförsäljaren eller läs ”Caterpillars vätskerekommendationer” (SEBU6250) för mer information. *Motorer utan någon enhet för efterbehandling kan använda högre blandningar med upp till 100 % biodiesel (kontakta en Cat-återförsäljare om du vill använda högre blandningar än 20 % biodiesel). **Växthusgasemissioner vid avgasröret från bränslen med lägre kolintensitet är i princip desamma som från traditionella bränslen. • För motorer före Tier 4: Cat-motorer är kompatibla med dieselbränsle utblandat med följande mindre bränslen med lägre kolintensitet**, upp till: • 100 % FAME-biodiesel (fettsyrametylestrar)* • 100 % förnybar diesel, HVO-bränsle (hydrerad vegetabilisk olja) och GTL-bränsle (gas-to-liquid). Information om hur dessa bränslen används på bästa sätt finns i instruktionerna. Kontakta din Cat-återförsäljare eller "Caterpillars vätskerekommendationer" (SEBU6250) för detaljer. *Kontakta din Cat-återförsäljare för användning av blandningar med mer än 20 % biodiesel. **Växthusgasemissioner vid avgasröret från bränslen med lägre koldioxidintensitet är i princip desamma som från traditionella bränslen. |
Luftkonditioneringssystem
Luftkonditionering | Luftkonditioneringssystemet i den här maskinen innehåller kylmedlet R134a eller R1234yf med fluorerade växthusgaser. Se märkningen eller handboken för att identifiera gasen. – Om R134a (global uppvärmningspotential = 1 430) används innehåller systemet 1,8 kg (3,9 lb) kylmedel, vilket motsvarar 2,574 ton (2,837 short tons) koldioxid. |
Axlar
Fram | Fast |
Bak | Ok |
Pendlingsvinkel | ±13° |
Bromsar
Bromsar | ISO 3450: 2011 |
Ljudprestanda – Tier 4 Final/steg V
Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008) | 72 dB(A) |
Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008) | 113 dB(A) |
Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008)* | 72 dB(A) |
Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008)** | 109 dB(A) |
Obs! (1) | * För maskiner avsedda för länder inom Europeiska unionen och andra länder som följer EU- och UK-direktiven. |
Obs! (2) | ** EU-direktivet 2000/14/EG med ändringar enligt 2005/88/EG och UK Noise Regulation 2001 No. 1701 |
Obs! (3) | Maskinens ljudeffektnivå mättes enligt ISO 6395:2008. Mätningen utfördes vid 70 % av motorkylfläktens maximala varvtal. |
Obs! (4) | Operatörens ljudtrycksnivå mättes enligt ISO 6396:2008. Mätningen utfördes vid 70 % av motorkylfläktens maximala varvtal. |
Obs! (5) | Hörselskydd kan behövas om maskinen används med en hytt som inte är rätt underhållen, eller om dörrar eller fönster är öppna under längre tidsperioder, eller i en bullrig omgivning. |
Ljudprestanda – Tier 3/steg IIIA
Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008) | 72 dB(A) |
Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008) | 113 dB(A) |
Ljudtrycksnivå vid förarplats (ISO 6396:2008)* | 72 dB(A) |
Maskinens ljudeffektnivå (ISO 6395:2008)** | 110 dB(A) |
Obs! (1) | * För maskiner avsedda för länder inom Europeiska unionen och andra länder som följer EU- och UK-direktiven. |
Obs! (2) | ** EU-direktivet 2000/14/EG med ändringar enligt 2005/88/EG och UK Noise Regulation 2001 No. 1701 |
Obs! (3) | Maskinens ljudeffektnivå mättes enligt ISO 6395:2008. Mätningen utfördes vid 70 % av motorkylfläktens maximala varvtal. |
Obs! (4) | Operatörens ljudtrycksnivå mättes enligt ISO 6396:2008. Mätningen utfördes vid 70 % av motorkylfläktens maximala varvtal. |
Obs! (5) | Hörselskydd kan behövas om maskinen används med en hytt som inte är rätt underhållen, eller om dörrar eller fönster är öppna under längre tidsperioder, eller i en bullrig omgivning. |
Mått
Höjd – avgasrörets överkant | 4835 mm |
Höjd – översidan av luftrenaren | 3895 mm |
Höjd - huvens överkant | 3334 mm |
Markfrigång – stötfångaren | 933 mm |
Bakaxelcentrum till änden på stötfångaren | 3187 mm |
Hjulbas | 4550 mm |
Längd – däckets framände | 8715 mm |
Längd – rakt blad på marken | 9927 mm |
Längd – universalblad på marken | 10470 mm |
Framaxelcentrum till ramled | 2275 mm |
Markfrigång | 531 mm |
Höjd – hyttens överkant | 4184 mm |
Fördelar och funktioner
Byggd för prestanda
- Den bakre ramen står emot både vridningsstötar och vridkrafter.
- Styrcylinderns extra kraftiga fästen överför effektivt styrbelastningarna till ramen.
- Optimerade axelfästen har resulterat i en ökad strukturell hållbarhet.
- Förläng komponenternas livslängd med hjälp av större storlekar på dragsprint, främre plåt och lager.
- Solida tvärbalkar överför och absorberar stötar i hela ramen.
- Är utrustad med inbyggda hydrauliska, våta skivbromsar för förbättrad prestanda.
- Den robusta strukturen hanterar extrema förhållanden och flera livscykler hjälper till att förbättra resultaten.
- Vid schaktning av hörn överförs påfrestningar till och absorberas av en större delen av ramen.
Flytta mer med mindre bränsle
- CAT C18-motorn är designad för maximal bränsleeffektivitet även i de mest krävande tillämpningarna.
- Den mekaniskt aktiverade elektroniska enhetsinsprutningen (MEUI™) säkerställer tillförlitlig effektivitet med fullständig kontroll över insprutningens synkronisering, varaktighet och tryck.
- Cats förstklassiga powershift-transmission av planettyp för konsekvent, mjuk växling och effektivitet genom integrerade elektroniska reglage.
- Tack vare lägre varvtal har motorns livslängd ökats ytterligare.
- 'Momentomvandlare med kompressorhjulkoppling (ICTC) och dragkraftkontrollsystem (RCS) ger exakt dragkraftskontroll.
- Det lastavkännande hydrauliska styrsystemet ger en överlägsen maskinkontroll för enkel lastning.
- Momentomvandlare med låsning ger en avancerad styrning av lock-up-hastigheten.
- Den automatisk kylfläkten bidrar till en längre livslängd och till att skydda din investering.
- Integrerad elektronisk motorstyrning ger snabb reaktion.
Säkerheten främst
- Tillvalet Cat Detect med Object Detection System (bakåtriktad kamera och radar) eller Vision (bakåtriktad kamera) innebär att föraren lättare kan se vad som händer runt maskinen.
- Hyttmonterade LED-varningsljus varnar andra som befinner sig nära maskinen.
- Tillvalet HID-eller LED-lampor ger utmärkt sikt över arbetsplatsen.
- Tillvalet uppvärmda speglar ger bättre sikt för ännu säkrare körning.
Teknik som får jobbet gjort
- Med de integrerade tekniska lösningar kan du övervaka, hantera och förbättra verksamheten på arbetsplatsen.
- Product Link™-fjärrövervakning ger en värdefull insikt om maskinens eller maskinparkens prestanda via VisionLink®-gränssnittet så att du kan ta beslut som ökar effektiviteten på arbetsplatsen och ger låga driftkostnaderna.
- Med VIMS™ 3G-pekskärmen (Vital Information Management System) får du åtkomst till olika givarinformation och maskindata för att lösa problem innan ett eventuellt maskinfel uppstår.
- Cat detekteringsteknik som tillval förbättrar uppmärksamheten på miljön runt maskinen för en ökad säkerhet.
Arbeta bekvämt
- Integrerat styrnings- och överföringskontrollsystem (STIC™), som kombinerar val av riktning, växel och styrning i en enda spak – för maximal respons och kontroll, samtidigt som det även minskar förartröttheten.
- Förare kan enkelt gå in och ut ur hytten med det nya uppfällbara STIC-armstödet. Mindre branta trappstegar och belsysnignar som standard trappstegen.
- Tack vare de isolerade hyttfästena och sätesmonterade redskaps- och styrreglagen minskas vibrationerna till föraren.
- Lägre invändig ljudnivå gör att föraren kan arbeta bekvämt under hela arbetspasset.
Minskad miljöpåverkan
- Motorn finns tillgänglig i konfigurationer som uppfyller U.S. EPA Tier 4 Final och EU steg V eller ej certifierade motsvarande U.S. EPA Tier 3.
- Automatisk avstängning av tomgång hjälper dig att minska bränsleförbrukningen när maskinen inte arbetar.
- Minskat avfall med underhållsfria batterier.
- Maximerar maskinlivslängden och sänker driftkostnader med Caterpillar Reman och Certified Rebuild som använder begagnade eller renoverade komponenter vilket innebär en kostnadsbesparing från 40 till 70 %.
- Eftermonteringssatser från Caterpillar förser äldre maskiner med nya funktioner så att du får ut maximalt från din investering.
Spara på service och underhåll
- Maskinen har åtkomst från marknivå eller plattform för att enkelt kunna komma åt servicepunkterna.
- Luckorna som öppnas utåt på båda sidor av motorutrymmet gör det lätt att komma åt de viktiga dagliga kontrollpunkterna.
- Ekologiska avtappningar för att förhindra föroreningar och möjliggöra enkel service.
- Intuitiv design och åtkomst från marknivå till transmissionens reglerventiler för enklare och säker service.