Cat 16
Väghyveln 16 kommer att ha en direkt inverkan på gruvarbetsplatsens produktivitet och kostnader. Transportvägen är antingen gruvans största tillgång eller största belastning. När transportvägarna hålls i bästa skick håller lastbilarna längre och går snabbare. Bra vägförhållanden är viktiga för att förlänga lastbilens livslängd och minskar underhållet, sänker bränslekostnaderna och minskar skador på däcken, och tack vare det förbättras cykeltiderna och mer malm produceras till en lägre kostnad. 16 är idealisk för:
- Liten till medelstor gruvdrift med transporttruckar på 150 ton eller mindre.
- Som ett komplement till en maskinpark med väghyvlar i storlek med 24M i stora gruvanläggningar där ytterligare mångsidighet krävs för dikning och vallbyggnad och -rengöring, underhåll av sekundära smalare vägar eller arbete i sluttningar.
Flytta mer med mindre bränsle
Eco-läge sparar bränsle med bibehållen produktivitet.
Bibehåll tvärfall
Cat Grade Control hjälper föraren att bibehålla rätt tvärfall.
Hantera din maskinpark
Cat MineStar hjälper dig hantera din maskinpark och optimera kvalitet och rörelsekostnader.
Specifikationer
Motor
Baseffekt (1:a växeln) – netto | 216 kW |
Motormodell | Cat® C13 |
Cylinderdiameter | 130 mm |
Slaglängd | 157 mm |
Varvtal vid nominell effekt | 2 000 varv/min |
Effektsänkningshöjd – motsvarande Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) | 3954 m |
Maximalt vridmoment – ISO 9249 – motsvarande Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) | 1721 N·m |
Maximalt vridmoment – ISO 9249 – Tier 4/steg IV/Japan 2014 (Tier 4) | 1771 N·m |
Maximalt vridmoment – ISO 9249 – motsvarande Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) | 1721 N·m |
Emissioner (2) | Emissionsnormer motsvarande Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) – beroende på emissionsnormerna för ett visst land |
Vridmomentökning – Tier 4/steg IV/Japan 2014 (Tier 4) | 43% |
Vridmomentökning – motsvarande Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) | 39% |
Standard – kapacitet vid omgivningstemperatur | 50 °C |
Effektsänkningshöjd – motsvarande Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) | 3711 m |
VHP-område – netto – metriskt | 216-259 kW (294-353 hp) |
Grundeffekt (1:a växeln) – netto – metriskt | 216 kW |
Standard – fläktvarvtal – minimalt | 550 varv/min |
Standard – fläktvarvtal – maximalt | 1 450 varv/min |
Emissioner (3) | Emissionsnormer motsvarande Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) – beroende på emissionsnormerna för ett visst land |
Vridmomentökning – motsvarande Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) | 39% |
Emissioner (1) | U.S. EPA Tier 4 Final/EU:s steg V/Japan 2014 (Tier 4 Final) |
VHP-område – netto | 216-259 kW (290-348 hp) |
Effektsänkningshöjd – Tier 4/steg IV/Japan 2014 (Tier 4) | 3810 m |
Slagvolym | 12.5 l |
Antal cylindrar | 6 |
Optimerat VHP-område – netto | 216-259 kW (290-348 hp) |
Drivlina
Framåt-/bakåtväxlar | 8 framåt/6 bakåt |
Transmission | Direktdrivning, powershift, motroterande |
Bromsar – dynamiskt bromsvridmoment per hjul | 36701 N·m |
Bromsar – nödbromsar | Oljeaktiverade, skivor i olja |
Bromsar – färdbromsar | Oljeaktiverade, skivor i olja |
Bromsar – parkering | Fjäderansatt, hydraulisk frigöring |
Hydrauliskt system
Kretstyp | Elektrohydrauliskt lastavkännande, stängt mittläge |
Pumptyp | Variabel kolv |
Maximalt systemtryck | 24750 kPa |
Standbytryck | 5900 kPa |
Pumpprestanda* | 280 l/min |
Obs! | *Pumpkapacitet uppmätt vid 2 150 varv/min. |
Driftspecifikationer
Styrutslag – vänster/höger | 47.5° |
Framåt – 6:e växeln | 25.8 km/h |
Framåt – 4:e växeln | 12.3 km/h |
Framåt – 5:e växeln | 19 km/h |
Svängradie – framdäckens utsida | 9.3 m |
Framåt – 7:e växeln | 35.5 km/h |
Topphastighet – framåt | 51.7 km/h |
Framåt – 3:e växeln | 8.9 km/h |
Bakåt – 6:e växeln | 40.8 km/h |
Bakåt – 5:e växeln | 28 km/h |
Bakåt – 2:a växeln | 6.6 km/h |
Bakåt – 3:e växeln | 9.7 km/h |
Framåt – 8:e växeln | 51.7 km/h |
Bakåt – 1:a växeln | 3.6 km/h |
Framåt – 1:a växeln | 4.5 km/h |
Topphastighet – bakåt | 40.8 km/h |
Framåt – 2:a växeln | 6.1 km/h |
Bakåt – 4:e växeln | 15 km/h |
Styrvinkel – vänster/höger | 20° |
Obs! | Beräknat med högfriktions- och 23.5 R25 L-3-däck. |
Rymduppgifter – service
Bränslevolym | 496 l |
Kylsystem | 70 l |
DEF-tank | 16 l |
Hydraulsystem – totalt | 146 l |
Hydraulsystem – tank | 70 l |
Motorolja | 36 l |
Transmission – differential – slutväxlar | 98.5 l |
Tandemhus – vardera | 129 l |
Framhjulens spindellagerhus | 0.9 l |
Hus för svängbordsdrivning | 10 l |
Ramverk
Främre ramkonstruktion – höjd | 460 mm |
Främre ramkonstruktion – bredd | 356 mm |
Dragram – bredd | 76 mm |
Dragram – höjd | 203 mm |
Framaxel – total pendling per sida | 35° |
Svängbord – diameter | 1822 mm |
Svängbord – bladbalkens tjocklek | 50 mm |
Främre ramkonstruktion – tjocklek | 14 mm |
Framaxel – hjullutning | 18° vänster/17° höger |
Framaxel – höjd till centrum | 670 mm |
Tandemlådor
Tandempendling – fram, uppåt | 15° |
Tjocklek sidoväggar – yttre | 22 mm |
Tjocklek sidoväggar – inre | 22 mm |
Tandempendling – fram, nedåt | 25° |
Höjd | 648 mm |
Bredd | 236 mm |
Delning, drivkedja | 63.5 mm |
Hjulaxelavstånd | 1841 mm |
Hyvelblad
Bladets bredd | 4.9 m |
Bågradie | 413 mm |
Öppning | 126 mm |
Tjocklek | 25 mm |
Ändstål – bredd | 152 mm |
Bladdragkraft* – basbruttovikt | 18615 kg |
Skärstålets bredd | 203 mm |
Skärkantens tjocklek | 25 mm |
Nedåttryck – maximal bruttovikt | 19895 kg |
Höjd | 787 mm |
Bredd | 4.9 m |
Nedåttryck – basbruttovikt | 13945 kg |
Bladdragkraft* – maximal bruttovikt | 23985 kg |
Ändstål – tjocklek | 19 mm |
Obs! | *Bladtryck beräknat vid en dragkoefficient på 0,9, vilket är detsamma som vid ideala förhållanden utan slirning, och med bruttomaskinvikten. |
Bladområde
Max. bladpositioneringsvinkel | 65° |
Max. lyft ovanför marknivån | 400 mm |
Maximalt skärdjup | 470 mm |
Max skulderräckvidd utanför däcken – höger | 2311 mm |
Sidoställning, hyvelblad – vänster | 740 mm |
Sidoställning, svängbord – höger | 560 mm |
Sidoställning, svängbord – vänster | 690 mm |
Sidoställning, hyvelblad – höger | 790 mm |
Max skulderräckvidd utanför däcken – vänster | 2311 mm |
Bladlutningsområde – framåt | 40° |
Bladlutningsområde – bakåt | 5° |
Rivare
Rivdjup – maximalt | 452 mm |
Ytrivararmhållare, avstånd – minimalt | 445 mm |
Rivararmhållare | 7 |
Genomträngningskraft | 13749 kg |
Lossbrytningskraft | 19822 kg |
Ökning av maskinlängd, upplyft rivarbalk | 1610 mm |
Ytrivararmhållare, avstånd – maximalt | 500 mm |
Vikter
Arbetsvikt – typiskt utrustad | 32411 kg |
Vikter Tier 4/steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final)*
Fordonets bruttovikt – maximalt testad – total | 38500 kg |
Fordonets bruttovikt – bas** – total | 28816 kg |
Fordonets bruttovikt – typiskt utrustad – bakaxel | 23678 kg |
Fordonets bruttovikt – typiskt utrustad – totalt | 32411 kg |
Fordonets bruttovikt – maximalt testad – framaxel | 11850 kg |
Fordonets bruttovikt – typiskt utrustad – framaxel | 8733 kg |
Fordonets bruttovikt – maximalt testad – bakaxel | 26650 kg |
Fordonets bruttovikt – bas** – framaxel | 8134 kg |
Fordonets bruttovikt – bas** – bakaxel | 20682 kg |
Anmärkning (1) | *För maskiner som inte är utrustade med Tier 4 Final-motor, dra av 150 kg (331 lb) från bakaxelns vikt och total vikt. |
Anmärkning (2) | **Grundarbetsvikten beräknad för en maskin med standardkonfiguration med 23.5 R25-däck, full bränsletank, förare och ROPS-hytt. |
Mått (ungefärliga)
Markfrigång – bakaxel | 396 mm |
Längd – motvikt till rivare | 12051 mm |
Längd – framaxel till hyvelblad | 3066 mm |
Längd – framaxel till tandemlådans mitt | 7365 mm |
Höjd – cylindrarnas överkant | 3088 mm |
Bredd – däckens centrumlinjer | 2703 mm |
Bredd – bakdäckens utsida | 3411 mm |
Längd – mellan tandemaxlar | 1841 mm |
Höjd – hyttens överkant | 3719 mm |
Bredd – framdäckens utsida | 3411 mm |
Höjd – framaxelns centrum | 733 mm |
Längd – framdäck till maskinens bakre ände – inklusive bogserkrok | 10593 mm |
Höjd – avgasrör | 3557 mm |
Normer
Styrning | ISO 5010:2007 |
Bromsar | ISO 3450:2011 |
Ljud | ISO 6394:2008/ISO 6395:2008/ISO 6396:2008 |
ROPS/FOPS-skydd | ISO 3471:2008/ISO 3449:2005 |
Anmärkning (1) | Den dynamiska yttre ljudnivån är 109 dB(A) för steg IV-certifierade konfigurationer och 109 dB(A) för maskiner med emissionsnivåer motsvarande Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) och Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) uppmätt enligt de dynamiska testprocedurerna som anges i ISO 6395:2008. Mätningen utfördes vid 70 % av motorkylfläktens maximala varvtal. Maskinen var utrustad med ett ljuddämpningssystem. |
Anmärkning (2) | Den dynamiska ljudnivån för föraren är 71 dB(A) för steg IV-certifierade konfigurationer och 72 dB(A) för maskiner med emissionsnivåer motsvarande Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) och Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) uppmätt enligt de dynamiska testprocedurerna som anges i ISO 6396:2008. Mätningen utfördes vid 70 % av motorkylfläktens maximala varvtal, med hyttdörrarna och hyttrutorna stängda. Hytten var korrekt installerad och underhållen. Maskinen var utrustad med ett ljuddämpningssystem. |
Variabel effekt Tier 4 Final/steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final), Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) eller Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) – netto
Växel – back 3:e–6:e | 222 kW |
Växel – framåt 8:e | 259 kW |
Växel – framåt 3:e | 222 kW |
Växel – framåt 6:e | 239 kW |
Växel – framåt 5:e | 232 kW |
Växel – back 1:a | 216 kW |
Växel – back 2:a | 216 kW |
Växel – framåt 4:e | 227 kW |
Växel – framåt 7:e | 244 kW |
Växel – framåt 1:a | 216 kW |
Växel – framåt 2:a | 216 kW |
Variabel effekt Tier 4 Final/steg IV/Japan 2014 (Tier 4 Final), Tier 3/steg IIIA/Japan 2006 (Tier 3) eller Tier 2/steg II/Japan 2001 (Tier 2) – metriskt
Växel – framåt 4:e | 227 kW |
Växel – back 1:a | 216 kW |
Växel – framåt 3:e | 222 kW |
Växel – back 3:e–6:e | 222 kW |
Växel – back 2:a | 216 kW |
Växel – framåt 7:e | 244 kW |
Växel – framåt 6:e | 239 kW |
Växel – framåt 8:e | 259 kW |
Växel – framåt 1:a | 216 kW |
Växel – framåt 5:e | 232 kW |
Växel – framåt 2:a | 216 kW |
Tillvalsalternativ för däck
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (1) | Däck: 23.5R25 Bridgestone VKT 2 Star |
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (2) | Däck: 23.5R25 Bridgestone VKT 1 Star |
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (3) | Däck: 23.5R25 Bridgestone VJT 1 Star |
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (4) | Däck: 23.5R25 Michelin XHA 2 Star |
Hjulgrupp – 19.5×25 MP (5) | Däck: 23.5R25 Michelin XLDD 2 Star L5 |
Fördelar och funktioner
Tillförlitlighet som du kan räkna med
- Minska stilleståndstiden och rörelsekostnaderna genom bättre servicemöjligheter, bränsleekonomi och minskat underhåll, för maximal tillgänglighet.
- Viktiga komponenter är modulära och kan ofta avlägsnas och installeras om utan att andra komponenter behöver röras, för högsta reparationseffektivitet.
- C13-motorn är utformad för att vara lika effektiv utan att prestanda försämras. Eco-läge kan aktiveras för att reglera högt tomgångsvarvtal och säkerställa att motorn presterar så effektivt som möjligt, vilket ger ytterligare bränslebesparingar.
- Centrumförskjutningsdelen på den främre ramen är tillverkad av kraftiga gjutna ståldetaljer vilket ger bättre fördelning av belastningen, för ökad hållbarhet.
- Den bakre ramkonstruktionen är förlängd vilket ger enkel åtkomst till komponenter i motorutrymmet samt för förbättrar maskinens balans.
- Framaxelns styrcylinder förbättrar hållbarheten och hydraulslangarna har dragits för att ge bättre tillförlitlighet.
- Modulärt kylarpaket ger enkel borttagning och installation av komponenter i kylsystemet vilket minskar tiden för service.
- Motorrumsluckorna ger fullständig åtkomst till motorn utan stolpar.
- Utökade underhållsintervall minskar antalet servicearbeten och stilleståndstiden.
- Vätskeövervakningssystem bidrar till att skydda viktiga komponenter från skador när nivåerna är låga.
- Informationsdisplayen i hytten visar service-/underhållmeddelanden och diagnostikkoder loggas.
Prestanda och produktivitet
- Väghyvlar har en direkt inverkan på hur produktivt alla andra gruvdriftsmaskiner arbetar – särskilt i sin roll inom underhåll av transportvägar. 16 är optimerad exakt för detta mål:
- Extra vikt tillsammans med justerad viktbalans ger förbättrade prestanda vilket leder till ökad dragkraft och möjlighet att hålla körhastigheten, särskilt vid transport av en stor last.
- Finns med tre versioner av C13-motorn, beroende på försäljningsregion.
- Tekniken för emissionsminskning är transparent, och inga åtgärder krävs av föraren.
- Flerfärgs-/pekskärmens informationsdisplay är förarens gränssnitt för övervakning av maskinens prestanda, och erbjuder ett bekvämt sätt att ändra maskinparametrarna så att prestanda anpassas till det aktuella arbetet. Hjälp med att tillhandahålla serviceinformation för felsökning.
- Cat Product Link™ Elite är integrerat i maskinen så att du slipper gissa vid hantering av utrustning. Ger enkel åtkomst till maskinplacering, timmar, bränsleförbrukning, tomgångstid och händelsekoder via det nätbaserade användargränssnittet VisionLink® som hjälper dig att hantera din maskinpark och dina rörelsekostnader.
Säkerställ en trygg arbetsplats
- Caterpillar tar hänsyn till säkerheten för alla i, på eller runt Cat-utrustningen när vi utvecklar produkter eller förbättrar säkerheten.
- Bland säkerhetsfunktionerna hos 16 finns -
- Åtkomst till gångbord
- Bakåtriktad kamera
- Indikator för säkerhetsbälte
- Arbetsplattform – tillval
- Serviceplattform – tillval
- Förberedd för brandbekämpningssystem – tillval
Service och support i toppklass
- Cat-återförsäljare strävar efter att hjälpa dig lyckas genom att säkerställa att du har rätt maskin för jobbet och tillgång till reservdelar, förarutbildning och ett brett urval mångsidiga arbetsredskap.